سلامت نیوز : نگرانی مسوولان در مورد کاهش آمار ازدواج و نرخ رشد جمعیت، بعد از ارائه راهکار در مورد ازدواج دانشجویان، به ازدواج دانش‌آموزی رسید. مدیرکل فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از آموزش مهارت‌های همسر گزینی به 40 هزار دانش‌آموز خبر داد. مطرح شدن موضوع ازدواج در مورد دانش‌آموزان و تشویق آنها به ازدواج از سوی مسوولان در شرایطی است که دانش‌آموزانی که قرار است این آموزش‌ها برای آنها صورت گیرد، به‌طور معمول زیر 18 سال سن دارند. همزمان با این خبر و در «هفته ازدواج» فرماندار کاشمر نیز از جشن ازدواج 150 دانش‌آموز دختر یک مدرسه دخترانه در کاشمر خبر داد. مسوولان آموزش و پرورش معتقدند دانش‌آموزان در این سن از لحاظ جسمی آمادگی ازدواج دارند و می‌توانند آموزش ازدواج ببینند و تشکیل خانواده دهند. این در حالی است که در کنار کاهش آمار ازدواج، نرخ باروری و رشد جمعیت که این روزها مسوولان را بیش از پیش نگران و وادار به ارائه راهکار کرده است؛ آمارهای رسمی دیگری حاکی از افزایش طلاق و کاهش سن زوجین هنگام طلاق دارد؛ افزایشی که بیانگر این است که برخلاف نظر مسوولان تنها بلوغ جسمی لازمه ازدواج برای این افراد نبوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛‌ مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش، خبر داد: «حوزه پرورشی وزارت آموزش و پرورش، طرح خانواده پایدار را همچنان دنبال می‌کند و همچنین با برگزاری اردوهای «دختران و مادران» یا «پسران و پدران»، سعی در ایجاد فضایی برای آشنایی خانواده‌ها با یکدیگر دارد؛ که این اردوها، امر ازدواج را تسهیل می‌کند. محمدی با اشاره به اینکه دوران خدمت نظام وظیفه فرصت مناسبی برای آموزش مهارت‌های ارتباطی است؛ معتقد است: «از جمله آموزش‌های ضروری برای جوانان، آموزش اخلاق جنسی است که عدم آگاهی نسبت به آن، برای جوانان آسیب‌زاست.» فرماندار کاشمر نیز در گفت‌وگو با «واحد مرکزی خبر» گفته است دبیرستان فیاض تنها مدرسه ویژه دانش‌آموزان دختر متاهل خراسان رضوی است که از پارسال فعالیت خود را آغاز کرد. به گفته محمودی از 5 هزار و 700 دانش‌آموز مقطع متوسطه کاشمر در بیش از 40 مدرسه، حدود 3 هزار نفر دختر هستند که در 21 دبیرستان تحصیل می‌کنند. پیش از این نیز رییس مركز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفته بود: «بسته آموزشی به منظور ارتقای آگاهی نوجوانان در زمینه تغییر و تحولات جسمانی، روانی و اجتماعی دوران بلوغ برای آماده‌سازی آنان در زمینه ازدواج مناسب، طراحی كرده‌ایم و قرار است در مدارس سراسر كشور توزیع شود.» مریم مجتهدزاده با بیان اینكه هدف پنج ساله این برنامه تدوین بسته و اجرای آن در پج هزار مدرسه راهنمایی و دبیرستان سراسر كشور است، خبر داده که بسته آموزشی كه در سال 91 طراحی شده است، در سال 92 در پنج هزار مدرسه و در هر یك از سال های 93 تا 95 در 15هزار مدرسه ارائه می شود. به گفته مجتهد‌زاده در این جهت قرار است پنج سریال، 10 فیلم، 200 برنامه تبلیغی كوتاه و یك سایت تبلیغی و كاربردی تهیه شود.

همه این راهکارها در حالی است که بررسی آمار رسمی سازمان ثبت احوال کشور در مورد توزیع سنی زوج‌ها هنگام ازدواج و طلاق در سه ماهه اول سال 91 بیانگر این است که در این مدت تعداد کل ازدواج‌های زیر 15 سال 9863 مورد بوده است که از این تعداد 229 مورد در همین مدت به طلاق منجر شده است. همچنین تعداد ازدواج‌های بین سنین 19-15 برابر با 71138 مورد بوده که از این تعداد 4051 واقعه به طلاق منجر شده است. آمار سه ماهه اول سال 91 همچنین بیانگر این است که 75941 مورد ازدواج در سنین 24-20 سال ثبت شده، که از این تعداد نیز 7846 مورد به طلاق منجر شده است.

آمار ثبت احوال همچنین بیانگر این است که در سه ماهه اول سال 91 بیشترین ترکیب سنی طلاق ثبت شده مربوط به ترکیب سنی مردان 29-25 ساله با زنان 24-20 ساله بوده که تعداد آن برابر با 3883 واقعه است.

روند نسبت ازدواج به طلاق ثبت شده طی سال‌های 1390-1383 نیز بیانگر این است که در حالی که در سال 83 در برابر هر طلاق نزدیک به 8/9 ازدواج صورت می‌گرفته، در سال 84 در مقابل هر 4/9 ازدواج یک طلاق، در سال 85 در مقابل هر 3/8 ازدواج یک طلاق، در سال 86 در مقابل هر 4/8 ازدواج یک طلاق، در سال 87 در مقابل هر 8 ازدواج یک طلاق، در سال 88 در مقابل هر 1/7 ازدواج یک طلاق و نهایتا در سال 89 تنها در مقابل هر 5/4 ازدواج یک طلاق هم در کشور رخ داده است. در سال 90 نیز در مقابل هر 1/6 ازدواج یک طلاق به ثبت رسیده است. آمارها همچنین نشان می‌دهد در سه ماهه اول سال 91 نسبت ازدواج به طلاق 6.4 است؛ به عبارت دیگر در مقابل هر 6 ازدواج در این سال یک طلاق هم ثبت شده است. مرور این آمارها از این بابت قابل توجه است که نگرانی و دستپاچگی مسوولان در مورد کاهش آمار ازدواج جوانان و نرخ رشد جمعیت، منجر به ارائه راهکارهای بدون کارشناسانه‌یی نشود که روز به روز تعداد طلاق ثبت‌شده در مقابل هر ازدواج در کشور را افزایش دهد و اینکه برای یک از دواج موفق علاوه بر بلوغ جنسی پیش‌زمینه‌های دیگری همچون شرایط کار و اشتغال نیز لازم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha