سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5874

محققان می گویند: مادرانی که در دوران بارداری وزنشان به شدت کم یا زیاد می شود سلامت نوزادشان را با خطر مواجه می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ تحقیقاتی تازه در بریتانیا نشان داده که نوسان شدید در وزن بدن خطر ابتلا به بیماری فشار خون و دیابت و همچنین مرده زایی در زنان باردار را به میزان خطرناکی افزایش می دهد.


 این محققان می گویند: برای زنان، تغذیه در دوره بارداری بیش از هر زمان دیگر اهمیت پیدا می کند و به همین دلیل آنها باید از تاثیر وزنشان بر سلامت خود و همچنین فرزندشان آگاه باشند.

 

این گزارش می افزاید؛ به زنانی که وزن طبیعی دارند توصیه می شود؛ بین بارداری ها اجازه ندهند وزنشان زیاد شود و در مقابل به زنان فربه گفته می شود؛ قبل از باردار شدن وزنشان را کم کنند، اما متخصصان در دوبلین ایرلند می گویند: تبلیغات گسترده درباره رژیم لاغری و زیبایی به دوره بارداری هم سرایت کرده است.


این محققان در گزارش تحقیقی خود آورده اند: از طرفی افزایش شمار افراد فربه باعث نگرانی مسئولان بهداشتی شده و از سوی دیگر گسترش طرز تفکری که بدون در نظر گرفتن تفاوت در ساختمان بدنی زنان، لاغری مفرط را زیبا توصیف می کند.


این گزارش در ادامه آورده: "نیازهای غذایی بدن در دوره بارداری با هر زمان دیگر متفاوت است و جنین برای سالم بودن و رشد به مواد مغذی کافی نیاز مبرم دارد.


به گفته محققان در دوبلین در حالی که دست کم نیمی از بارداری ها در بریتانیا تصادفی است، زنان باید از تاثیر وزنشان بر بارداری، زایمان و سلامت نوزادشان مطلع باشند و اگر زنان بین بارداری ها به شدت وزن کم یا زیاد کنند، خطرات احتمالی و جدی دوره بارداری آنها دوچندان می شود.


"تم فرای"، از انجمن مبارزه با فربهی در بریتانیا، می گوید: "زنان باید سعی کنند پیش از دومین بارداری به وزن طبیعی خود بازگردند. اما تحقیقات در دوبلین نشان می دهد که زنان ممکن است در لاغر کردن نیز افراط کنند؛ این هم رویه ای بسیار ناسالم است."

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha