پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۳
کد خبر: 58718
سلامت نیوز : یک کارشناس ارشد تغذیه معتقد است همه گروه های غذایی مهم هستند و هیچ یک از آنها نمی تواند جایگزین دیگری شود.

علی اشرف رشیدی در گفت وگو با (ایسنا) ، با تاکید بر اینکه داشتن بدن سالم نیاز به تغذیه سالم دارد، ابراز داشت: غذا بایستی به گونه ای انتخاب شود که تمامی نیازهای تغذیه ای افراد را در طول روز تامین کند، لذا رژیم غذایی روزانه باید مجموعه ای از گروه های مختلف غذایی باشد.وی از هرم غذایی با عنوان یک راهنما یاد کرد که توسط سازمان جهانی بهداشت برای افراد بزرگسال طراحی شده است و شامل پنج گروه نان وغلات (کربوهیدرات ها)، سبزیجات و میوه جات، شیر و لبنیات، گوشت و سایر مواد مورد نیاز بدن می باشد.

این کارشناس تغذیه در ادامه با تاکید بر اینکه گروه کربوهیدرات ها شامل نان، غلات، برنج، ماکارونی و ... می باشد که بیشترین میزان انرژی افراد را تامین می کنند، اذعان داشت: در این گروه از مواد غذایی ویتامین های گروه ب و مقادیری از مس، روی و ... وجود دارند.وی با بیان اینکه سبزیجات بایستی روزانه به میزان سه تا پنج واحد غذایی در رژیم غذایی افراد گنجانده شوند، اذعان داشت: این مواد منبع خیلی خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی، آب ، فیبر و... هستند.

رشیدی افزود: باید توجه شود که سبزیجات بایستی به طور تازه و یا به صورت پخته مورد استفاده قرار گیرند و از سرخ کردن آنها خودداری شود.وی با بیان اینکه میوه جات نیز باید روزانه به میزان دو تا چهار واحد غذایی در رژیم افراد گنجانده شوند، تصریح کرد: تفاوت اصلی میوه ها با سبزیجات این است که در سبزی های فروکتوز وجود ندارد و این قند فقط در میوه ها یافت می شود.

رشیدی شیر و لبنیات را گروه دیگری از مواد غذایی مورد نیاز بدن قلمداد کرد و ابراز داشت: شیر و فرآورده های آن از حیث دارا بودن کلسیم، فسفر و ... اهمیت فراوانی دارند.وی انواع گوشت ها، تخم مرغ، حبوبات، مغز دانه هایی چون پسته، بادام، فندق و ... را در ردیف بعدی مواد مورد نیاز تغذیه ای قرار داد.

رشیدی در ادامه گروه های متفرقه را شامل قندها، چربی ها، دسرها، نوشابه ها و ... دانست و توصیه کرد افراد حتی المقدور از مصرف چنین موادی خودداری کنند.این کارشناس ارشد تغذیه تاکید کرد: همه گروه های غذایی مهم هستند و هیچکدام از آنها نمی توانند جایگزین دیگری شود.وی در پایان شرایط سنی، جنسیتی، آب و هوایی و شرایط مختلف پاتولوژیکی را عوامل موثر در انتخاب رژیم غذایی مناسب قلمداد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha