پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۷
کد خبر: 58695
سلامت نیوز : اكثرا اولین سؤالی كه ما از خودمان می پرسیم این است كه چگونه چاقی به وجود می آید؟ بهتر است مطالب خود را با این حدیث آغاز كنم.

امیر مؤمنان علی(ع) در غررالحكم (فصل 61 صفحه 536 حدیث 37) می فرمایند: كم اتفاق می افتد كه كسی پرخور باشد و بیمار نشود.اگر مقدار انرژی كه روزانه به انسان می رسد از مقدار مصرف انرژی روزانه بدن تجاوز نماید، مقدار معینی بر میزان انرژی ذخیره افزوده شده و وزن شخص نیز به میزان معینی بالا خواهد رفت. لذا مطالعه این موضوع لازم است كه برای برقراری تعادل بدن، انرژی روزانه به مقدار لازم وارد شود.بعضی ها این گذشت را ندارند كه چشم از خوردن بپوشند می خورند تا هست، این افراد لااقل باید ورزش و فعالیت كنند تا آن چه خورده اند در بدنشان بسوزد و تبدیل به انرژی شود.انسانی كه حد و مرزی برای خوردن ندارد مسلما ارزش و اهمیتی به سلامتی خود نمی گذارد و عمر خود را كوتاه می كند اینجاست كه رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) می فرمایند: «یكی از اقسام اسراف این است كه آدمی هرچه می خواهد بخورد.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کیهان ؛ به علت اهمیت این موضوع ایشان در جای دیگر نزد اصحاب دوباره تأكید بر این دارند كه: بخورید، بنوشید، صدقه دهید، بپوشید، ولی اسراف و تكبر نكنید.تا اینجای مطالب به این نتیجه رسیدم كه اولین عامل و مهمترین علت چاقی پرخوری است و نكته دوم نداشتن فعالیت فیزیكی باعث می شود كه انرژی وارده به بدن انباشته شده و در طول زمان كوتاه تبدیل به بافتهای چربی شود كه این اولین گام شكل گیری بیماری در بدن است. فراموش نكنیم كه دروازه ورودی تمام دردها و امراض شكم است. با بررسی های به عمل آمده محققان این موضوع را مورد تأیید قرار داده اند، پرخوری و كم تحركی باعث چاقی و تشكیل بافت چربی در قسمتهای بی تحرك بدن و نارسائی سخت اكسیژن به علت تغییر شكل ظاهری رگهای خونی به بافتهای عضلانی بدن می شود، كه نتیجه آن چیزی جز مرگ زودرس این قسمتهای با ارزش بدن نیست. انتقال كند خون قسمتهای مختلف بدن سبب پیری زودرس و مرگ زودرس ماهیچه ها، افتادگی اسكلت بدنی و در پایان مرگ زودرس می شود.

این نكته را فراموش نكنیم پرخوری برای ورزش كاران نیز خالی از خطر نیست، زیرا در درازمدت انرژی انباشته شده در بدن آنها تبدیل به چربی می شود. در جمع بندی نهایی به این نتیجه می رسیم كه درست خوردن باید به اندازه انرژی مصرفی غذای هر فرد باشد. درست خوردن و صحیح خوردن غذا آداب مخصوص خود را دارد كه بارها پیامبر اكرم(ص) در احادیث گوناگون تذكر داده اند، ایشان می فرمایند: معده خانه بیماری زایی است، پرهیز و بهداشت سره داروها است. به بدن آنچه را كه احتیاج دارند بدهید. باید خورد اما ساده و سالم. به خاطر بسپاریم آخرین بررسی های علمی نشان می دهد مهمترین عامل طول عمر منحصرا یك رژیم توأم با امساك و كم خوری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha