سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5881

كارشناس مامایی معاونت درمان استان قزوین با عنوان این كه تركیب مواد موجود در شیر مادر همراه با رشد شیرخوار تغییر می‌كند، گفت: شیر مادر از نظر مواد غذایی كامل و به سادگی قابل هضم بوده و هیچ نوع حساسیت و آلرژی را در كودك ایجاد نمی‌كند.

اعظم السادات موسوی در آستانه روز جهانی شیر مادر در گفت وگو با  ایسنا، گفت: شیرمادر كامل ترین غذا برای نوزاد محسوب شده و حاوی آب، پروتئین، چربی، مواد قندی، نمك‌ها، آنزیم‌های گوارشی و ویتامین است.

موسوی افزود: شیر مادر در هفته اول پس از زایمان حاوی آنتی بادی‌هایی (فاكتورهای محافظت كننده در برابر بیماری‌ها) می‌باشد كه باعث مصون ماندن بدن نوزاد در برابر عوارض بیماری می‌شود.

وی با اشاره به مزایای شیر مادر از سهل الهضم بودن آن، ایجاد امنیت روانی و رشد عاطفی در كودك، كاهش ابتلا به سرطان تخمدان و پستان در مادر،‌ محافظت از ابتلا به بیماریهای گوارشی و عفونی كودك و اقتصادی بودن آن به عنوان برخی از این مزایا یاد كرد.

موسوی اظهار داشت: مایعی كه نوزاد پس از تولد در طی سه تا چهار روز پس از زایمان از آن تغذیه می‌كند كلستروم یا آغوز نامیده می‌شود.

گفتنی است، این ماده در مقایسه با شیر پروتئین بیشتر و قند و چربی كمتری داشته و با نقش تسهیل كنندگی باعث می‌شود مواد زائدی كه در دوره جنینی در روده نوزاد ذخیره شده به بیرون رانده شود.

وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی شیر مادر اظهار داشت: بر اساس این شعار« شروع تغذیه با شیر مادر ظرف یك ساعت اول تولد، معادل با نجات جان یك میلیون نوزاد در جهان» است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha