شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۴

سرماخوردگی یکی از بیماری‌های شایع فصل پاییز است که با شروع ماه مهر و آغاز سال تحصیلی در میان کودکان و نوجوانان بسیار دیده می‌شود. در این فصل بسیاری از والدین نگران فرزندانشان هستند.

درمان های خانگی سرماخوردگی
سلامت نیوز : سرماخوردگی یکی از بیماری‌های شایع فصل پاییز است که با شروع ماه مهر و آغاز سال تحصیلی در میان کودکان و نوجوانان بسیار دیده می‌شود. در این فصل بسیاری از والدین نگران فرزندانشان هستند. شاید تنها راه منطقی در این زمینه آموزش‌دادن فرزندان و ارائه توصیه‌های لازم در زمینه رعایت بهداشت فردی، خودداری از نزدیک شدن به افراد سرماخورده و افزایش مقاومت و ایمنی بدن آنها باشد. برای دستیابی به این امر تنظیم ساعت خواب، رژیم غذایی مناسب، ورزش و رعایت بهداشت فردی از جمله مهم‌ترین گام‌ها محسوب می‌شود که پرداختن به آنها چندان دشوار نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ با این وجود با شروع فصل پاییز و بازگشایی مدارس کمتر خانوا‌ده‌ای را می‌بینیم که در این فصل طعم سرماخوردگی، تب، سرفه و آبریزش بینی را نچشیده باشد.  سرماخوردگی‌ها اگر چه انواع مختلفی دارند اما عموما به واسطه ویروس‌ها به افراد منتقل می‌شوند و عوارض و علائم آن آبریزش بینی، عطسه، گرفتگی سر، سردردهای خفیف، تب، ضعف، کوفتگی و گلودرد است. برای درمان سرماخوردگی شیوه‌های درمانی طبیعی متنوعی وجود دارد که گیاه‌درمانی یکی از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین درمان‌ها و به نوعی یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای خلاصی از سرماخوردگی‌های ساده است.

زنجبیل شما را قوی می‌کند

زنجبیل تازه از جمله گیاهان دارویی است که تاثیر فوق‌العاده‌ای در پیشگیری از ابتلا به انواع سرماخوردگی‌ها به ویژه در فصل پاییز دارد. این گیاه خاصیت ضدباکتری و ضد ویروسی داشته و یکی از بهترین محرک‌ها برای تقویت و افزایش توان سیستم ایمنی و دفاعی بدن محسوب می‌شود. این گیاه را می‌توان به عنوان مواد اولیه برای تهیه غذا در وعده‌های روزانه استفاده کرد یا آن را به صورت دمنوش یا چای مصرف کرد.  

شیرین‌بیان بخورید

حکمای طب سنتی مصرف ریشه گیاه شیرین‌بیان را یکی از بهترین داروها برای درمان سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی می‌دانند.  از این رو این درمانگران به بیمارانشان توصیه می‌کنند مقدار اندکی از ریشه شیرین‌بیان را با اندکی آب بجوشانند سپس آن را با عسل طبیعی مخلوط کرده و بنوشند. البته تعیین میزان مصرف شیرین‌بیان حتما باید با نظر متخصص طب سنتی انجام شود، زیرا زیاده‌روی در مصرف گیاه شیرین‌بیان عوارضی جدی‌ را به دنبال دارد.

بخور شفا بخش

گیاه اکالیپتوس از جمله گیاهانی است که برای کاهش عوارض سرماخوردگی به بیماران توصیه می‌شود. بخور این گیاه در منزل تاثیر زیادی در درمان گرفتگی بینی و تنفس راحت در مبتلایان به سرماخوردگی دارد.  حکمای طب سنتی ایران بخور اکالیپتوس به تنهایی یا بخور ترکیبی از 3 گیاه اکالیپتوس، بابونه و نعناع را برای درمان گرفتگی بینی بسیار موثر می‌دانستند.

درمان گیاهی برای سینوزیت

بخور گل بابونه یکی از مفیدترین درمان‌ها برای عود کردن سینوزیت در فصل پاییز و زمستان است. با استفاده از بخور گل بابونه 3 تا 4بار در طول روز می‌توانید درد ناشی از سینوس‌ها را در ناحیه سر برطرف کنید. این بخور علاوه بر این تاثیر قابل ملاحظه‌ای در برطرف کردن گرفتگی بینی دارد.

معجون گیاهی که مثل آنتی‌بیوتیک است

حکیمان طب سنتی نوشیدن جوشانده گیاهان اسطوخودوس، پونه، نعناع و آویشن را 3 وعده در روز از جمله مفیدترین داروهای گیاهی برای درمان سرماخوردگی‌های فصلی می‌دانند. برای تهیه جوشانده این گیاهان بهتر است میزان مساوی از هر گیاه را در ظرفی ریخته و 2 لیوان آب به آن اضافه کنید. پس از جوشیدن و تهیه شدن این دارو آن را قبل از هر وعده غذایی میل کنید.   

این توصیه‌ها را جدی بگیرید

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است.  از این‌رو رعایت نکاتی ساده به منظور پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی از مصرف داروهای گیاهی و گیاهان دارویی و تحمل عوارض ناشی از سرماخوردگی بسیار ساده‌تر است.  توصیه‌های متنوعی در این زمینه وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها رعایت رژیم غذایی سلامت است. مصرف انواع پروتئین‌های گیاهی مثل انواع حبوبات، قندهای طبیعی مانند انگور و خرما، روغن‌های طبیعی مثل روغن زیتون و پرهیز از مصرف غذاهای سرخ کردنی، گوشت قرمز، انواع ساندویچ و نوشابه از احتمال ابتلا به این بیماری می‌کاهد.

تیپ بدنی خود را بشناسید

همانطور که می‌دانیددر شماره‌های گذشته درباره انواع دوشاها و تاثیر هر یک از آنها در شکل‌گیری ساختار جسمی و روحی افراد صحبت کردیم و دانستیم که مطالعه و درک دوشای غالب بر بدن و شناسایی مزاج هر فرد فاکتور مهمی در حفظ سلامت و تندرستی او محسوب می‌شود...

درمان با د‌انه‌های سیاه

سیاه د‌انه یكی از مفید‌ترین گیاهان د‌ارویی است كه  مصرف د‌رمانی آن از زمان‌های بسیار د‌ور د‌ر میان ایرانی‌ها متد‌اول بود‌ه است...

طبیعی‌ترین ماسك‌های جهان برای انواع پوست

د‌اشتن پوستی خوب، سالم و بانشاط تنها وابسته به استفاد‌ه از كرم‌ها و لوسیون‌های گران‌قیمت، خارجی و رنگارنگ نیست. ..

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha