پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۴
کد خبر: 58699
سلامت نیوز : پریساپرشاد رشد سریع جمعیت و مهاجرت از روستاها و شهرستان‌های كوچك به رشت مركز گیلان و تبدیل شدن آن به كلانشهر، نیازهای زیستی این شهر را دچار تحول كرده است.

شورای اسلامی كلانشهر رشت به همین منظور و با توجه به موضوع بهداشت شهری وپاكیزگی محیط زیست، اقدام به تشكیل كمیسیونی تخصصی به نام بهداشت و محیط زیست كرده كه موضوعات مهم این بخش را با جدیت دنبال می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ حجت‌الاسلام محمد حسنخواه رئیس كمیسیون بهداشت ومحیط زیست شورای اسلامی كلانشهر رشت در ارتباط با تحولات زیست محیطی این كلانشهر وبرنامه‌های این كمیسیون گفت:رشد سریع جمعیت شهری رشت باعث كاهش منابع مورد نیاز شهروندان و انتشار آلودگی در محیط زیست شده است.
حسنخواه اضافه كرد: با جدی گرفتن خطرات و آسیب‌های این بخش كمیسیون بهداشت و محیط زیست با مسئولان بهداشت و محیط زیست استان و كلانشهر رشت جلسات منظمی دارد كه برعملكرد واحدهای مربوطه نظارت می‌كند.همچنین این كمیسیون برای حفظ و حراست از بهداشت و محیط زیست مصوباتی هم داشته كه هماهنگی لازم را بین متولیان بهداشت عمومی و شهری بوجودآورده وحاصل این تلاش‌ها دریافت گواهی سلامت براساس شاخصه‌های شهر نمونه سالم از سوی مدیر منطقه مدیترانه شرقی طرح هزار شهر سالم بوده است. گواهی سلامت براساس تلاش درجهت تأمین سلامت اجتماعی شهروندان و حفاظت از محیط زیست شهری به شهرهای موفق اهدا می‌شود.

وی در خصوص آزاد‌سازی حریم رودخانه‌ها یادآورشد: قانون ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌ها را خلاف می‌داند و بسیاری ازمنازل كه هم‌اكنون در حریم رودخانه‌های شهر رشت قرار دارد متأسفانه بلاتكلیف مانده است.صاحبان این بناها از نظر قانون نه اجازه ساخت وساز ونه امكان فروش دارند بلكه لازم است شهرداری نسبت به خریداری و روشن كردن وضعیت این منازل اقدام كند. اگرفضاهای موجود در حریم رودخانه‌های این شهر آزاد شود،فضای اطراف رودخانه‌ها پاكیزه وشرایط برای ایجاد فضاهایی زیبا و دلپذیر فراهم می‌شود.

رئیس كمیسیون بهداشت ومحیط زیست شورای اسلامی رشت با تأكید برلزوم توجه به افزایش سرانه فضای سبز خاطرنشان كرد: سرانه فضای سبز شهر رشت برای هر فرد 8/2 متر مربع است كه این میزان با استاندارد جهانی فاصله دارد. 96 هكتار از حریم رودخانه‌های رشت قابلیت تبدیل به فضای سبز،بوستان و پارك را دارد كه از این میزان با اجرای برنامه‌های توسعه فضای سبز، 10 پارك و بوستان و 14 هكتار از حریم رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود به فضای سبز تبدیل شده است.

حسنخواه با اشاره به این‌كه كلانشهر رشت از معضل دفع زباله رنج می‌برد افزود: امروز دفع زباله به معضلی بزرگ برای شهرها تبدیل شده و كلانشهر رشت نیز از این معضل مستثنی نیست. محل دفن زباله در منطقه سراوان به شكلی بحرانی در آمده و تلاش برای بهره‌گیری از تكنولوژی جدید امحای زباله وتبدیل آن به انرژی را می‌طلبد. وی تأكید كرد: این كمیسیون با حساسیت موضوع معضل دفع زباله را پیگیری می‌كند تا مدیریت پسماند ودفع زباله به استانداردهای لازم برسد. سازمان مدیریت پسماند‌های شهرداری رشت با سیاستگذاری كمیسیون بهداشت و محیط زیست اقدام به آموزش خانواده‌ها برای تفكیك زباله درمبدأ كرده است. هم‌اكنون بخش وسیعی از خانواده‌ها با آموزش‌های ارائه شده زباله‌های قابل بازیافت و خشك را تفكیك می‌كنند.علاوه براین جشنواره كاغذ و جمعه بازار بازیافت و مركز جمع‌آوری زباله‌های الكترونیك برپاشده كه با این برنامه‌ها می‌توانیم به هدفمان كه داشتن زمینی پاك و شهری سالم است نزدیك شویم.

رئیس كمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی رشت افزود:كمیسیون بهداشت برای فراهم كردن زیر ساخت‌ها و بسترهای مناسب جهت ارتقای سطح سلامت شهروندان ودسترسی آسان به امكانات بهداشتی، مصوبه‌ای تشویقی برای ساخت مراكز درمانی،خدمات بهداشتی و تخصصی را به شهروندان ابلاغ كرده است. این مصوبه شورای اسلامی كلانشهر رشت بخش خصوصی،افراد حقیقی و حقوقی را در زمینه ساخت مراكز درمانی، بهداشتی و تخصصی كه تأییدیه از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی را داشته باشند حمایت كرده و هنگام صدور پروانه ساختمان برای این مراكز،50 درصد عوارض پذیره درمانی وبهداشتی محاسبه و وصول می‌شود.

حسنخواه با اعتقاد به این‌كه می‌توان با برنامه‌ریزی، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به جامعه ازگسترش بیماری‌های خطرناك پیشگیری كرد گفت: باید توجه داشت كه بیماران خاص و سخت مداوا نیاز به خدمات ویژه دارند و كمیسیون بهداشت با دعوت از مؤسسات غیر دولتی و مسئولین بهداشت و درمان تلاش می‌كند بخشی از دغدغه‌های این بیماران را به حداقل برساند. وی به مصوبه‌ای در زمینه حمایت از تولیدكنندگان محصولات ارگانیك اشاره كرد و ادامه داد: این مصوبه از تولیدكنندگان وعرضه كنندگان محصولات ارگانیك و طبیعی كه به نحوی تلاش و ثمره كارآنها بالا بردن ضریب امنیت بهداشتی و سلامتی جامعه است، حمایت می‌كند. این مسئول مهم‌ترین مشكل شورای اسلامی رشت را آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود دانست و اضافه كرد:با وجود تصویب شركت عمران و بهسازی رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود، مشكل آلودگی این رودخانه‌ها همچنان به قوت خود باقیست. رفع این معضل بزرگ زیست محیطی رشت نیازمند همت مقامات ارشد استانی، مسئولان و مدیران دستگاه‌های مختلف و تلاش و پیگیری نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha