سرماخوردگی یكی از رایج ترین بیماری های كودكان در فصل سرما به حساب می آید. تا سن 5 سالگی ابتلا به سرماخوردگی 5تا7 بار در سال كاملا طبیعی است.

سرماخوردگی؛ نگرانی والدین با شروع فصل سرما
سلامت نیوز : سرماخوردگی یكی از رایج ترین بیماری های كودكان در فصل سرما به حساب می آید. تا سن 5 سالگی ابتلا به سرماخوردگی 5تا7 بار در سال كاملا طبیعی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کیهان ؛ گر چه سرمای هوا یكی از مهم ترین عوامل زمینه ساز بیماری های این فصل است اما نباید همه تقصیرها را هم به گردن آن انداخت. به عنوان مثال خستگی مربوط به تغییر فصل در كنار بازگشایی مدرسه و مهدكودك موجب تغییر ریتم زندگی شده و زمینه بروز بیماری ها را تشدید می كند. بچه های كوچك در برابر ویروس ها بسیار حساس هستند. ویروس ها مهم ترین عامل بیماری سرماخوردگی محسوب می شوند و باكتری ها چندان نقشی ندارند و از آنجا كه ویروس ها بسیار زیاد و مسری هستند مصون ماندن از بیماری مشكل است. بچه ها مكرر مبتلا به سرماخوردگی می شوند زیرا نه مانند دوران جنینی آنتی كورها را از بدن مادر دریافت می كنند و نه سیستم ایمنی بدن خودشان عملكرد كامل پیدا كرده است. در نتیجه ویروس ها از طریق تنفس به راحتی از یك كودك به دیگری منتقل می شود و به علاوه دست های آلوده، ترشحات بینی و... نیز برای انتقال بیماری كمك می كنند. سیستم ایمنی بدن كودك در نتیجه مقابله با این عوامل بیماری زا تقویت می شود. گفته می شود سیستم ایمنی بدن هر فردی پس از50 بار سرماخوردگی و مواجه شدن با ویروس ها كاملا تقویت می شود. سیستم دفاعی بدن در برابر میكروب ها نیز خیلی به تدریج تا سن 6-5 سالگی در بچه ها كامل می شود.

البته اگر كودك بیش از6 بار در سال مبتلا به آنژین یا عفونت های مكرر زمینه ساز اختلالات تنفسی یا كاهش رشد شود، عمل لوزه توصیه و مفید خواهدبود.
سوال دیگری كه در رابطه با سرماخوردگی برای والدین پیش می آید این است كه آیا رویش دندان ها ممكن است سرماخوردگی به دنبال داشته باشد؟ معمولا در مورد بچه های خیلی كوچك آبریزش بینی، قرمزی و سوختگی باسن و مجرای ادراری ، ریزش آب دهان و... علایم رویش دندان هستند و همین مسئله بیشتر از ویروس ها منشا سرماخوردگی به حساب می آید.اگر فرزندتان طی یك سال بیش از یك بار در ماه دچار سرماخوردگی می شود باید علل پزشكی آن را بررسی كرد. آلرژی تنفسی یا رفلاكس معده به مری ممكن است علت مشكل باشد و لازم است با انجام آزمایشات تخصصی، تشخیص و درمان شود.

اقدامات مؤثر در پیشگیری از سرماخوردگی
در مواقعی كه سرماخوردگی همه گیر می شود باید بسیار مراقب نوزادان و شیرخوران بود تا بیمار نشوند. یكی از ویروس های ناقل سرماخوردگی در بزرگسالان كه از طریق تنفس انتقال می یابد عامل بیماری برونشیت در كودكان زیر 2سال است. خوب است بدانید كه ویروس از طریق بزاق دهان، عطسه، سرفه، دست ها و وسایل سرایت می كند.

 از همین رو توصیه می شود نكات بهداشتی زیرا را حتما رعایت كنید:
-قبل از در آغوش گرفتن فرزندتان حتما دست ها را با دقت با آب و صابون بشویید.
-در صورت ابتلا به بیماری به هیچ وجه او را نبوسید.
-بهداشت شیشه و پستانك او را كاملا رعایت كنید و اصلا به دهانتان نزنید.
-فرزندتان را به محل های شلوغ و دربسته خصوصا اگر سیگار هم در آنجا كشیده می شود، نبرید.
-در منزل نیز مرتبا در و پنجره ها را باز كنید تا هوای تمیز جریان داشته باشد.
-دمای اتاق نباید خیلی گرم و بیشتر از 20درجه سانتی گراد باشد.
-با استفاده از دستگاه بخور یا گذاشتن ظرف آبی روی بخاری حتما رطوبت محیط را تامین كنید.

تمیز كردن بینی
ویروس ها از طریق بینی به راحتی وارد گوش ها و حلق می شوند و بینی قبل از نایژك های مشترك بین این اعضاء آلوده می شود. اگر مژك های مخاط بینی به خاطر دود سیگار یا قلیان از كار افتاده باشند و یا مجرای بینی كثیف باقی بماند، ویروس ها به راحتی تكثیر می یابند؛ خصوصا اگر بدن از نظر سیستم ایمنی ضعیف باشد. هنگامی كه احساس می كنید بینی كودك گرفته است با استفاده از سرم های بهداشتی آن را شستشو دهید. برای از بین بردن ویروس هایی كه در مجراهای تنفسی مانده اند بینی را به خوبی تمیز كنید. این كار شیوه ای مؤثر و مطمئن برای درمان سرماخوردگی است.

شستشوی مجرای بینی با سرم های بهداشتی موجب می شود تا جریان هوا و تنفس به خوبی انجام شود. البته هنگام استفاده از سرم مراقب باشید كه مقدار زیادی از مایع را داخل سوراخ بینی نریزید چون امكان دارد مخاط رقیق تر شده و به مجرای تنفسی برگردد و باعث التهاب گوش شود.برای بهتر تمیز كردن بینی كودك را به پهلو بخوابانید. سراسپری یا قطره را در سوراخ بینی در جهت بالای حفره بینی وارد كنید. سركودك را صاف بلند كرده و محلول را كم كم در بینی بچكانید. زمانی كه مایع از سوراخ دیگر بینی خارج شود می توان مطمئن بود مجرای بینی تمیز شده است. كار كمی مشكل است اما از نظر تمیز كردن بهداشت بینی كاملا مؤثر است.برای كمك به باز شدن مجرای تنفسی كودك گذاشتن دسته ای از گیاهان دارویی مانند اكالیپتوس در بالشت یا ریختن چند قطره از روغن های گیاهی معطر در دستگاه بخور می تواند مؤثر باشد.

چه زمانی باید به پزشك مراجعه كرد؟
-طول كشیدن سرماخوردگی بیش از 10روز
-درد گوش یا ریزش آب یا چرك از گوش
-درد شدید در صورت یا پیشانی
-سرفه های شدید
-شبیه بودن علائم سرماخوردگی به گریپ
-همراه شدن سرماخوردگی با علائم دیگری مانند اسهال و استفراغ، تغییرات پوستی، سردرد و... و یا رفتارهای غیرعادی مانند بی حالی و تغییر در هوشیاری...
-در صورتی كه كودك بیشتر از 5/38 درجه تب داشته باشد و پس از 48ساعت كم نشود.
-آبریزش بینی مداوم، تب خفیف و سرفه شدید كه تنفس بچه را دچار مشكل می كند تا قبل از دوسالگی می تواند علائم برونشیت باشد. نایژك ها بسیار نازك تر از نایژه ها هستند و به همین خاطر وقتی كه مخاط ترشح خیلی زیادی داشته باشد، بسته می شوند. اگر نوزاد تا 6هفته اول تولد دچار این مشكل شود باید فورا در بیمارستان بستری شود خصوصا اگر زودتر از موقع به دنیا آمده باشد. اگر كودك شیشه شیر یا پستان مادر را قبول نمی كند، بی قرار است و نمی تواند آرام بخوابد، گریه می كند و نفس هایش تند تند و با صدا باشد بهتر است توسط پزشك معاینه شود.

درمان خودسرانه؛ هرگز

در صورتی كه فرزندتان به هر كدام از بیماری های فصل سرما مبتلا شد هیچ دارویی را بدون مشورت با پزشك به او ندهید؛ حتی اگر قبلا همان دارو برای این بیماریها تجویز شده باشد. جانشین متخصص اطفال شدن می تواند خطرات جدی برای كودك دلبندتان در پی داشته باشد حتی اگر بیماری او یك سرماخوردگی ساده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha