شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 58773
سلامت نیوز : شورایعالی انقلاب فرهنگی در مصوبه‌ای راهبردی مشوق‌های جدیدی برای افزایش نرخ باروری، زاد و ولد و بهداشت خانواده تصویب کرد که شامل مشوق‌های جدید اقتصادی از جمله هدیه سکه و وام‌های بلند‌مدت مسکن است. این مصوبه که در شورایعالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است برای اجرا از سوی رئیس‌جمهور به دستگاه‌های متولی ابلاغ شد. به گزارش فارس، در بخشی از این ابلاغیه بر بازنگری و وضع قوانین و مقررات حمایتی و تشویقی فرزندآوری به صورت پلکانی با رعایت 3 معیار سن ازدواج، فاصله موالید و تعداد فرزندان تاکید شده است. براین اساس پوشش بیمه اجباری درمان رایگان مادر و کودک از ابتدای بارداری تا پایان 2 سالگی کودک برای کسانی که فاقد پوشش بیمه درمانی هستند اجرا می‌شود. همچنین ‌سبد تغذیه رایگان ماهانه به صورت بن کالا شامل پروتئین، لبنیات، برنج و حبوبات به میزان یک تا 2 میلیون ریال به مادران باردار و دارای فرزند زیر 2 سال حداقل برای 3 دهک درآمدی پایین و نیازمندان براساس ارزش ریالی سال 1390 به عنوان سال پایه اختصاص می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛‌ از سوی دیگربسته بهداشتی ـ درمانی رایگان شامل‌ مکمل‌های غذایی، دارو، آزمایش‌های دوره‌ای و موردی و معاینه‌های ماهانه به مادران باردار و دارای فرزند زیر 2 سال برای حداقل 3 دهک درآمدی پایین و نیازمندان ارائه می‌شود. براساس این مصوبات‌ پوشش کامل بیمه‌ای برای درمان ناباروری‌های اولیه و ثانویه در نظر گرفته می‌شود. افزایش مدت مرخصی استعلاجی زایمان به 9‌ ماه و مرخصی بدون حقوق به 21‌ ماه و جمعاً به مدت 30‌ ماه به ازای هر فرزند و در مجموع 10 سال به صورت شناور با حفظ شغل برای همه شاغلان بخش دولتی و غیردولتی از دیگر بندهای این مصوبه است. البته مرخصی استعلاجی و بدون حقوق قابل بازخرید نیست و حداکثر تا 6 سالگی کودک قابل استفاده است.

همچنین مرخصی استحقاقی 2 هفته‌ای تولد فرزند به پدر ارائه می‌شود که قابل بازخرید نیست. در ادامه این مصوبه بر اجرای کامل طرح آتیه فرزندان با مبنا قرارگرفتن ارزش ریالی سال 1389 به عنوان سال پایه تاکید شده است. پرداخت هدیه تولد فرزند به مادر به صورت سکه بهار آزادی دیگر بند این مصوبه است که برای فرزند اول والدین زیر 25 سال نیم‌سکه، برای فرزند دوم یک سکه، فرزند سوم یک و نیم‌سکه، برای فرزند دوم والدین 25 تا 29 سال نیم سکه، فرزند سوم یک‌سکه و فرزند چهارم یک و نیم‌سکه، برای فرزند سوم والدین 30 تا 39 سال نیم سکه و فرزند چهام یک سکه در نظر گرفته شد. از بندهای مهم این مصوبه آن است که حق عائله‌مندی در همه قوانین ‌و مقررات استخدامی به 2 برابر افزایش می‌یابد. پرداخت وام قرض‌الحسنه «فرزند» به مبلغ یکصد میلیون ریال به خانواده‌ها برای فرزندان سوم تا پنجم با بازپرداخت 10 ساله و بدون الزام به سپرده‌گذاری توسط بانک‌های عامل بر مبنای نرخ پایه سال 1391 از دیگر مشوق‌های‌ این مصوبه است. این تسهیلات به خانواده‌هایی که سن مادر حداکثر 39 سال باشد، اختصاص می‌یابد. کاهش مدت خدمت سربازی متناسب با سن ازدواج و تعداد فرزندان و افزایش حقوق و تسهیلات آنها با رعایت ضوابط و مقررات مورد عمل ستاد کل نیروهای مسلح، دیگر مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی است.

 آخرین مشوق این بسته نیز برای خانواده‌های دارای 4 فرزند و بیشتر است که براساس نتایج آمایش جمعیتی و در دهک‌های پایین درآمدی جامعه می‌توانند حسب مورد از یکی از 2امتیاز زیر بهره‌مند شوند: 1- دریافت وام خرید مسکن به میزان 2 برابر سقف وام‌های اعطایی بانک مسکن، با باز پرداخت 30 ساله و حداقل سود بانکی بخش مسکن. 2- دریافت یک قطعه زمین مسکونی به مساحت 200-150 مترمربع در شهرستان محل سکونت به شرط ساخت و حداقل 15 سال سکونت در آن به استثنای کلانشهرهای کشور.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha