شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 58768

در بخش‌های ویژه بیمارستان نه متخصص به اندازه كافی وجود دارد نه تخت به میزان لازم. پرستارها هم كه این روزها به‌دلیل شرایط كاری نامناسب در حال خارج شدن از كشور هستند.

بلا تکلیفی بخش های ویژه بیمارستانها
سلامت نیوز : تصادفات جاده‌ای به گفته مدیرکل امور ریاست سازمان پزشکی قانونی ایران در هر ساعت جان ۲.۷ ایرانی را می‌گیرد و بخش‌های ویژه بیمارستان‌ها كه آخرین امید برای زنده نگه‌داشتن آنها به‌شمار می‌روند. هرچند آماری از مرگ‌ومیرها در اتاق‌های ویژه بیمارستان‌ها در این روزها در دست نیست اما به گفته «امید مرادی‌مقدم» دبیر انجمن مراقبت‌های ویژه ایران در چند سال گذشته این آمارها به 50 درصد می‌رسد؛ مرگ‌ومیرهایی كه بیشتر جوانان را نشانه رفته است. او می‌گوید: «به‌علت بالا بودن آمار تصادفات جاده‌ای و حوادثی نظیر سقوط از ارتفاع، غالبا بیماران بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه در کشور جوانان هستند.» این در حالی است که بیماران بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه در دیگر کشورها اغلب سالمندان هستند. او می‌گوید: «به‌علت جوان بودن بیماران بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه کشور باید با مدیریت صحیح، این نیروهای جوان را دوباره به جامعه برگرداند.» اما در بخش‌های ویژه بیمارستان نه متخصص به اندازه كافی وجود دارد نه تخت به میزان لازم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ پرستارها هم كه این روزها به‌دلیل شرایط كاری نامناسب در حال خارج شدن از كشور هستند. هرچند «سیامك مره صدق» در گفت‌وگو با تهران‌امروز معتقد است كه همه‌چیز درحالت عادی قرار دارد و تقاضای یك كشور همسایه برای استخدام 3 هزار پرستار به‌رغم اعلام از سوی مسئولان را رد می‌كند اما دكتر مرادی‌مقدم می‌گوید: «هم‌اکنون مهم‌ترین مشکل در بخش‌های مراقبت‌های ویژه کمبود پرستار است. آمارهای جهانی وجود یک پرستار برای هر تخت آی.سی.یو را ضروری می‌داند که این شاخص در مراکز درمانی دانشگاهی حتی در مواردی به یک پرستار به ازای هر 4 تا 5 تخت می‌رسد که همین موضوع میزان مرگ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه را افزایش داده است.» این درحالی است كه به گفته مرادی‌مقدم با اضافه شدن یک پرستار 9درصد میزان مرگ در بخش‌های آی.سی.یو کاهش می یابد. اما اگر یك بهیار وظایف یك پرستار را در بخش مر اقبت‌های ویژه به‌عهده بگیرد چه برسر مصدومی كه بین مرگ و زندگی دست و پنجه نرم می‌كند، می‌آید؟

جابه‌جایی مرگبار

اما كمبود‌ها در بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌ها تنها به كمبود پرستار ختم نمی‌شود. مرادی‌مقدم از کمبود تجهیزات مانیتورینگ و تشخیصی سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: «حتی المقدور بیماران بستری در این بخش نباید برای انجام کارهای تشخیصی خارج شوند چون جابه‌جایی مرگ‌و‌میر را به‌طور معناداری افزایش می‌دهد.» او با اشاره به‌وجود 3هزار تخت آی.سی.یو در سراسر کشور می‌گوید: «براساس قوانین موجود باید حداقل 10 درصد تخت‌های بیمارستانی به تخت‌های مراقبت ویژه اختصاص داشته باشد از این رو به هنگام صدور مجوز برای ساخت هر بیمارستانی باید به این نکته توجه ویژه‌ای شود.» به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با توجه به اینکه بیماران نیازمند به مراقبت‌های ویژه به بخش آی‌.‌سی‌.‌یو منتقل می‌شوند و فراوانی بیماران تروما و مصدومان تصادفی در مقابل 3‌هزار تخت آی.سی.یو فعال در کشور کافی نیست، او می گوید: «چون بیماران بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه جزو بدحال ترین بیماران هستند از این رو میزان مرگ‌و‌میر این بخش نسبت به دیگر بخش‌ها به مراتب بیشتر است. همچنین ایجاب می‌کند با تجهیز بخش‌های آی.سی.یو به تجهیزات و نیروی انسانی و کادر مجرب توجه ویژه‌ای به این بخش شود.»

دبیر انجمن مراقبت‌های ویژه ایران می‌گوید: «اعضای تشکیل‌دهنده بخش‌های مراقبت‌های ویژه مثلثی شامل فوق تخصص‌های مراقبت‌های ویژه، کادر مجرب پرستاری و تجهیزات تشخیصی و درمانی تشکیل می دهند که در صورت وجود نقص در هر یک از این اجزا میزان مرگ و میر به‌طور معناداری افزایش می‌یابد.» مرادی مقدم با اشاره به وجود 70 فوق تخصص مراقبت‌های ویژه در کشور می‌گوید: «در بخش‌هایی که توسط این افراد اداره می‌شود میزان مرگ‌و‌میر به‌طرز چشمگیری کاهش یافته است که البته در مرحله دوم متخصصان بیهوشی مدیریت این بخش‌ها را برعهده دارند.»

به گفته او، براساس آمار سال‌های گذشته میزان مرگ‌و‌میر در بخش‌های مراقبت‌های ویژه 50 درصد بوده است که البته با اقدامات سال‌های اخیر این میزان کاهش یافته است اما هنوز با استانداردها فاصله داریم. او می‌گوید: «بخش مراقبت‌های ویژه از مهم‌ترین بخش‌های هر بیمارستانی به شمار می‌رود و یک بیمارستان یکصد تختخوابی باید دست‌کم مجهز به 10 تخت آی‌.‌سی‌.‌یو باشد.» بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های كشور درحالی این روزها با كمبود نیروی متخصص و تجهیزات پزشكی دست‌و‌پنجه نرم می‌كند كه به گفته رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی آمار کشته شدگان تصادفات جاده‌ای در طول ۱۰ سال گذشته بیش از آمار کشته شدگان جنگ ایران و عراق بوده است. او می‌گوید: «تعداد افراد کشته و مصدوم شده در تصادفات جاده‌ای ۱۰ سال گذشته در ایران بیش از دو میلیون و ۲۲۰ هزار نفر بوده است.»

«دكتر امیرعلی سوادكوهی» رئیس كنگره سراسری مراقبت‌های ویژه هم خواستار تلاش بیشتر وزارت بهداشت برای خروج وضعیت مراقبت‌های ویژه از ركود موجود است. او می‌گوید هفت‌سال از راه‌اندازی مراقبت‌های ویژه در كشور می‌گذرد با این وجود هنوز بر تعرفه‌ها نظارت خاصی نمی‌شود و اختلاف بسیاری میان تعرفه بخش دولتی و خصوصی وجود دارد. او با تاكید بر ضرورت تایید هرچه سریع‌تر تعرفه‌های آی.‌سی‌.‌یو، می‌گوید: «سازمان‌های بیمه‌گر باید این تعرفه‌ها را تایید كنند درغیر این صورت هیچ فلوشیپ آی‌.‌سی‌.یو حاضر به ارائه خدمت نخواهد بود و انتظار ما از وزارت بهداشت پس از گذشت هفت سال در بعد اجرایی و مدیریتی بیش از این است.»

سوادكوهی با اشاره به نبود مدیریت واحد در بخش آی‌.‌سی‌.‌یو در هفت سال گذشته، می‌گوید: «این در حالی است كه آی‌.‌سی‌.‌یو از بخش‌های حیاتی و بحرانی محسوب می‌شود كه ضعف مدیریت در آن جبران‌ناپذیر است.» دكتر «محمدمهدی قیامت» رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران هم می‌گوید:«تعداد تخت‌های آی.‌سی‌.‌یو در كشور كافی نبوده و باید به 20 هزار تخت افزایش یابد.» براساس مصوبه‌های وزارت بهداشت، باید 10 درصد از كل تخت‌های بیمارستانی كشور به بخش مراقبت‌های ویژه اختصاص یابد، اما این مصوبه تاكنون شكل اجرایی به خود نگرفته است. این درحالی كه بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌ها، قلب یك مجموعه درمانی به حساب می‌آید كه كوچك‌ترین نقص یا كمبود در آن، حكم بازی با جــان بیمار در حال مرگ را دارد، اما نظام سلامت كشور طی سال‌ها نتوانسته است مشكل كمبود تخت مراقبت‌های ویژه را حل كند.علاوه بر مشكلات كمبود تخت وتجهیزات پزشكی، این بخش‌ها به آرامی از پرستاران هم خالی می‌شود تا مرگ‌ومیر در آنها كه تا پیش از این به 50درصد می رسید به آمار فاجعه‌بارتری برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha