پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۵
کد خبر: 58713

سلامت نیوز :رئیس مرکز مدیریت مبارزه با بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نقش مردم را در برنامه حذف مالاریا بسیار مهم دانست و گفت: آگاهی و مراقبت از سوی مردم در کاهش ابتلا به مالاریا مهم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمد مهدی گویا در نخستین کنگره بین‌المللی و هشتمین همایش سراسری انگل‌شناسی و بیماری‌های انگلی ایران افزود: طی سال جاری 419 مورد ابتلا به بیماری مالاریا در سطح کشور مشاهده شده است.وی ادامه داد: مهم‌ترین بیماری انگلی که در کشور برای همه اهمیت دارد و به طور جدی به آن پرداخته شده مالاریا است.

وی بیان داشت: از دو سال قبل برنامه حذف مالاریا سرلوحه برنامه‌های بهداشتی کشور قرار گرفته و استان کرمان به عنوان اولویت در نظر گرفته شده است.دکتر گویا با بیان اینکه در حال حاضر تقریبا در مراحل نهایی حذف مالاریا در استان کرمان هستیم، عنوان کرد: موارد ابتلا در استان کرمان طی سال جاری به کمتر از پنج مورد رسیده و امیدواریم در سال‌های آینده دیگر موردی از مالاریا را شاهد نباشیم.

وی تصریح کرد: پنج درصد مردم در منطقه‌ای زندگی می‌کنند که مالاریا در آنجا بومی است.دکتر گویا اظهار داشت: 30 شهرستان مالاریاخیز در کشور وجود دارد و بیماری مالاریا بیشتر در استان های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان است.وی خاطرنشان کرد: عمده برنامه برای حذف مالاریا در کشور تشدید برنامه کنترل ناقلان است و روی این برنامه سرمایه‌گذاری ویژه‌ای شده و درکنار آن پیش‌بینی سیستم هشدار سریع و بیماریابی فعال را داریم.

وی گفت: یکی از حساس‌ترین کارهایی که در راستای جذف مالاریا انجام می‌دهیم، کنترل مقاومت به دارو است.دکتر گویا با اشاره به اینکه طی سال گذشته یک هزار و 24 مورد در کشور به مالاریا مبتلا شده‌اند، افزود: در این مدت تنها 26 درصد از این بیماران مبتلا به خطرناک‌ترین نوع مالاریا بودند.دکتر گویا، بیان داشت: طی سه سال گذشته 18 هزار مورد ابتلا به مالاریا در کشور داشتیم که طی سال جاری به کمتر از 419 مورد رسیده است.

رئیس مرکز مدیریت مبارزه با بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت گفت: بیماری دومی باید به آن توجه ویژه شود، سالک است، این بیماری شاید همراه با مرگ نباشد، اما خسارت‌های زیاد، ضایعات بهداشتی و اقتصادی فراوانی به دنبال دارد.وی با بیان اینکه فقیرترین افراد به این بیماری مبتلا می‌شوند، گفت: سو‌تغذیه و شرایط بهداشتی نامناسب محل زندگی در این افراد نیز دیده می‌شود.

دکتر گویا تصریح کرد: عومل اقلیمی، اجتماعی و سیاسی دست به دست هم داده و این بیماری را در کل منطقه خاورمیانه پیچیده‌تر و گسترده‌تر کرده است.وی با بیان اینکه در حال حاضر بیماری سالک از افغانستان و اردن و حتی در بخش‌هایی از اروپا مشاهده می‌شود، خاطرنشان کرد: پدیده‌هایی مانند جنگل‌زدایی، مهاجرت‌ها، ساخت بی‌رویه سد، روش‌های جدید کشاورزی بدون توجه به پیامدها، شهرنشینی بی‌رویه و روش‌های جدید آبیاری کنترل این بیماری را با مشکل مواجه کرده است.

دکتر گویا ابراز داشت: در 88 کشو در چهار قاره، بیماری سالک به صورت بومی وجود دارد که تنها 32 کشور آمار خود را گزارش می‌دهند.وی عنوان کرد: طی سه و چهار سال اخیر شاهد کاهش بیماری سالک در کشور به ویژه در شهرستان بم هستیم و مهم‌ترین دلیل آن ‌اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha