رکیب نوشابه های انرژی زا با الکل باعث تپش قلب، افزایش فشارخون، تپش غیرطبیعی قلب، حمله قلبی و زیاده نوشی آن تهوع، اسهال، درد معده و تجمع گاز در شکم فرد می شود.

نوشابه‌های انرژی‌زا موجب چاقی و اعتیاد می‌شوند

سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛یک متخصص تغذیه با بیان اینکه نوشابه های انرژی زا علاوه برسکته قلبی و مغزی موجب اعتیاد و چاقی هم می شود، گفت: ترکیب نوشابه های انرژی زا با الکل باعث تپش قلب، افزایش فشارخون، تپش غیرطبیعی قلب، حمله قلبی و زیاده نوشی آن تهوع، اسهال، درد معده و تجمع گاز در شکم فرد می شود.

دکتر علی اکبر سهیلی آزاد در گفت وگو با ایسنا ؛ اعتیاد و چاقی را از عوارض جانبی نوشابه های انرژی زا دانست و افزود: افرادی که از این نوشابه های انرژی زا استفاده می کنند به دلیل ارتباط مستقیم مرگ با کافیین و دارا بودن 80 تا 360 میلی‌گرم کافیین در هر قوطی نوشابه این افراد باید مراقب سلامتی خود باشند. همچنین مصرف بیش از حد کافیین عوارضی مانند عصبی شدن، کج خلقی، اضطراب، افسردگی، سردرد و اختلالات تنفسی به همراه دارد.

وی ادامه داد: ترکیب الکل با نوشابه های انرژی زا موجب دهیتراته شدن خون می شود که ادغام هر دوی این نوشیدنی ها این میزان را افزایش می دهد و سکته مغزی را در فرد منجر می شود. یک مصرف رایج از این نوع نوشابه‌ها قاطی کردن آنها با الکل است که رایج‌ترین نوع آن ادغام Red bull با vodka گزارش شده ‌است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه مصرف بیش از حد نوشابه های انرژی زا و ادغام با الکل نتایج وخیمی را به دنبال خواهد داشت، اظهار داشت: مصرف این نوع نوشابه ها میزان درک بدن از خستگی را بسیار کم می کند به این معنا که، بدن متوجه میزان مصرف الکل نمی شود در نتیجه افراط در آن عوارض نامطلوبی خواهد داشت.

نوشابه‌های انرژی‌زا ارزش تغذیه‌ای چندانی ندارند اما استفاده از آنها برای برخی از افراد مفید است

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه نوشابه های انرژی زا با وجود قند بالا و ویتامین B که دارند علیرغم چاقی موجب آرامش در افراد می شود، بیان کرد: نوشابه های انرژی زا 200 کیلو کالری انرژی به بدن می‌رساند و بعضی از افراد با مصرف 4تا 5 نوشابه به اندازه مصرف یک پرس غذا کالری دریافت می‌کنند که اگر این انرژی سوزانده نشود به همان اندازه فرد را چاق می کند.

وی با بیان اینکه اولین و پایه‌ترین محتویات یک نوشابه انرژی زا کافیین است که در چای و بعضی نوشیدنی‌های دیگر نیز یافت می‌شود، تصریح کرد: در صورت افزایش میزان نوشابه میزان کافیین آن هم بالا می رود، یعنی در ۴۸۰ میلی لیتر حدوداً ۱۵۰ میلی گرم کافیین در آن یافت می‌شود. همچنین امروزه بیش از 360 گرم کافیین بر روی قوطی ها درج شده است.

دکتر سهیلی آزاد تاکید کرد: کسانی که تحرک بدنی بالایی دارند مانند ورزشکاران بعد از ورزش از این نوشابه‌ها استفاده کنند. البته این نکته حائز اهمیت است که حتما باید پس از ورزش از این نوشابه‌ها استفاده شود زیرا قبل از آن فایده‌ای برایشان ندارد.این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص اینکه افراد عادی نباید از نوشابه‌های انرژی زا استفاده کنند، گفت: افرادی که تحرک چندانی ندارند استفاده از این نوشابه های انرژی زا جز چاق کردن فایده ای برای آنها ندارد. همچنین استفاده از نوشابه ها به دلیل کافیین بالا، فرد را دچار کم خوابی و بد خوابی می کند.

دکتر سهیلی آزاد با اشاره به اینکه مصرف مکرر این نوشابه ها نه تنها چاق کننده اند بلکه می‌تواند چربی‌های خون، به‌خصوص تری‌گلیسیرید را بالا ببرد، اظهار داشت: چاقی، مادر بسیاری از بیماری‌ ها است و چاق شدن فرد با مصرف بی رویه این نوشیدنی ها موجب بروز سایر مشکلات از جمله ناراحتی‌های قلبی‌ - عروقی می شود.این متخصص تغذیه با بیان اینکه استفاده از این نوشابه‌ها برای بچه‌ها توصیه نمی‌شود، افزود: مصرف این نوشابه ها برای کودکان سیری کاذب به وجود آورده و مانع از اشتهای آنها می شود.وی در پایان خاطر نشان کرد: بسیاری از مواد خوراکی اندازه ی این نوشابه‌های انرژی‌زا هستند اما آنچه که مردم باید بدانند این است که این نوشابه‌ها به دلیل وجود کافیین بالا ایجاد سرخوشی می‌کنند که با خوردن چای و قهوه همانطور شاد و با نشاط می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha