سلامت نیوز : یكی از مشكلاتی كه معلولان و جانبازان دارند، برخورد روزمره با موانعی است كه در راههای پیاده شهرها وجود دارد. این موانع بدون توجه به حقوق معلولان و وضع ویژه این قشر بر كف پیاده روها ایجاد شده و از سویی نیز دسترسی راه‌های سواره‌رو به پیاده روها یا راه‌های پیاده با یكدیگر به دلیل وجود كانال‌های روباز آب، باغچه و دیگر موانع فیزیكی برای معلولان غیرممكن است و به همین دلیل معلولان ایرانی همیشه برای خارج شدن از خانه و تردد در شهرها یا رفتن به محل كار یا مراكز درمانی به تنهایی با مشكل جدی و مانعی اساسی روبه‌رو هستند و اكثراً ناچارند با همراهی فردی دیگر به كارهای خود در خارج از منزل بپردازند. در سال‌های اخیر گرچه تغییراتی در معابر شهری برای ایجاد راه‌های هموار برای معلولان ایجاد شده است اما این تغییرات هیچ‌گاه از حد ساختن سطح شیبدار به جای پله فراتر نرفته است و به همین دلیل همیشه نیاز به نوعی فناوری كه بتواند به جای ایجاد تغییر در معابر بر توان حركت معلولان در معابر ناهموار بیفزاید احساس شده است. این نیاز با تلاش محققان و صنعتگران كشور ژاپن اخیراً برطرف شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ مهندسان ژاپنی نمونه اولیه از صندلی چرخدار جدیدی را رونمایی کرده‌اند که در صورت لزوم می‌تواند برای بالارفتن از پله‌ها، چرخ‌ها را به پا تبدیل کند. محققان مؤسسه فناوری چیبا به سرپرستی پروفسور شورو ناکاجیما این روبات صندلی چرخدار را ساخته‌اند. این وسیله که چهار چرخ و پنج محور دارد مانند صندلی چرخدارهای معمولی است اما وقتی به مانعی مانند پله یا جوی آب می رسد چرخ‌های آن به پا تبدیل می‌شود. حسگرهایی در این صندلی چرخدار تعبیه شده که به آن کمک می‌کند اندازه و مسافت را ارزیابی کند.

این روبات با حسگرهایی که بر پای خود دارد به خوبی حرکت می‌کند. اگر این حسگرها دچار خطا شوند و چرخ‌ها به مانع برخورد کنند گشتاور نیروی چرخ می‌تواند در یک اقدام پشتیبانی کننده، تغییر کند. این وسیله یک دسته جوی‌استیک دارد که کاربر می‌تواند با آن به صندلی بگوید در چه جهتی باید حرکت کند. صندلی چرخدار چیبا دو ویژگی دیگر برای یاری رساندن عملی دارد. به این معنی زمانی که بر یک سطح ناصاف و ناهموار حرکت می‌کند کنترل‌هایی برای اطمینان از این‌که صندلی در مکان خود حفظ می‌شود وجود دارد. همچنین وقتی صندلی باید دور بزند این روبات می‌تواند چرخ‌ها را به خط کرده و ثبات هر سوی صندلی را افزایش دهد و از این رو صندلی می‌تواند به راحتی و با ایمنی دور بزند. حركت به جلو، عقب، چپ و راست با كنترل كامل كاربر و نیز حفظ تعادل هنگامی كه صندلی بر پله حركت می‌كند یا می‌خواهد از روی جوی عبور كند، از ویژگی‌هایی است كه مهندسان بر تأمین آن تلاش بسیار كرده و آن را در كاركرد این صندلی محقق ساخته‌اند. به این ترتیب، از این پس هیچ قسمتی از شهر برای معلولان غیر قابل دسترس نخواهد بود و كاربران این صندلی خواهند توانست از لذت راهپیمایی بی‌مانع و سریع بدون كمك دیگران بهره‌مند شوند. صندلی پادار اكنون در دست تكمیل توسط مهندسان ژاپنی است و بزودی با تولید صنعتی به بازار می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha