سلامت نیوز: مسئول کلینیک بیماری‌های پستان پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به اینکه حدود 75 درصد سرطان‌های پستان بعد از 40 سالگی و کمتر از دو درصد آنها قبل از 30 سالگی ایجاد می‌شود، گفت: با توجه به اینکه سرطان پستان به عنوان یک مشکل بزرگ بهداشتی رو به افزایش است، خودآزمایی پستان و معاینه کلینیکی آن در تشخیص زودرس این سرطان و کاهش میزان مرگ و میر ناشی از ‌آن نقش بسیار مهمی دارد.

دکتر محمد هادی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بیماری‌های پستان به دو دسته خوش خیم و بدخیم تقسیم می‌شوند، عنوان کرد: از بیماری‌های خوش‌خیم می‌توان به کیست‌ها، فیبروآدنوم و از بیماری‌های بدخیم می‌توان به سرطان‌ها اشاره کرد.

وی ادامه داد: قطعا شناخت علامت‌ها و اقدامات لازم برای تشخیص زودرس و درمان به موقع سرطان پستان می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از عوارض این بیماری داشته باشد، اگرچه ممکن است سرطان در هریک از اعضای بدن انسان ایجاد شود، اما سرطان پستان بیش از سایر انواع سرطان‌ها باعث گرفتاری و مرگ زنان می‌شود.

این جراح با بیان اینکه سرطان‌ها در زنان یکی از سه علت اول مرگ در تمامی سنین است، گفت: شیوع، شدت بدخیمی، عوارض، ناهنجاری‌ها و امکان اعمال مداخله سرطان پستان ایجاب می‌کند تا در مورد تشخیص زودرس و درمان آن اقدامات لازم صورت گیرد.

وی درباره میزان شیوع ابتلا به سرطان پستان توضیح داد: سرطان پستان شایع‌ترین نئوپلاسم در زنان است. از هر 9 زن یک نفر یعنی حدود 11 درصد جمعیت زنان، سرطان پستان خواهند داشت. سرطان پستان مهمترین عامل مرگ ناشی از سرطان در زنان است به طوری که 18 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان‌های زنان را تشکیل می‌دهد.

مسئول کلینیک بیماری‌های پستان پژوهشگاه ابن سینا با بیان اینکه شایع‌ترین علامت سرطان پستان، درد و ترشح غیرطبیعی از نوک پستان است، اظهار کرد: ضایعات بدخیم یا سرطانی پستان بیشتر دردوران یائسگی یا بعد از آن ایجاد می‌شود و با بالا رفتن سن، شیوع این ضایعات نیز افزایش می‌یابد.

هادی زاده ادامه داد: حدود 75 درصد سرطان‌های پستان بعد از 40 سالگی و کمتر از 2 درصد آنها قبل از 30 سالگی ایجاد می‌شود. با توجه به اینکه سرطان پستان به عنوان یک مشکل بزرگ بهداشتی رو به افزایش است، خودآزمایی پستان و معاینه کلینیکی آن در تشخیص زودرس این سرطان و کاهش میزان مرگ و میر ناشی از ‌آن نقش بسیار مهمی دارد.

این جراح با تاکید بر اینکه بهترین روش تشخیص زودرس بیماری‌های پستان معاینه توسط خود شخص و به صورت ماهیانه از سن 20 سالگی است، گفت: برای تشخیص به موقع بیماری‌های پستان، باید معاینه پستان‌ها توسط پزشک ماهراز سن 20 تا 39 سالگی هر سه سال یکبار و از 40 سالگی به بعد به صورت سالیانه صورت گیرد.

وی افزود: همچنین انجام ماموگرافی به صورت سالیانه از 40 سالگی به بعد توصیه می‌شود. بدیهی است کسانی که دارای فاکتورهای خطر زیادی هستند باید از سنین پایین‌تر اقدامات مراقبتی و تشخیصی را در نظر داشته باشند. به عنوان مثال چنانچه شخصی مادرش در سن 40 سالگی دچار سرطان پستان شده است 10سال زودتر غربالگری برای این شخص آغاز می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha