سلامت نیوز : امید مرادی مقدم اظهار کرد: به علت جوان بودن بیماران بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه کشور باید با مدیریت صحیح، این نیروهای جوان را دوباره به جامعه برگرداند.وی با اشاره به وجود  3 هزار تخت آی سی یو در سراسر کشور ادامه داد: بر اساس قوانین موجود باید حداقل 10 درصد تخت‌های هر بیمارستانی تخت‌های مراقبت ویژه باشد از این رو به هنگام صدور مجوز برای ساخت هر بیمارستانی باید به این نکته توجه ویژه‌ای شود.

به گزارش سلامت نیوز ؛‌ این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: ‌با توجه به این که بیماران نیازمند به مراقبت‌های ویژه به بخش آی سی یو منتقل می‌شوند و با عنایت به میزان جمعیت کشور و فراوانی بیماران ترومایی، مصدومان و مجروحان تصادفی 3 هزار تخت آی سی یو فعال در کشور کافی نیست.

وی ادامه داد: چون بیماران بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه جزو بدحال‌ترین بیماران هستند از این رو میزان مرگ و میر این بخش نسبت به دیگر بخش‌ها به مراتب بیشتر است همچنین ایجاب می‌‌کند با تجهیز بخش‌های آی سی یو به تجهیزات و نیرو انسانی و کادر مجرب توجه ویژه‌ای به این بخش شود.

دبیر انجمن مراقبت‌های ویژه ایران افزود: ‌اعضای تشکیل‌دهنده آی سی یو (بخش مراقبت‌های ویژه) مثلثی شامل فوق تخصصان مراقبت‌های ویژه، کادر مجرب پرستاری و تجهیزات تشخیصی و درمانی تشکیل می‌دهند که در صورت وجود نقص در هر یک از این اجزا میزان مرگ و میر به طور معناداری افزایش می‌یابد.

مرادی مقدم با اشاره به وجود 70 فوق تخصص مراقبت‌های ویژه در کشور گفت: در بخش‌هایی که توسط این فوق تخصصان اداره می‌شود. میزان مرگ و میر به طرز چشمگیری کاهش یافته است که البته در مرحله دوم متخصصان بیهوشی مدیریت این بخش‌ها را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون مهمترین مشکل در بخش‌های مراقبت‌های ویژه کمبود پرستاران است. آمارهای جهانی وجود یک پرستار برای هر تخت آی‌ سی‌ یو را ضروری می‌داند که این شاخص در مراکز درمانی دانشگاهی حتی در مواردی به یک پرستار به ازای هر 4 تا 5 تخت می‌رسد که همین موضوع میزان مرگ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه را افزایش داده است.

این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه با بیان اینکه با اضافه شدن یک پرستار 9 درصد میزان مرگ در بخش های آی سی یو کاهش می‌یابد، افزود: جزء سوم کمبود تجهیزات مانیتورینگ (پایش) و تشخیصی است و حتی المقدور بیماران بستری در این بخش نباید برای انجام کارهای تشخیصی خارج شوند چون جابجایی مرگ و میر را به طور معناداری افزایش می‌دهد.

مرادی مقدم گفت:‌ بر اساس آمار سالهای گذشته میزان مرگ و میر در بخش‌های مراقبت‌های ویژه 50 درصد بوده است که البته با اقدامات سال‌های اخیر این میزان کاهش یافته است اما هنوز با استانداردها فاصله داریم.

وی یادآور شد: بخش مراقبت‌های ویژه از مهمترین بخش‌های هر بیمارستان به شمار می‌رود و یک بیمارستان یکصد تختخوابی باید دست کم مجهز به 10 تخت آی سی یو باشد.بر اساس این گزارش، کنگره سراسری مراقبت‌های ویژه گذشته، حال و آینده از 17 تا 19 آبان‌ در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha