یک پژوهشگر اعتیاد گفت: مدارس در کنار محتوای مشخص و آشکار آموزشی باید یک محتوای مخفی هم داشته باشند و به دانش آموز چگونگی یک زندگی سالم را بیاموزند.

سلامت نیوز: مدیران و اولیای مدرسه چگونه ازاعتیاد دانش آموزان پیشگیری کنند؟مدیران و اولیای مدرسه چگونه ازاعتیاد دانش آموزان پیشگیری کنند؟

یک پژوهشگر اعتیاد گفت: مدارس در کنار محتوای مشخص و آشکار آموزشی باید یک محتوای مخفی هم داشته باشند و به دانش آموز چگونگی یک زندگی سالم را بیاموزند.

دکتر سید رامین رادفر در گفتگو با پیشگیری نوین با بیان اینکه دانش آموز باید بداند این درسی که در مدرسه می آموزد در کجا به درد او می خورد، اظهار داشت: به طور مثال اگر دانش آموز مبحث شکست نور را در فیزیک می خواند پیش از آن باید بفهمد هنگام رانندگی در شب از چه زمان چراغ های خودروی مقابلش را دوتایی می بیند. این موضوع در درس های دینی و امور تربیتی هم باید به همین صورت مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به لزوم آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان، افزود: اینکه دانش آموز بداند مهارتی به نام کنترل خشم یا مهارت مدیریت موقعیت یا نه گفتن وجود دارد به تنهایی کافی نیست. هدف از آموزش مهارت های زندگی به بچه‌ها باید این باشد که اگر دانش آموزی در کنکور قبول نشده بداند چگونه استرس خود را کنترل کند و اگر برای یک تولد دعوت می شود که افرادی در آن جشن حضور دارند که پدر و مادرشان، آنها را نمی شناسند چگونه بدون به هم خوردن دوستی اش و یا بدون ایجاد تنش با خانواده این موقعیت را مدیریت کند.

دکتر رادفر با بیان اینکه در کنار این موضوع باید در مدرسه این امکان برای دانش آموز فراهم باشد که رابطه ای صمیمی با یکی از اولیای مدرسه داشته باشد، بیان داشت: به هر دلیل ممکن است فرزند نتواند مشکل خود را با پدر و مادر در میان بگذارد به همین دلیل این انتظار وجود دارد که فردی در مدرسه باشد که رابطه ای صمیمی با نوجوان داشته باشد و دانش آموز بتواند مشکل خود را با او در میان بگذارد و مشاوره صحیحی دریافت کند.

وی با اشاره به جابجایی ارزش ها در مدرسه، خاطرنشان کرد: مدرسه نباید به دانش آموز این را القا کند که به طور مثال قبولی در کنکور اول و آخر همه چیز است و اگر در این آزمون یا هر آزمون دیگری قبول نشود دنیا به آخر می رسد. از سوی دیگر نباید از آن طرف بام افتاد به ویژه در حیطه مسائل تربیتی و دینی.

این متخصص پزشکی اجتماعی به فضای فیزیکی مدارس ایمن در برای آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد نیز اشاره کرد و ادامه داد: فضای فیزیکی مدارس باید به گونه ای باشد که دانش آموز رغبت کند در آن حضور یابد. نوع تجهیزات، وسایل و ساختمان سازی بی تردید در تاثیرپذیری مخاطب اثر دارد. بنابراین مدارس و کلاس ها باید شرایط مطلوب فیزیکی داشته باشند.

وی تاکید کرد: نمی توان با بچه ای که در یک دستش لپ تاپ دارد و در دست دیگر آی پاد و در تلفن همراهش اینترنت با شیوه های کاملا سنتی رفتار کرد. زبان کودک امروزی زبان الکترونیک است و برای ارتباط با او باید از این ابزارها استفاده کرد.

دکتر رادفر با بیان اینکه رابطه مدرسه و والدین باید مانند شرکت کنندگان یک دوی امدادی باشد، گفت: مدرسه باید حتی در صورت اهمال والدین پیگیری های لازم را داشته باشد تا رابطه درستی با خانواده دانش آموزان برقرار کند. در واقع دانش آموز باید بین مدرسه و والدین دست به دست بچرخد و هر چه را که در مدرسه یا خانواده می آموزد ادامه آن را در نهاد دیگر پی بگیرد.

وی با اشاره به اهمیت منطقه ای که مدرسه در آن واقع شده اظهار داشت: مدیران مدارس دارای چند دسته از روابط هستند. آنها دارای یک رابطه با اداره آموزش و پرورش، یک رابطه با دانش آموز، یک رابطه با والدین و یک رابطه با معلمان مدارس هستند.

این پژهشگر حوزه پیشگیری از اعتیاد با بیان اینکه باید برای پیشگیری از اعتیاد از جاهایی که تجربیات موفق در کاهش شیوع مصرف مواد در دانش آموزان داشتند الگوبرداری کنیم، گفت: به طور مثال در آمریکا که موفق به کاهش تدریجی سوءمصرف مواد در دانش آموزان شده برنامه های مطالعه شده دارای دو ویژگی اصلی است؛ یک عملیاتی بودن مانند برنامه 4ساعت آموزش به والدین و دیگری موثر بودن برنامه به شیوه های علمی اثبات شده باشد.

وی با اشاره به خلاء های اساسی در مدارس بیان داشت: یک از این خلاءها این است که مدیری که با یک دانش آموز مصرف کننده مواد مواجه می شود نمی داند با او چه کار کند زیرا رویه یکسان و دستورالعمل مطالعه شده مدیریتی در این باره وجود ندارد. یک مدیر چنین دانش آموزی را اخراج می کند، یکی به مشاور معرفی می کند، یکی به خانواده می گوید و یکی به پلیس تلفن می زند بنابراین یک دستور العمل مدیریتی یکسان در این باره لازم است.

دکتر دادفر به شناسایی دانش آموزان پرخطر نیز اشاره کرد و افزود: بعید است که مدارس نتوانند سازوکاری برای شناسایی اولیای معتاد پیاده کنند. این بچه ها و والدین باید شناسایی شوند و برنامه های خاصی برای آموزش آنها در نظر گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه آگاهی باید مهارت محور باشد، گفت: مدارس باید نوجوانان آگاه از رفتارهای پرخطر داشته باشند و این آگاهی نیز مهارت محور باشد تا بتوان میزان شیوع آسیب های اجتماعی را در بین دانش آموزان کاهش داد.

مدیرعامل موسسه پیشگیری از اعتیاد روزبه اصفهان با اشاره به نبود یک سیستم مونیتورینگ شیوع مصرف در مدارس، خاطرنشان کرد: این سیستم باید وجود داشته باشد تا دقیقا بدانیم امسال با سال گذشته چه فرقی داشتیم. این یک کار آماری است و هزینه زیادی هم به آموزش و پرورش تحمیل نمی کند.

دکتر رادفر با بیان اینکه ساده اندیشانه است که فکر کنیم مدرسه یک جزیره بدون ارتباط با محیط اطراف است گفت: برخی کانون های آسیب  زا در اطراف مدارس هستند كه باید شناسایی شوند یکی از آنها سوپرمارکت ها هستند که حتی ممکن است ندانند فلان ماده چه محتویاتی دارد اما به دلیل تقاضای بالایی که دارد اقدام به فروش آن می کنند. بنابراین مدیران و اولیای مدارس حتما باید سری به سوپر مارکت ها و مغازه های اطراف مدارس بزنند و بدانند آنها چه چیزهایی می فروشند.

وی با تاکید بر ایمن کردن محیط اطراف مدارس نیز گفت: با ایجاد یک سازوکار همکاری بین مدرسه و والدین بدون نیاز به پلیس یا نیروی انتظامی می توان محیط اطراف مدرسه را ایمن کرد. می توان از والدین خواست هر روز یکی از آنها یک ساعت وقت بگذارد و هنگام آغاز به کار و تعطیل شدن مدرسه بر کوچه های اطراف نظارت کند تا ساقی یا فرد بیکاره و مشکوکی در آن اطراف نباشد. این کار شاید در طول سال تنها یک بار بر عهده هر کدام از والدین قرار بگیرد اما واقعا شدنی است البته اگر مدیر مدرسه دغدغه این کار را داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha