مدیر درمانگاه تالاسمی بزرگسالان ظفر با بیان اینکه از سال گذشته تقریباً 83 درصد بیماران تالاسمی از کیسه‌های فیلتردار استفاده می‌کنند، ابراز امیدواری کرد تا سال 94، تمام کشور از کیسه‌های فیلتردار برای بیماران تالاسمی استفاده کنند.

بهره‌مندی 83 درصد بیماران تالاسمی از کیسه‌های فیلتردار خون
سلامت نیوز : مدیر درمانگاه تالاسمی بزرگسالان ظفر با بیان اینکه از سال گذشته تقریباً 83 درصد بیماران تالاسمی از کیسه‌های فیلتردار استفاده می‌کنند، ابراز امیدواری کرد تا سال 94، تمام کشور از کیسه‌های فیلتردار برای بیماران تالاسمی استفاده کنند.

دکتر شهرام کاظمی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه درمانگاه تالاسمی بزرگسالان ظفر در سال 1373 افتتاح شد، عنوان کرد: هدف سازمان انتقال خون از تأسیس این درمانگاه، ارائه خدمات به بیماران تالاسمی بزرگسال بود.

وی افزود: در حال حاضر 500 بیمار ثابت صرفاً از این درمانگاه خدمات دریافت می‌کنند. نزدیک به 2500 بیمار دیگر نیز به صورت متناوب به درمانگاه مراجعه می‌کنند و خونگیری‌شان در مرکز دیگری انجام می‌شود و برای برخی خدمات به درمانگاه مراجعه می کنند.

مدیر درمانگاه تالاسمی بزرگسالان ظفر با اشاره به اینکه این بیماران از سراسر کشور به درمانگاه ظفر مراجعه می‌کنند، گفت: در تمام کشور 19 هزار بیمار تالاسمی داریم، در تهران نیز حدود 3000 بیمار تالاسمی زندگی می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا امکان دسترسی همه بیماران به خدمات درمانگاه وجود دارد، اظهار کرد: به این خاطر که ظرفیت درمانگاه محدود است، نمی‌توانیم به همه بیماران خدمات ارائه کنیم. یکی از معضلاتی هم که در درمانگاه با آن دست به گریبانیم ارائه خدمات بیش از ظرفیت است.

کاظمی در ادامه ضمن اعلام خبر راه‌اندازی مرکز نمونه‌گیری در درمانگاه تالاسمی بزرگسالان ظفر، گفت: در این مرکز، آزمایش‌های شش ماهه بیماران تالاسمی به صورت رایگان انجام می‌شود. البته سال‌هاست که سازمان انتقال خون این کار را به صورت رایگان انجام می‌دهد، اما اکنون واحد نمونه‌گیری را در محل درمانگاه مستقر کرده‌ایم و خود نمونه‌ها را به آزمایشگاه مرجع سازمان ارسال می‌کنیم تا بیماران نیازی به مراجعه به سازمان انتقال خون نداشته باشند و بعد مسافت آنها را آزار ندهد.

وی ادامه داد: درمان بیماران تالاسمی با مساعی سازمان انتقال خون صورت می گیرد. در دهه 30 و 40 این بیماری ناشناخته بود و خون در آن زمان خرید و فروش می‌شد. خانواده‌ها توان خرید خون را نداشتند و به همین خاطر بسیاری از این کودکان جان خود را از دست می‌دادند.

مدیر درمانگاه بزرگسالان ظفر با اشاره به این که بعد از تأسیس سازمان انتقال خون در دهه 50 و تهیه خون به صورت رایگان، در درمان این بیماران یک تحول اساسی ایجاد شد اظهار کرد: از همان زمان سازمان تصمیم گرفت که به این بیماران سرویس مناسبی بدهد. به همین خاطر بیماران تالاسمی هیچ گاه با کمبود خون مواجه نبوده‌اند. در دوران دفاع مقدس هم که تأمین خون از طریق جایگزینی برقرار بود، برای بیماران تالاسمی خون بدون جایگزین ارائه می شد.وی افزود: از سال 76 که برنامه حذف خون جایگزین شروع شد، بیماران به طور کامل خون مورد نیازشان را بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای دریافت می‌کردند.

کاظمی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که برای این بیماران دریافت کننده مداوم خون به وجود می‌آید، ایجاد آنتی بادی است که منجر به واکنش در بدنشان می‌شود، گفت: یکی از بهترین راهکارهایی که در دنیا برای حل این مسئله پیدا کرده‌اند، استفاده از کیسه‌های خون فیلتردار است که درآن از همان ابتدا گلبول سفید را خارج می‌کنند و خون بدون گلبول سفید را در اختیار بیمار تالاسمی قرار می دهند.

وی اضافه کرد: از سال گذشته تقریباً 83 درصد بیماران ما از این کیسه‌ها استفاده می کنند. هدف‌گذاری سازمان انتقال خون برای رسیدن به مرز 90 درصد در استفاده از کیسه‌های فیلتردار است. البته در حال حاضر هم هم در بیشتر استان‌ها برای بیش از 90 درصد بیماران از این کیسه‌ها استفاده می‌کنند.کاظمی ابراز امیدواری کرد تا سال 94، تمام کشور از کیسه‌های فیلتردار برای بیماران تالاسمی استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha