لیشمانیوز پوستی روستایی، شایع ترین نوع سالک در ایران است. به طوری که در بسیاری از مناطق روستایی 15 استان از استان‌های کشور، این بیماری شایع است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا یعقوبی ارشادی استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، در چهارمین همایش بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان، تحت عنوان "راهکارهای پیشگیری و کنترل ناقلین و مخازن لیشمانیوز در ایران" در این خصوص گفت: متاسفانه در دو دهه اخیر، بیماری لیشمانیوز پوستی و روستایی به مناطقی سرایت کرده که هیچ گونه سابقه قبلی آلودگی نداشته‌اند.

دکتر یعقوبی ارشادی با اشاره به این که حدود 80 درصد از موارد لیشمانیوز گزارش شده در کشور ما از نوع سالک روستایی است، تصریح کرد: کانون‌های مهم این بیماری در ایران، مناطق روستایی شمال و شرق اصفهان، ترکمن صحرا، اسفراین، لطف آباد، بکران، شمال غربی نطنز، اردکان، نیریز، ارسنجان، مرودشت، ایلام و خوزستان است.

وی با بیان این که انتقال بیماری به نحوی صورت می گیرد که پشه خاکی ناقل، تماس کمتری با سطح دیوارهای سمپاشی شده دارد و لذا نمی توان از سمپاشی به عنوان حربه قطعی استفاده کرد، بهترین راه کنترل بیماری را استفاده از پشه بندهای استاندارد آغشته به حشره‌کش و نصب توری‌ها و پرده‌های آغشته به حشره‌کش بر درب‌های ورودی و پنجره‌ها، عنوان کرد.

دکتر یعقوبی ارشادی، قیمت مناسب، بدون بو، بی خطر و با اثر طولانی خواندن این پشه بندها و پرده‌ها، جمع آوری و دفع صحیح زباله، جمع آوری نخاله‌ها و مصالح ساختمانی و انتقال اصطبل‌ها و مرغداری‌ها به خارج از منازل مسکونی را از جمله روش‌های دیگر مورد تاکید در کنترل این نوع بیماری عنوان کرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha