سلامت نیوز :«اگر بخواهیم تسلط و فراگیری علوم و فنون روز دنیا را در پرستاران ایران ارزیابی كنیم، باید ایران را جزو 4 یا 5 كشور دنیا در علم پرستاری محسوب كنیم، اما تعجب می‌كنم از نوع ارائه خدمت شما در بیمارستان‌ها كه در آن جزو كشورهای آخر دنیا محسوب می‌شوید.» این را نماینده شورای بین‌المللی پرستاران دنیا (ICN) پس از سه هفته بازدید از بیمارستان‌ها و ارزیابی خدمات پرستاری در كشور گفته است. این‌كه چرا پرستاران در بیمارستان‌ها خوب خدمت ارائه نمی‌دهند و حتی جامعه پرستاری نیز از روش فعلی ارائه خدمت خود رضایت ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ علت واضح است: كف استانداردهای بین‌المللی می‌گوید كه ‌به‌ازای هر تخت در 24 ساعت باید 2 پرستار در خدمت داشته باشیم، درحالی كه سهم ایرانی‌ها اكنون 5/0 نفر و در بعضی شهرستان‌ها 7/0 نفر است، یعنی اگر شما مریض باشید، در 24 ساعت به جای این‌كه دو پرستار رسیدگی به امورات شما را بر‌عهده داشته باشند، نه یك پرستار كه یك نصفه پرستار به شما خدمت می‌دهد یا بهتر است بگوییم شما از نیمی از خدماتی كه یك پرستار ارائه می‌دهد، بهره‌مند می‌شوید. ضمن این‌كه 70 درصد پرستاران كشور ما زنان هستند كه از حقوق قانونی و امتیازات خاصی چون مرخصی زایمان و شیردهی و... بهره‌مند می‌شوند. این البته یك روی ماجرا است. كمبود پرستار به جای خود، موضوع اساسی نپرداختن و رسیدگی نكردن به مطالبات پرستاران هم جای خود!

نمونه آن همین تصویب قانون ارتقای بهره‌وری نیروهای بالینی است كه پرستاران هم مشمول آن می‌شدند و قرار بود از ابتدای مهر اجرا شود، حتی بیمارستان‌هایی كه باید این طرح به شكل آزمایشی در آنها اجرا می‌شد، مشخص شدند، اما به علت اختصاص نیافتن اعتبارات هنوز اجرا نشده است. یا همین قانون تعرفه‌های خدماتی پرستاران كه از سال 89 به شورای عالی بیمه برای بررسی ارائه شده، اما بر‌اساس آنچه به مسئولان پیگیر این موضوع گفته شده، گویا هنوز باید منتظر تشكیل جلسه شورای عالی بیمه ماند. یعنی این شورا در این 2 سال و نیم جلسه‌ای نداشته است تا در آن موضوع مربوط به پرستاران بررسی شود؟

نتیجه این می‌شود كه یكی از كشورهای همسایه عضو ICN به ایران درخواست استخدام 30 هزار پرستار را با ماهی 2 هزار دلار در ماه می‌دهد و حال معلوم نیست چه كسی پاسخگو و در اصل مسئولیت خروج این عده را چه كسی بر‌عهده خواهد گرفت. هر چند در صورت مازاد پرستار، این می‌توانست فرصتی برای كشور باشد در كنار آن هم امروز خودمان با بحران كمبود پرستار در بیمارستان‌های تهران روبه‌رو می‌شویم، تا جایی كه به گفته غضنفر میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری هم‌اكنون در بیمارستان‌های زیر‌پوشش دانشگاه شهید بهشتی با كمبود 500 پرستار، در بیمارستان‌های زیرپوشش دانشگاه تهران با كمبود 500 تا 700 پرستار روبه‌رو هستیم و بیمارستان‌های خصوصی هم كه داد كمبود پرستار می‌زنند.

میرزابیگی البته به این اشاره كرد كه در سال 81 ما 40 تا 50 هزار پرستار بیكار داشتیم، اما امروز همه آنها به‌كار گرفته شده‌اند. وی گفت: بر‌اساس قانون ارتقای بهره‌وری نیروهای بالینی 23 هزار نفر استخدام شدند كه 18 هزار نفر آنها پرستار بودند كه از بین آنها 17 هزار نفر واقعاً وارد سیستم شدند و هزار نفر به علت نبود پست سازمانی، در قالب قرارداد تبصره‌ای به كار گرفته شدند. امسال هم 10 هزار نفر استخدام جدید داشتیم.

وی به ارائه قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به شورای عالی بیمه از سال 89 اشاره و اظهار كرد: ما حتی از 2 سال قبل آماده اجرای این قانون و پیگیر بودیم تا قانون در شورای عالی بیمه تصویب شود. وزارت بهداشت هم هرچند در ابتدا «ان قلت» داشت، اما در نهایت با ما همگام شد، اما شورای عالی بیمه می‌گوید كه تاكنون جلسه‌ای تشكیل نشده است. البته 4 تا 5 جلسه بررسی قانون در كمیسیون‌های شورای عالی بیمه انجام شده است.

وی علاوه بر این‌كه معتقد است با اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هزینه بیمه‌ها و نظام سلامت كاهش می‌یابد و رضایت پرستاران و از همه مهمتر رضایتمندی مردم افزایش می‌یابد، گفت: هم‌اكنون خود ما پرستاران هم روش فعلی ارائه خدمت خود را قبول نداریم و یكی از راه‌های اساسی برون‌رفت از این مشكلات را ارائه خدمات براساس تعرفه‌های پرستاری می‌دانیم، ما حتی حاضریم خودمان مسئولیت اجرای قانون در بیمارستان را تقبل كنیم و برای اثبات نتایج مثبت این قانون، موضوع را در یكی از بیمارستان‌ها مدیریت كرده و خدمات را براساس قانون ارائه دهیم.

رئیس سازمان نظام پرستاری به بررسی كارشناسانه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در این سازمان اشاره كرد و توضیح داد: ما 16 تا 17 نظام پرداخت موجود در دنیا را بررسی كردیم و بهترین آن یعنی نظام پرداخت فرآیند محور و پاسخگو و مبتنی بر نیاز بیمار را انتخاب كردیم. اشكالات نظام پرداخت كنونی را اصلاح و شرح وظایف همه گروه‌ها را به درستی تدوین كردیم. 527 خدمت پرستاری استاندارد را شمردیم و از میان آنها 400 خدمت را به تصویب سازمان ملی استاندارد رساندیم. چك لیست‌های كنترل نوشته و سطح‌بندی پرستاری در ارائه خدمت به بیماران انجام شد. ضریب‌های اختصاصی متفاوت برای هر خدمت و به نسبت آن تعرفه و K پرستاری تدوین شد لذا همه چیز واضح است كه در صورت اجرای این قانون بستر بزرگی برای اصلاح و استانداردسازی سایر خدمات سلامت هم فراهم می‌شود.

به گفته میرزابیگی عده‌ای تصور می‌كنند كه ما دنبال سهم‌خواهی هستیم و تلقی آنها مبتنی بر این است كه پرستاران فقط به دنبال كار خود و امتیاز گرفتن هستند، در حالی كه هدف اصلی ما در ابتدا رسیدن به ارائه خدمات مطلوب پرستاری به مردم و سپس توجه به حقوق پرستاران است. ما معتقدیم پرستاران در كنار سایر گروه‌های پزشكی چون ماماها، پیراپزشكان و ... باید مشمول مواردی چون بیمه خدمات پزشكی شوند. میرزابیگی البته از تهیه نامه سازمان نظام پرستاری برای رئیس‌جمهوری به منظور رسیدگی و حل این مشكل خبر داد و گفت كه در این نامه توصیه جدی شده است كه مشكلات نظام سلامت با اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تا حد زیادی حل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha