جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۸
سلامت نیوز: تصور عموم بر این است که هوش و حافظه مسائلی کاملا ارثی و ژنتیک هستند و نمی توان این قبیل فرایندها را تقویت کرد.

دکتر محمد مهدی میر حسنی، متخصص روانشناسی بالینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در پاسخ به اینکه آیا هوش و حافظه کاملا ارثی و ژنتیک است گفت: تصور عموم مردم بر این است که هوش و حافظه و چیزهایی از این قبیل مسائلی کاملا ارثی و ژنتیک هستند و نمی توان این قبیل فرایندها را تقویت کرد.

وی در ادامه مطلب خود افزود: به طور مثال اگر کسی به اندازه بقیه باهوش نیست تا آخر عمر محکوم است با مسئله کنار بیاید و یا اگر کسی حافظه اش خوب نیست به هیچ طرقی نمی تواند حافظه ای را تقویت کند و باید بپذیرد که همیشه همه چیز از یادش برود و حواس پرت باشد.

میر حسنی تصریح کرد: اما پیشرفت های علمی نشان داده است که این فرض کاملا اشتباه است.

وی ادامه داد: در اینجا چند راه ساده را برای تقویت ذهن و باهوش شدن را معرفی می کنیم.

** فرایند یادگیری باید به صورت بلوک بلوک باشد

میر حسنی تصریح کرد: تحقیقات نشان داده که فرایند یادگیری به صورت بلوک بلوک است یعنی اینکه فرد ابتدا در یک زمینه تبحر پیدا کرده و بعد سراغ مرحله بعدی می رود.

وی ادامه داد: محققان این روش را به مراتب موثر تر برای بهبود عملکرد مغز پیشنهاد می کنند روش که به آن بافندگی می گویند.

** در محیط های مختلف مطالعه کنید


این متخصص روانشناسی بالینی تصریح کرد: مطالعه در محیط های مختلف کمک می کند تا بعدا راحت تر داده های مطالعه شده را به یاد آورید.

* در بین جلسات مطالعه ی خود فاصله بیاندازید

میر حسنی در ادامه تصریح کرد: اگر می خواهید یک برنامه کامپیوتری یاد بگیرید یا زبان خارجی مطالعه کنید فاصله ای بین جلسات مطالعه خود در نظر بگیرید تا در جلسات بعدی برای به یاد آوردن ناچار نشوید به مغزتان فشار بیاورید.

وی خاطر نشان کرد: تحقیقات نشان داده است هرچقدر برای یاد آوری اطلاعات بیشتر به مغزتان فشار بیاورید در جلسه بعدی با فشار و تمرکز بیشتری مطالعه خواهید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha