پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 58680
سلامت نیوز : پیامبر اعظم (ص) می فرمایند: «هیچ بنایی در اسلام بنیانگذاری نشده است که نزد خدا محبوب تر از ازدواج باشد.» ازدواج یک پیمان مقدس است که در میان تمام اقوام و ملل وجود داشته است. سنت دیرینه ای که در آن زن و مرد زندگی مشترکی را آغاز می کنند و پیمان می بندند که در فراز و نشیب زندگی، یار و غمخوار هم باشند، به یکدیگر عشق بورزند و به تنهایی خویش پایان دهند. بدون تردید ازدواج بزرگ ترین و مهم ترین حادثه زندگی هر انسان است، به همین دلیل باید بر پایه های صحیح استوار شود تا باعث رشد و شکوفایی افراد و در نتیجه جامعه شود. با توجه به این که خانواده ها نتوانسته اند شاخص های اصلی ازدواج را برای جوانان تبیین و تشریح کنند، مشکلات و گمراهی های وسیعی در این امر ایجاد شده است. بروز برخی مشکلات رفتاری و ناهنجاری های اخلاقی در جامعه یکی از مهم ترین عوامل سخت گرفتن ازدواج است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ در واقع ازدواج مسیر پذیرفته شده برای ارضای یکسری از نیازهای عاطفی و غریزی افراد است که با ورود برخی مشکلات این مسیر بسته شده است، لذا باید بازنگری دقیقی نسبت به این امر صورت گیرد و مصادیق و شاخص های ازدواج پایدار و سالم را برای جوانان تبیین و آنان را در این راه همراهی کرد. امروزه ملاک های نادرستی در این امر رایج شده است به طوری که این عوامل سبب شده جوانان با چالش هایی مواجه شوند. بنابراین اولین شاخص مهم در امر ازدواج مسئله شناخت است و اگر این شناخت از راه دوستی های قبل از ازدواج به وجود آید بسیار ناقص است، رسانه ها نقش اصلی در بسط فرهنگ صحیح ازدواج دارند، اگر چه نقش خانواده، مدرسه و جامعه در این رابطه بی تاثیر نیست، اما به خاطر تاثیر فراگیر رسانه ها این مسئولیت بیشتر بر دوش آن ها قرار دارد. متاسفانه جایگاه ازدواج در برخی رسانه ها، درراستای ارزش های اسلامی نیست و جایگاهی که رسانه های ما به ویژه سینما و تلویزیون برای ازدواج ترسیم می کنند، بسیار متفاوت با مبانی اسلام است. در واقع ازدواج مقوله ای پیچیده، حساس و دارای ابعاد گوناگون است اما در فیلم های ما معمولاً این ابعاد نادیده گرفته و ازدواج امری ساده و سطحی انگاشته می شود که نتیجه چنین نگرشی ترویج ازدواج های سطحی و ناآگاهانه است که با تعالیم دینی در تعارض است.

متاسفانه امروزه نگاه رایج به ازدواج یک نگاه منفعت طلبانه است، این درحالی است که آموزه های دینی موافق این دیدگاه نیست و سنت ازدواج را برای بشر فرآیند تکاملی تعریف می کند. برخی خانواده ها آن طور که باید و شاید فلسفه ازدواج را درک نکرده اند چرا که قبل از آن که بدانند طرف مقابل خود تا چه میزان از ارزش های دینی، اخلاقی و رفتاری بهره مند و به آن پایبند است به دنبال منفعت بردن از یکدیگر و کسب وجهه اجتماعی هستند. در صورتی که بنا به فرموده قرآن فلسفه اصلی ازدواج تکامل زوجین در راستای مسائل اخلاقی و اسلامی است و سخن آخر این که در ازدواج هریک از زوجین باید برای تکامل خود و همسرش تلاش کند و بدین وسیله زمینه ساز ایجاد منفعت برای خود، خانواده و اجتماع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha