کشتار بی رحمانه یک پلنگ بالغ ماده از سوی روستانشینان در منطقه کوچ‌نشین پشتکوه ممسنی، استاندار فارس را نیز وادار به واکنش کرد.

ورود استاندار فارس به ماجرای کشتار پلنگ
سلامت نیوز : کشتار بی رحمانه یک پلنگ بالغ ماده از سوی روستانشینان در منطقه کوچ‌نشین پشتکوه ممسنی، استاندار فارس را نیز وادار به واکنش کرد و به گفته مدیرکل محیط زیست استان فارس، استاندار این استان خواستار پیگیری جدی و توجه بیش از پیش به این منطقه شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛‌ انتشار تصاویر کشتار پلنگ ایرانی از سوی قانون توجه بسیاری از نهادهای محیط زیستی و ساختارهای اداری و غیر دولتی مرتبط با حفاظت از محیط زیست را به خود جلب کرده تا جایی که مدیرکل محیط زیست استان فارس تاکید کرد: با اطلاع از وجود گونه با ارزش پلنگ در این منطقه از استان، امکانات محیط زیست به این سمت گسیل شده و کار تخصصی گشت زنی آغاز شده است.

با این حال با مراجعه ماموران محیط زیست به منطقه پشتکوه ممسنی یازده روستا مورد بازبینی قرار گرفته و تلاشهای ابتدایی برای بررسی وضعیت منطقه و دستگیری متخلفان انجام شده است. شریفی یکی از ماموران محیط زیست فارس در منطقه رستم به قانون می گوید: در تلاش هستیم جزئیات بیشتری از این مطنقه بدست بیاوریم که اگر امکانش بوجود آید به عنوان منطقه ای حفاظت شده کنترل شود.

نبود اعتبار و دغدغه حفاظت

با این حال حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل محیط زیست فارس تاکید می کند: یکی از مهمترین مشکلات ما مشکل اعتبارات است. برای دعوت از گروههای محیط زیستی فعال برای آموزش جوامع محلی و فراهم کردن زمینه حفاظت بیشتر از این مناطق مانند پشتکوه ممسنی نیازمند دعوت از گروههای مانند انجمن طرح سرزمین یا انجمن پلنگ ایرانی یا انجمن یوز هستیم که برای تهیه بلیط هواپیما با مشکل مواجه می شویم.  

وی تاکید می کند: از یک طرف خوشحالیم که با انتشار این خبر حساسیت شدید برای مردم بوجود آمده که سرنوشت پلنگ ایرانی را از ما طلب می کنند. از طرف دیگر سوال‌های بسیاری که جوابی برای آنها نداریم را بوجود می آورد که می توان به موثق بودن این اخبار و اطلاعات اشاره کرد اما اطلاعات منتشر شده در گزارش قانون برای ما دارای اهمیت است و به همین دلیل به اعزام نیرو به این منطقه مبادرت کردیم و امیدواریم نتاایج خوبی به دنبال داشته باشد.

به گفته ابراهیمی کارنامی با برچسب اتهام به روستائیان نمی توان وارد این منطقه شد و محیط زیست فارس برای پیگری و اطلاع از آخرین جزئیات این حادثه و حوادث مشابه بلافاصله بعد از انتشار گزارش قانون مامورانی را به منطقه اعزام کرده که نتیجه این فعالیت به اطلاع خواهد رسید.با انتشار کشته شدن پلنگ ایرانی در فارس، تصاویری از کشتار حیات وحش شدن در دهه های گذشته در فارس در رسانه ها منتشر شده که مورد انتقاد مدیرکل محیط زیست فارس واقع شد و او این رفتارها را باعث هدررفت زحمات همکاران محیط زیست و زیر سوال رفتن سالها تلاش محیط بانان می داند.

آمادگی غیردولتی‌ها برای آموزش عشایر

با این حال گروه‌های محیط زیستی و انجمن‌ها و تشکل‌های غیر دولتی محیط زیست با اعلام آمادگی نسبت به آموزش و بررسی میدانی و کاوش در این منطقه ابراز آمادگی کرده اند تا جایی که ابراهیمی کارنامی تاکید معتقد است برنامه ای برای حفاظت از گونه ها و آموزش جوامع محلی و بومی در یک کار دسته بندی شده در دستور کار وجود دارد و از تجربه انجمن طرح سرزمین و متخصصان انجمن یوز و پلنگ ایرانی استفاده می شود.

فعالیت آموزشی در پارک ملی بمو، اگرچه نتایج مثبتی در پی داشته و به قول مسئولان محیط ‌زیست فارغ از نتیجه، روال آموزش می تواند وضعیت محیط زیست را در بلند مدت امیدوار کننده‌تر‌ کند. با این حال باید مشکلات اعتباری و خلاهای قانونی را نیز به این وضعیت اضافه کرد.

واکنش‌ها به انتشار تصاویر قانون

فعالیت رسانه‌ها و ایجاد حساسیت در افکار عمومی با اینکه توانسته محیط زیست در کشور را به عنوان مسئله‌ای دارای اولویت مطرح کند اما گاهی مورد انتقاد قرار می گیرد و به گفته ابراهیمی کارنامی اخلاق در رسانه ها مهم است و باید رسانه ها با اخلاق حرفه ای مسئله محیط زیست را دنبال کنند.وی به ارزش انتشار تصاویر و گزارشهای روزنامه قانون اشاره کرد و افزود: برای ما و برای حیات وحش پلنگ مهم است و نباید شکار شود. بی شک ما با متخلفان برخورد می کنیم اما مشکل ما این است که تعداد نیرو با مسئولیت‌مان در استان فارس تناسب ندارد. در منطقه رستم(ممسنی) اصلا نیرو و ساختار تشکیلاتی محیط زیست نداریم. نورآباد با 580 روستا و 3 شهر کمبود جدی نیرو و اعتبار دارد.

وی تاکید کرد: من از انتشار تصاویر در قانون اصلا ناراحت نشدم. انتشار تصاویر کشتار پلنگ، استاندار فارس را به رغم توجهش به محیط زیست باز هم حساس تر کرده او او دستوراتی در این باره صادر کرده است. مردم هم حساس شده اند که ما را مجبور می کند پیگیری بیشتری بکنیم و بیشتر آموزش و حفاظت را دقیق تر انجام دهیم. ما باید به مردم اطلاع بدهیم که فعالیتهای انسانی در کوه سبب شده دیگر طعمه ای برای پلنگ باقی نماند و پلنگ بعد از این همه سال حالا ممکن است به دام هم حمله کند.

وی به وجود شکار در پارک ملی بمو اشاره کرد و گفت: به دلیل وجود تعاد شکار در بمو، حمله پلنگ به دام در این منطقه گزارش نشده است. این پلنگ محجوب و مودب می رود شکار می کند و برای یافتن طعمه به دام و انسان حمله نمی کند. باید به این نکته اشاره کنم که راه اندازی پایش الکترونیک در بمو آغاز شده است و امسال این روند نیز توسعه پیدا می کند. ما به جز بالگرد به تمام تجهیزات و حتی وسایل اطفاء حریق در جنگل مجهز هستیم. آموزش محیط بانان و آموزش ضمن خدمت و ارتباط با جوامع محلی و بومی دنبال شده و برای نمونه همین فعالتها منجر به افزایش تعداد گورخرها در بهرام گور شده است که تعداد آنها به 381 راس رسیده، یعنی صد گور اضافه شده است.

وی به منطقه پشتکوه جلیل به عنوان یکی از مناطقی که اکنون مورد توجه محیط زیست قرار گرفته اسم برد و افزود: وقتی منطقه‌ای گونه با ارزشی مثل پلنگ دارد باید مورد توجه قرار گیرد و تلاشها برای حفاظت از حیات وحش و تنوع زیستی در آن جدی گرفته شود.

زیستگاه پلنگ بعد از انتشار گزارش کشتار

بعد از انتشار خبر کشتار پلنگ در منطقه پشتکوه رستم اکیپهای گشت زنی چند برابر شده و با ریزکاری‌های خاص برای پیدا کردن زیستگاه اصلی پلنگهای ایرانی پیش رفته است. به گفته مقامات محیط زیست، نیروهای مسئول در استان فارس بسیج شده اند تا ضمن پیدا کردن متخلفان و برخورد با آنها زمینه‌ لازم برای ارتقاء منطقه پشتکوه جلیل در ممسنی به حوزه های حفاظتی فراهم شود.

افزایش نیروی انسانی و امکانات فیزیکی دغدغه بعدی عنوان شده که زیستگاه پلنگ در پشتکوه رستم مثل سایر مناطق حفاظت شده مورد کاوش و پایش و سرمایه گذاری برای حفاظت قرار گیرد. تلاش برای جلب رضایت مردم برای همکاری و همراهی در جلوگیری از کشتار حیات وحش اولویت محیط زیست فارس در رستم ممسنی اعلام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha