چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5884

دانشمندان انگلیسی موفق شدند در پژوهش های خود اولین ژنی که احتمال وقوع چب دستی را افزایش می دهد، کشف کنند.

ژن عامل چپ دستی کشف شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، تیم تحقیقاتی دانشگاه آکسفورد در یافته های خود نشان دادند این ژن که LRRTM1 نام دارد، در کنترل بخشی از مغز که عملکردهای خاصی چون سرعت و احساسات را به عهده دارد، نقش کلیدی ایفا می کند.

براساس گزارش بی بی سی، در افراد راست دست معمولا طرف چپ مغز مسئول کنترل عملکردهای سرعت و زبان و طرف راست وظیفه کنترل احساسات را به عهده دارد.

این درحالی است که در افراد چپ دست، این مکانیزم اغلب برعکس بوده و به گفته این محققان ژن LRRTM1 مسئول این تغییر فضای کنترلی است.

همچنین این محققان معتقدند در افرادی که دارای ژن LRRTM1 هستند، به این دلیل که اغلب تعادل غیرمعمول عملکردهای مغزی را موجب می شود، می تواند خطر ابتلا به بیماری های ذهنی چون اسکیزوفرنی را افزایش دهد.

در این خصوص کلاید فرانکس از مرکز ژنتیک انسانی دانشگاه آکسفورد توضیح داد:" امیدواریم که این کشف به ما در شناخت توسعه نامتقارن مغز کمک کند. نامتقارنی مغز از مشخصه های بنیادی مغز انسان است که عملکرد آن در بسیاری از شرایط روحی روانی مختل می شود."

وی افزود:"به هرحال افراد چپ دست نباید نگران ارتباط میان "دست برتری" و اسکیزوفرنی خود باشند. چرا که ما دقیقا نقش این ژن را در بروز این عارضه روحی نمی دانیم."

بنابراین گزارش در حدود 10 درصد از مردم دنیا چپ دست هستند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha