شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۹
کد خبر: 58783

معمولا بچه‌هایی كه عادت ندارند صبح زود از خواب بیدار شوند، ​ راحت صبحانه نمی‌خورند و این مشكل میان كودكان پیش‌دبستانی و سال‌های اول دبستان بیشتر مشاهده می‌شود.

خوراكی‌ هایی برای زنگ تفریح
سلامت نیوز : بعد از گذشتن تابستان گرم با روزهایی طولانی، نوبت هوای خنك، روزهای كوتاه و برگ‌های زرد پاییز رسید؛ فصلی كه برای همه ما مساوی است با شروع درس و مدرسه؛ چه دانش‌آموزی در خانه داشته باشیم و چه نداشته باشیم، باز هم با شروع ماه مهر به یاد روزهای درس و تحصیل خواهیم افتاد و خاطرات خوب آن روزها را مرور خواهیم كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛‌ البته بی‌شك شروع پاییز برای دانش‌آموزان و خانواده‌های‌شان مهم‌تر بوده و در نتیجه تغییراتی را برای آنها به همراه می‌آورد.یكی از این تغییرات، افزایش كار خانم‌های خانه و مادران دانش‌آموزان است؛ مادرانی كه حالا هر روز باید به فكر تغذیه فرزندشان باشند؛ میان‌وعده‌ای كه هم باید سالم باشد و خوشمزه و هم كودك با میل و اشتها آن را بخورد و سیر شود.

صبحانه را جدی بگیرید

معمولا بچه‌هایی كه عادت ندارند صبح زود از خواب بیدار شوند، ​ راحت صبحانه نمی‌خورند و این مشكل میان كودكان پیش‌دبستانی و سال‌های اول دبستان بیشتر مشاهده می‌شود.

این بچه‌ها تا سال قبل، هر وقت می‌خواستند از خواب بیدار می‌شدند و صبحانه‌شان را می‌خوردند بنابراین كاملا طبیعی است كه صبح زود، میل نداشته باشند و چیزی نخورند.

اما همان طور كه همه می‌دانیم، صبحانه وعده‌ای است كه به هیچ وجه و در هیچ شرایطی نباید حذف شود.

پس مهم است كه والدین به شیوه‌ای مناسب، كودك را تشویق به مصرف صبحانه كنند.

یكی از مهم‌ترین اقدامات این است كه شب‌ها كودك را زودتر به رختخواب بفرستید.

چون هرچه شب زودتر بخوابد، صبح‌​ سرحال‌تر و شاداب‌تر بیدار می‌شود و صبحانه‌اش را می‌خورد.

البته خیلی از بچه‌ها هم برای این‌كه چند دقیقه بیشتر در رختخواب باشند، صبحانه را حذف می‌كنند. گاهی هم پدر و مادر خیلی حوصله ندارند با بچه‌ها بحث كنند و از آنها بخواهند صبحانه‌شان را بخورند؛ در حالی كه هیچ وقت نباید كودك را بدون خوردن صبحانه راهی مدرسه كنید.

مطمئن باشید این كار نه تنها ممكن است منجر به بی‌حالی‌اش شود، بلكه وضع درسی‌اش را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بهترین میان‌وعده‌ها در بوفه مامان

مدرسه برای خیلی از بچه‌ها فرصت خوبی است تا هر چقدر دوست دارند چیپس و پفك بخورند و میوه‌ها و سبزیجات كمتری مصرف كنند.

خانواده این بچه‌ها هم معمولا حوصله تهیه میان‌وعده‌های خوشمزه و مقوی را ندارند و ترجیح می‌دهند فقط مقداری پول برای تهیه خوراكی در اختیار كودك بگذارند یا این‌كه خودشان این مواد را برایش تهیه می‌كنند.

در حالی كه والدین باید با برنامه‌ریزی دقیق، میان وعده‌هایی مناسب برای كودك فراهم كنند تا هم به حفظ سلامت او كمك كند و هم از نظر اقتصادی به ضرر خانواده نباشد.

تعداد میان وعده‌ها به تعداد زنگ‌های تفریح و ساعاتی بستگی دارد كه كودك بیرون از خانه است.

مثلا اگر برای شام غذاهایی مانند كوكو یا كتلت درست كردید، می‌توانید مقداری از آن را كنار بگذارید و برای فردا صبح، به شكل ساندویچ همراه با گوجه‌فرنگی،كاهو و... به كودك بدهید تا علاوه بر لذت بردن از طعم آن​ سبزیجات بیشتری هم مصرف كند.

چنانچه برای شام چنین غذاهایی​تهیه نكرده‌ بودید یا نگران هستید كودك بموقع این مواد غذایی را نخورده و غذا فاسد شود، می‌توانید با استفاده از نان و پنیر و گردو یا سبزی خوردن برایش ساندویچ‌های زیبایی آماده كنید تا با علاقه آنها را بخورد؛ البته اینجا باید كمی خلاقیت داشته باشید تا فرزندتان از ظاهر زیبای خوراكی، لذت ببرد و آن را با میل صرف كند.

بهتر است میان وعده‌ها را در ظرفی مناسب سن و سال كودك بگذارید و هر روز هم بعد از برگشتن از مدرسه، ظرف را بشوئید و خشك كنید تا برای فردا آماده شود.

البته می‌توانید مواد غذایی را در نایلون هم قرار دهید و داخل كیف كودك بگذارید، ولی بهتر است برای كاهش مصرف نایلون، از​ظرف‌های كوچك كمك بگیرید.

در ضمن، خوب است هر وقت فرزندتان از مدرسه به خانه برمی‌گردد، ظرف غذا را از او بگیرید و اگر خوراكی‌اش داخل نایلون بود​ بپرسید خورده است یا نه؛ چون گاهی پیش می‌آید كودكان خوراكی را فراموش می‌كنند و این لقمه‌ها چند روز در كیف‌شان ​می‌ماند و كپك می‌زند.

علاوه بر این، می‌توانید از انواع میوه‌های تازه فصل و انواع مغزها مانند پسته، فندق و گردو یا میوه‌های خشك مانند كشمش، برگه و انجیر خشك هم استفاده كنید؛ این میان‌وعده‌ها هم سالم و مغذی است و هم زحمت تهیه كردن ندارد.

نوشیدنی‌های مناسب

خیلی خوب است​ به فرزندتان یك بطری آب بدهید تا با خودش به مدرسه ببرد. بچه‌های دبستانی و پیش‌دبستانی معمولا قدشان به راحتی به شیرهای آب مدرسه نمی‌رسد و به همین دلیل ممكن است دهان‌شان به شیر آب بخورد و احتمال بروز بیماری‌ها افزایش یابد.

همچنین اگر امكانش را داشته باشید و مدرسه نیز مشكلی در این زمینه نداشته باشد، خوب است روزهایی در هفته به جای آب، برایش شیر بسته‌بندی كوچكی بگذارید تا از خواص شیر هم استفاده كند.

ناهار چی داریم؟

بچه‌ها هر ساعتی كه از مدرسه برگردند و به خانه برسند، سراغ ناهار را می‌گیرند و به دنبال خوراكی‌های خوشمزه به یخچال سر می‌زنند یا اگر سنشان بیشتر باشد، در قابلمه روی گاز را برمی‌دارند تا چیزی برای خوردن پیدا كنند بنابراین خیلی خوب است​ خوراكی خوشمزه‌ای آماده كنید تا هر وقت او از راه می‌رسد، بتواند آن را بخورد.

برای بچه‌هایی كه ناهار به خانه می‌آیند هم باید غذایی گرم و خوشمزه درست كنید تا هر وقت رسیدند، آن را میل كنند و از حضور در خانه لذت ببرند.

بعضی از دانش‌آموزان ناهار را در مدرسه می‌مانند و باید با خودشان غذا ببرند. اول از همه یادتان باشد غذا را در ظرف مخصوص بریزید تا هنگام گرم كردن و حمل و نقل آن مشكلی برای دانش‌آموز پیش نیاید. امروزه ظرف‌هایی در بازار وجود دارد كه غذا را تاحدی گرم نگه می‌دارد و دانش‌آموز مجبور نیست هنگام ناهار آن را گرم كند.

همچنین باید از سیستم گرم كردن غذا و نگه‌داری آن تا ساعت ناهار نیز مطلع شوید و از مسئولان مدرسه در این مورد بپرسید تا مشكلی ایجاد نشود. در هر صورت، مهم است كه ناهار دانش‌آموز چه در خانه و چه در مدرسه، كامل و خوشمزه باشد تا خستگی او را برطرف كند.

عصرانه بخورید تا بهتر درس بخوانید

معمولا بچه‌ها عصر هم گرسنه می‌شوند و دوست دارند عصرانه بخورند. مادرها هم باید عصرانه‌ای ساده، خوشمزه و مقوی برای‌شان آماده كنند تا پس از چند ساعت درس خواندن، چیزی خورده و دوباره با انرژی بیشتر آماده درس و انجام تكالیف شوند.برای عصرانه می‌توانید كیك ساده‌ای بپزید و همراه با شیر به اتاق كودك ببرید یا این‌كه چند عدد میوه را به شكل زیبایی تزئین كنید و به او بدهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha