سلامت نیوز :  رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به استفساریه صورت گرفته از مجلس مبنی برمحفوظ بودن حق سازمان نظام پزشکی در تعرفه‌گذاری خدمات درمانی بخش خصوصی تا زمان تشکیل شورای عالی بیمه سلامت، گفت: بزودی عملیات محاسبه و اعلام تعرفه‌های بخش خصوصی برای نیمه دوم سال آغاز می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛‌ دکتر سید شهاب‌ الدین صدر در نشستی با روسا و مدیران عامل بیمارستان‌های خصوصی تهران به وضعیت تعرفه‌های خدمات تشخیصی - درمانی با توجه به تورم و شرایط اقتصادی موجود اشاره کرد و گفت: تعرفه‌گذاری خدمات حوزه سلامت در دومین سال از برنامه پنجم توسعه که در آن حق تعرفه‌گذاری بخش خصوصی از سازمان نظام پزشکی سلب شده است نسبت به سال گذشته بهبود داشته به طوری که با تلاش و استدلال علمی و منطقی مسؤولان و کارشناسان سازمان نظام پزشکی و همراهی وزارت بهداشت، رشد 20 درصدی تعرفه در 6 ماهه نخست سال 91 نسبت به سال 90 اقدام مناسبی در جهت جبران رشد هزینه‌ها بود؛ هرچند هنوز با تعرفه واقعی فاصله بسیاری دارد.

وی با اشاره به استفساریه مجلس شورای اسلامی مبنی بر محفوظ بودن حق سازمان نظام پزشکی در تعرفه‌گذاری خدمات درمانی بخش خصوصی تا زمان تشکیل شورای عالی بیمه سلامت، ادامه داد: این استفساریه اخیرا توسط سازمان نظام پزشکی از مجلس شورای اسلامی دریافت شده که بر حفظ اختیارات سازمان‌ها و نهادهای دارای وظیفه تعرفه‌گذاری تا زمان تشکیل شورای عالی بیمه سلامت صحه می‌گذارد. همچنین مطابق قانون پس از اتمام برنامه پنجم توسعه کشور، سازمان نظام پزشکی موظف به تعیین و اعلام تعرفه‌های سلامت در بخش خصوصی خواهد بود.

لزوم کارشناسی تعرفه‌های سال 91 با توجه به واقعیات اقتصادی و توان مالی مردم

وی افزود: تورم در حوزه سلامت 2 برابر میزان تورم اعلام شده در جامعه است. بنابراین آحاد جامعه پزشکی معتقدند که تعرفه‌های اعلام شده برای سال 91 با توجه به تغییر قابل ملاحظه قیمت‌ها و افزایش نرخ تورم نسبت به ابتدای سال و همچنین تغییرات شدید در بازار ارز که تهیه تجهیزات و لوازم مصرفی پزشکی را بشدت تحت تاثیر قرار داده، نیاز به کارشناسی و تجدیدنظر برای نیمسال دوم دارد.صدر همچنین در ادامه گفت: ما ضمن کارشناسی دقیق وضعیت حوزه سلامت، باید به وضعیت و مشکلات مردم و بیماران نیز توجه داشته باشیم و با توجه به مصالح جامعه تصمیم‌گیری کنیم.

بر لزوم کارشناسی مجدد تعرفه‌های تشخیصی درمانی در شش ماه دوم امسال تردیدی نداریم

رییس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: در لزوم کارشناسی تعرفه‌های سال 91 برای شش ماهه دوم سال تردیدی نداریم و بزودی عملیات محاسبه، تعیین و اعلام تعرفه‌های بخش خصوصی حوزه سلامت در نیمسال دوم سال 91 توسط کمیته ویژه‌ای از شورای عالی نظام پزشکی آغاز خواهد شد.

صدر، سپس با ارایه بخشی از فعالیت‌های اخیر سازمان نظام پزشکی به تفاهم نامه مالیاتی سال 90 جامعه پزشکی اشاره کرد و گفت: این تفاهم نامه با پیگیری‌های فراوان سازمان نظام پزشکی و جمع‌آوری نظرات جامعه پزشکی تدوین شده و مورد موافقت سازمان امور مالیاتی قرار گرفته که با بهره‌گیری از آن بسیاری از مشکلات مالیاتی جامعه پزشکی مرتفع شده و اجرای آن گام بزرگی در جهت وصول عادلانه مالیات است.

وی در خصوص امور انتظامی و قضایی جامعه پزشکی نیز گفت: خوشبختانه در حوزه انتظامی در بهترین شرایط کاری و همکاری با قوه قضاییه قرار داریم و با توجه به فعالیت موثر شوراهای حل اختلاف حوزه سلامت، ‌شاهد کاهش چشمگیر پرونده‌های قضایی جامعه پزشکی هستیم. همچنین سازمان نظام پزشکی در حوزه اصلاح قوانین و متناسب سازی احکام جزایی با جایگاه و قداست حرفه پزشکی اقدامات بسیار خوبی در سال‌های اخیر انجام داده است.

صدر تاکید کرد: از نظر ما تسهیل امور انتظامی جامعه پزشکی پس از تعرفه‌گذاری خدمات بخش خصوصی، مهم‌ترین اقدام و فعالیت سازمان نظام پزشکی است که خوشبختانه اقدامات موثر سازمان نظام پزشکی در ساماندهی امور انتظامی جامعه پزشکی با همکاری قوه قضاییه، موجب ایجاد امنیت شغلی نسبی در بین فعالان حوزه سلامت شده است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه، با اشاره به آغاز فرآیند ثبت نام و تخصیص آرم طرح ترافیک سال 92 ویژه جامعه پزشکی، از روسای بیمارستان‌های خصوصی خواست ضمن اطلاع رسانی مناسب به پزشکان، نظرات خود در این باره را به این سازمان منعکس کنند.

وی همچنین تشکیل هیأت امنای ستاد جمع‌آوری کمک‌های جامعه پزشکی به مردم زلزله زده آذربایجان و تلاش در جهت بازسازی یکی از روستاها و یا ساخت مراکز بهداشتی- درمانی مناطق زلزله زده، فعالیت مؤثر مرکز افکارسنجی سلامت با تکیه بر آراء و نظرات جامعه پزشکی، ‌تقویت گروه داوطلبان درمانگر (مدد محرومان) سازمان نظام پزشکی با استقبال صورت گرفته از سوی جامعه پزشکی، ‌برگزاری اولین کنگره بین‌المللی سلامت الکترونیک با حضور چهره‌های بین‌المللی برجسته این حوزه در نهم و دهم آذرماه سال جاری را از دیگر اقدامات شاخص سازمان نظام پزشکی کشور عنوان کرد.

صدر همچنین از سازمان‌های بیمه‌ای خواست هر چه سریع‌تر نسبت به پرداخت بدهی‌های خود به بیمارستان‌های خصوصی و اعضای جامعه پزشکی اقدام کنند.وی همچنین از بیمه‌های تکمیلی خواست برای جلوگیری از اختلال در ارایه خدمات به بیماران بیمه شده، نسبت به تمدید قراردادهای خود با بیمارستان‌های خصوصی اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha