مشکلات اقتصادی باعث شده که مردم امور درمانی و بهداشتی به ویژه درمانهای دندانپزشکی را از سبد سلامت خانوار حذف کنند.

حذف خدمات دندانپزشکی از سبد سلامت خانوارها
سلامت نیوز : دبیر اجرایی چهارمین کنگره انجمن دندانپزشکی ایران گفت: مشکلات اقتصادی باعث شده که مردم امور درمانی و بهداشتی به ویژه درمانهای دندانپزشکی را از سبد سلامت خانوار حذف کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛‌ دکتر امیر عزمی که در آستانه برپایی چهارمین کنگره انجمن دندانپزشکی ایران (شعبه فارس) "  که 10 تا 12 آبان ماه امسال در شیراز برپا می شود، سخن می گفت با اعلام این خبر افزود: کاهش تعداد مراجعات مردم به مطبهای دندانپزشکی نه تنها سلامت جامعه را تهدید می کند که آینده شغلی دندانپزشکان را نیز به مخاطره انداخته است.

وی در ادامه افزود: طی چند ماه گذشته قیمت مواد و تجهیزات دندانپزشکی بیش از 100 درصد افزایش داشته است در حالیکه بخش خصوصی در دندانپزشکی مجاز به افزایش قیمت نبوده اند و افزایش هزینه های مواد و تجهیزات و امور جاری مطب سبب شده تا دندانپزشکان با مشکلات فراوانی در ادامه فعالیت های حرفه ای خود روبرو شوند.

دبیر اجرایی چهارمین کنگره انجمن دندانپزشکی ایران (شعبه فارس) ادامه داد: هم اینک جامعه دندانپزشکی با چالش های فراوانی روبروست که در کنار افزایش بی رویه قیمت مواد و تجهیزات دندانپزشکی و کاهش تعداد مراجعان به مراکز دندانپزشکی به دلیل مشکلات اقتصادی، افزایش تعداد دندانپزشکان به دلیل گسترش بی برنامه و بی رویه دانشکده های دندانپزشکی و نیز ورود فارغ التحصیلان این رشته از خارج کشور به بازار آشفته درمان از عمده ترین آنهاست.

وی با ابراز نگرانی از اینکه افزایش قیمت مواد و تجهیزات دندانپزشکی با وجود ثابت بودن تعرفه ها بر کیفیت درمان دندانپزشکان تاثیر منفی بر جای گذارد، خاطر نشان ساخت: افزایش بی رویه مالیات و  جریمه های سنگین و ناعادلانه به دلیل نداشتن دفاتر هزینه و درآمد که تاکنون به دلیل تفاهم های انجام گرفته میان سازمان نظام پزشکی و سازمان امور مالیاتی مورد بررسی قرار نمی گرفته اند نیز با افزایش فشار به فعالان حرفه دندانپزشکی، باعث محرومیت مردم از بسیاری از خدمات دندانپزشکی خواهد شد.

عزمی گفت: در صورتی که مجموعه دولت به عنوان متولی اصلی کشور قادر به ارایه راهکاری برای کاهش قیمت مواد و تجهیزات دندانپزشکی با تخصیص قیمت ارز مرجع نباشد و نیز بر قیمت گذاری مواد و تجهیزات توسط شرکت های وارد کننده و عرضه کننده، نظارت صورت نگیرد و یا راهکاری برای کاهش مالیات ها ارایه نشود، جامعه دندانپزشکی، چاره ای جز افزایش چندین برابری تعرفه های خود نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: در صورت افزایش تعرفه ها با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و کاهش مراجعات به مراکز دندانپزشکی در وهله نخست دندانپزشکان و در مرحله دوم عموم جامعه متضرر خواهند شد.

دبیر اجرایی چهارمین کنگره انجمن دندانپزشکی ایران (شعبه فارس) گفت: با توجه به اظهارات مطرح شده در زمینه برنامه ریزی برای تعیین عده ای به عنوان دندانپزشک خانواده - مانند پزشک خانواده- امید می رود افرادی مورد مشورت مسئولان در حوزه سیاستگزاریهای سلامت بهداشت دهان و دندان قرار گیرند که از دندانپزشکان صاحب صلاحیت بوده و از اطلاعات کافی در خصوص وضعیت دندانپزشکی کشور برخوردار باشند تا از بروز معضلی دیگر در حوزه دندانپزشکی کشور جلوگیری شود.

وی یادآور شد: در چهارمین کنگره انجمن دندانپزشکی ایران(شعبه فارس) که 10 تا 12 آبان ماه امسال با حضور بیش از 3000 دندانپزشک و گروههای مرتبط با دندانپزشکی با موضوع " باورها و پندارها" در هتل همای شیراز برپا می شود، علاوه بر ارایه جدیدترین دستاوردهای حوزه دندانپزشکی، مباحث مربوط به مشکلات دندانپزشکان نیز مطرح خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha