سلامت نیوز : علیرضا زالی در گفت‌وگو با فارس در مورد امکان افزایش مجدد تعرفه‌های درمانی در نیمه دوم امسال اظهار داشت: در سال قبل کار کارشناسی مشترکی را با وزارت بهداشت در خصوص تعیین کارشناسی تعرفه‌ها انجام دادیم و 2 موضوع به عنوان استراتژی روشن بین ما و وزارت بهداشت مشترک بود.

وی ادامه داد: احصای قیمت تمام شده خدمات یکی از نقاط مشترک بود که تاکنون اقدام موثری در این زمینه انجام نشده است و شاید فصل‌الخطاب همه بحث‌های تعرفه‌ای همین موضوع باشد. چرا که اگر ما بتوانیم قیمت تمام شده و واقعی خدمات پزشکی را در کشور تعیین کنیم این مناقشات برچیده می‌شود.

تعرفه خدمات درمانی باید سالی 2 بار تعیین شود

زالی به دیگر استراتژی مورد نظر وزارت بهداشت و نظام پزشکی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مولفه‌های اقتصادی در چند سال اخیر به سرعت در حال گذار است.ما باید بتوانیم بر اساس شاخص‌های اقتصادی تعرفه را تعیین کنیم بنابراین از 2 سال قبل پیشنهاد کردیم که تعرفه‌ها سالی 2 بار تعیین شود. در نامه‌ای هم که معاونت درمان وزارت بهداشت به شورای عالی بیمه ارسال کرده‌ این مسئله عنوان شده است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی تورم را عامل دیگری در افزایش هزینه های خدمات درمانی دانست و گفت: بر اساس اعلام رسمی بانک مرکزی تورم در سال 90، 13.6درصد بود اما در انتهای سال 90 این تورم کاملاً جابه‌جا شد.

نوسانات ارزی چالش بزرگ نظام ارائه خدمات درمانی

وی شاخص خدمات کالا را در واقعی شدن تعرفه‌های موثر دانست و گفت: با افزایش قیمت اقلام مختلف مصرفی از جمله تجهیزات پزشکی با بحرانی در ارائه خدمات پزشکی روبه‌رو می‌شویم. اکنون چالش بزرگ ما در نظام ارائه خدمات درمانی نوسانات ارزی است.

معاون راهبردی و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: قبل از نوسانات ارزی، شرکت‌ها تجهیزات پزشکی را به صورت اقساطی می‌فروختند و یک وسیله پزشکی بین 3 تا 6 ماه ثبات قیمت داشت قیمت تجهیزات پزشکی ژانویه هر سال تعیین می‌شد.

تجهیزات پزشکی را باید به روز و با قیمت لحظه‌ای بخریم

زالی با اشاره به اینکه اکنون قیمت تجهیزات پزشکی حتی به روز هم نیست بلکه به لحظه است اذعان داشت: الان برای تهیه یک وسیله باید همان لحظه پول نقد برای خرید بپردازیم و از آن طرف بسیاری از بیمارستان‌ها،‌مطب‌ها و داروخانه‌ها نقدی معامله نمی‌کنند. داروخانه و بیمارستان‌ها همواره بین 4 تا 6 ماه از بیمه‌ها طلب دارند و قاعدتاً مکانیسم اقتصادی بر هم می‌ریزد.

وی گفت: به عنوان مثال قیمت کیت‌های آزمایشگاهی طی چند ماه اخیر به صورت انفجاری و تصاعدی افزایش یافته است و طبق آمارهای رسیده بیمارستان‌ها و مطب‌های ما دچار بحران جدی هستند و با استمرار وضعیت فعلی اقتصادی در چند ماه آینده مشکل ما پیچیده‌تر می‌شود.

برخی پزشکان در استانها هنوز با تعرفه قبلی کار می‌کنند

این جراح مغز و اعصاب تعدیل استانی تعرفه‌ها را در افزایش فشار روی جامعه پزشکی موثر دانست و گفت: در برخی استانها هنوز تعرفه جدید اعمال نشده و پزشکان ما با تعرفه قبل کار می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha