پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۹

سلامت نیوز : نوزاد انسان همراه با یک رشته ظرفیت‌های بالقوه به دنیا می‌آید. خصوصیات جسمانی مانند رنگ چشم و مو و شکل و ریخت بدنی و شکل بینی انسان اساسا در دوران جنینی تعیین می‌شود. هوش و بعضی از استعداد‌های خاص مانند استعداد موسیقی و هنر نیز تا حدودی به وراثت بستگی دارد. اما این سوال همیشه ذهن محققان را مشغول داشته است که آیا شخصیت نیز به وراثت بستگی دارد و تحت تاثیر عوامل ژنتیکی شکل می‌گیرد و یا اینکه تا چه حد شخصیت یه وراثت بستگی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردمان ؛ برای این منظور مطالعات مختلفی بر روی دو‌قلو‌های همسان یا به عبارتی دو‌قلو‌های یک تخمکی صورت گرفته است. این دو قلوها ذخیره ژنتیکی بسیار مشابهی دارند. نتایج نشان داد که دو‌قلو‌های همسان از نظر شخصیتی شباهت بیشتری نسبت به دو‌قلو‌های نا همسان دارند. اما از سویی میتوان گفت که دو‌قلو‌های همسان چون خیلی به هم شباهت دارند، احتمال بیشتری دارد که والدین و دیگران رفتار مشابهی با آنها داشته باشند و در نتیجه محیط همسان تری را نیز تجربه کنند. اما برای رفع این ابهام محققان مطالعات خود را بر روی دو‌قلو‌های همسان که در محیط‌های کاملا جداگانه پرورش یافته بودند آغاز کردند. این دو قلو‌ها در مصاحبه‌های متعددی شرکت کردند و در مورد تجارب دوران کودکی ، ترس‌ها، سر گرمی‌ها، علایق و نگرش‌های آنها مطالعات مفصلی انجام شد. همچنین یک رشته آزمایش‌های طبی و آزمون‌های روانی نیز از آنها به عمل آمد. یافته‌ها شباهت‌های اعجاب انگیزی را بین دو‌قلو‌های همسان نشان داد! بسیاری از جفت دو قلوها یی که هرگز همدیگر را ندیده بودند و در محیط‌های کاملا جداگانه پرورش یافته بودند در نوع لباس پوشیدن، عادات غذا خوردن، نمره عینک، نمرات هوش و توانایی مشابه هم بودند. نمرات هر جفت دو قلو در بسیاری از آزمون‌های توانایی و شخصیت به هم نزدیک تر بود از نمرات یک شخص واحد در دو بار اجرای آزمون!

بیشترین شباهت‌ها بین دو قلو‌ها در نمرات توانایی، امواج مغزی، مردم آمیزی و آهنگ زیست یا سطح انرژی است. البته این نتایج نمی‌تواند ما را به نتیجه قطعی در مورد موروثی بودن شخصیت برساند. چرا که بررسی تفاوت‌ها نشان می‌دهد که در برخی از متغیر‌ها عامل محیط نقش پر رنگ تری از وراثت ایفا می‌کند. به جز وراثت زیستی خاص و شیوه‌های خاص انتقال فرهنگ که بر فرد اثر می‌گذارند، تجربه‌های معینی نیز فرد را شکل می‌دهند. تجربه‌های مشترک واختصاصی فرد با زمینه‌های ارثی او در هم می‌آمیزند و آمیزه آنها به شخصیت شکل می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha