سلامت نیوز : در حالی که معلولان کشور به دنبال توانمندی و رشد هستند بنابر نوع معلولیتی که دارند نیازمند خدمات ویژه‌ای جهت رفع نیازهای متنوع و متفاوتشان هستند به همین منظور جهت اطلاع از وضعیت تسهیلات معلولان با رییس سازمان بهزیستی به گفت و گو نشستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛‌ هاشمی در رابطه با کمک هزینه دانشجویان معلول کشور از رایگانی تحصیل این افراد خبر داد و تاکید کرد که رایگانی تحصیل دانشجویان معلول از امسال در تمام دانشگاه  های کشور اجرا می‌شود.

این خبر اتفاق روشنی قبل از آغاز سال تحصصیلی محسوب می‌شد و بسیاری از نظر‌ها به ویژه معلولان را به خود جلب کرد. اما این پایان این ماجرا نبود، پس از تنها چند روز خبر رایگانی تحصیل دانشجویان معلول که از سوی ریاست سازمان بهزیستی اعلام شده بود جامعه عمل نپوشید و بسیاری از معلولان را قبل از آغاز سال تحصیلی درگیر مشکلات سابقشان کرد.

یحیی سخنگویی در رابطه با عدم رایگانی هزینه تحصیل دانشجویان معلول اذعان داشت که متاسفانه سازمان‌های مرتبط از جمله وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد با بهزیستی همکاری نداشته است و حتی به درخواست بهزیستی در راستای رایگان کردن هزینه تحصیل معلولان هیچ پاسخی نداده است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی به تلاش سازمان بهزیستی در جهت ارائه تسهیلات جهت رایگانی هزینه تحصیل رایگان معلولان تاکید کرد و گفت: با توجه به عدم همکاری سازمان‌های مرتبط و تاکید دانشگاه آزاد بر دریافت هزینه تحصیل از معلولان، سازمان بهزیستی در ‌‌نهایت می‌تواند کمک هزینه‌هایی را برای دانشجویان در نظر بگیرد.

کمک هزینه‌هایی که شاید کافی نباشد ولی از هیچ بهتر است، کار‌شناسی ۵۰۰ هزار تومان، مقطع کار‌شناسی ارشد یک میلیون تومان و مقطع دکتری تا دو ونیم میلیون تومان، شاید کم ولی بود امید را در دل زنده نگه می‌دارد.

وی کمک هزینه تحصیلی معلولان را شامل تمام معلولان محصل از مقطع دبستان تا آموزش عالی خواند و گفت که دانش آموزان معلول کشور از خدمات کمک تحصیلی بهره‌مند می‌شوند.

ارائه کمک هزینه تحصیلی با آن چیزی که از جانب مسئولان سازمان بهزیستی وعده دادند بسیار فاصله دارد و علاوه بر ناکافی بودن این کمک‌ها، معلولان موظف‌اند که همانند سایر دانشجویان به طور کامل شهریه هر ترم را در زمان مقرر پرداخت کنند و دانشگاه به کسانی که نتوانند در زمان تعیین شده هزینه‌ها را پرداخت کنند، اجازه انتخاب واحد نمی‌دهد حتی معلولان!

ارائه تسهیلات و خدمات ویژه به معلولان نیازمند برنامه ریزی متمرکز چندین سازمان است لذا نمی‌توان یک سازمان یا یک نهاد را مسئول رسیدگی به این نیاز‌ها دانست.

سازمان بهزیستی یکی از سازمانهای مهم این عرصه محسوب می‌شود ولی این به این معنا نیست که سازمان‌هایی همچون دانشگاه آزاد، وزارت رفاه، وزارت بهداشت و.... مسئولیتی بر عهده ندارند.

متاسفانه یکی از مشکلات سازمان بهزیستی در خدمات رسانی به معلولان عدم همکاری برخی از سازمان‌های کشور است که این عدم اتحاد قدم برداشتن به سوی اهداف و تحقق آن‌ها را به مراتب سخت و پیچیده می‌کند.

خواجه حسینی یکی از نمایندگان انجمن نابینایان و کم بینایان «باور» و عضو سازمان بهزیستی یکی از راهکارهای مناسب را افزایش بودجه سازمان بهزیستی جهت تقویت و ارتقا اختیار سازمان برای خدمات رسانی به معلولان می‌داند.

رییس انجم نابینایان و کم بینایان «باور» از کافی نبودن این کمک هزینه‌های تحصیلی گلایه می‌کند و اعتقاد دارد که علاوه بر کمبود کمک هزینه تحصیلی، معلولان از مناسب سازی نشدن امکانات دانشگاهی رنج می‌برند.

لازم به ذکر است بر اساس قانون جامع حمایت از معلولان که در سال ۱۳۸۳ تصویب شد، تحصیل برای معلولان در سراسر کشور رایگان ولی این امر تاکنون محقق نشده است و بسیاری از معلولان بر این باورند که با گذشت چندین سال از قانون جامع حمایت از معلولان ۳۰ تا ۴۰ درصد این قانون رعایت می‌شود و معلولان از حقوق خودشان محروم‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha