سلامت نیوز : مسعود قاسمی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه برخی بر این باورند که فشار ناشی از زایمان طبیعی سبب گشاد شدن دریچه قلب می‌شود گفت: فشار زایمان و حتی کارهای سنگین‌تر هیچگونه تاثیری بر عملکرد دریچه قلب ندارند.

وی ادامه داد: وقتی یک قلب طبیعی می‌تواند 9 ماه بارداری را تحمل کند و با افزایش حجم خون در گردش در طول بارداری به راحتی خودش را مطابقت ‌دهد. پس فشاری که هنگام زایمان به قلب وارد می‌شود هم مشکل ساز نخواهد بود چون در طی روز هم با بلند کردن یک جسم سنگین ممکن است این فشار به قلب وارد شود.قاسمی تصریح کرد: فقط در افرادی که از قبل بیماری دریچه‌ای قلبی دارند چه زایمان طبیعی و چه در سزارین باید پیشگیری با آنتی بیوتیک تحت نظر پزشک انجام شود.

وی در پاسخ به اینکه چند درصد جراحی‌های تعویض دریچه قلب را می‌توان با روش غیرجراحی برطرف کرد گفت:‌هیچ پزشکی جراحی را به عنوان اولین روش درمانی پیشنهاد نمی‌کند. مگر در مواردی که جان بیمار در خطر باشد. بیمار به راحتی می‌تواند با انتخاب مرکز درمانی و تحقیقات در مورد پزشک بنا را بر صحت بگذارد.وی افزود: متاسفانه افراد به دلیل انکار بیماری قلبی دنبال بهانه می‌گردند تا بیماری قلبی‌شان را به موقع درمان نکنند و برخی به روش‌های جایگزین «من درآوردی» روی می‌آورند و صدمه می‌بینند.

این متخصص قلب و عروق در پاسخ به اینکه جراحی‌های قلب در چه سنی بهتر درمان می‌شود گفت: نمی‌توان سن را مدنظر قرار داد ولی قاعدتاً در افراد سالمند به دلیل کهولت سن بیهوشی طولانی مدت خطرناک است یا در یک فرد جوان که تنگی رگ قلب دارد ما آنژیوپلاستی و گذاشتن استنت را ترجیح می‌دهیم تا عمل باز قلب.وی در پاسخ به اینکه زمانی جراحی قلب جزو پرریسک‌ترین اعمال در مورد جان افراد بود و اکنون به مدد روش‌های جدید چقدر از این خطر کاسته شده گفت:‌آمار نشان داده که 80 درصد بیمارانی که در گذشته کاندیدای عمل باز می‌شدند الان با آنژیوپلاستی درمان می‌شوند یعنی آمار عمل‌های جراحی باز با این کار در مقایسه با گذشته کاسته شده ولی به همان نسبت جراحی‌های باز سخت‌تر شده چون بیماران با ناراحتی پیچیده‌تر به جراحی می‌رسند ولی در نهایت می‌توان میزان ریسک را زیر 5 درصد عنوان کرد.

وی عوامل مختلفی را از دلایل به خطر انداختن جان بیمار هنگام جراحی عنوان کرد و گفت: بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری کلیوی، دیابت و مشکلات ناتوانی مانند اختلال حرکت و سابقه سکته مغزی می‌تواند از عوامل خطر هنگام جراحی قلب باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha