دانش آموخته دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیر کبیر با ساخت یک نوع جایگزین پوستی، زخم های ناشی از سوختگی ها را به سرعت بهبود می بخشد.

زخم های ناشی از سوختگی ها با سرعت بیشتری بهبود می یابد

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، عباسی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی هدف از اجرای این پروژه را گستردگی آسیب های ناشی از سوختگی در کشور عنوان کرد و افزود: در کشور ما بسیاری از آسیب های ناشی از سوختگی به مرگ و میر افراد منجر می شود . به همین منظور با ساخت یک جایگزین پوستی فرآیند ترمیم زخم را سرعت بخشیدیم و بیمار قبل از اینکه مایعات و الکترولیت های بدنش خارج شود و دچار شوک شود ، زخم به وسیله این جایگزین تا حد زیادی ترمیم می شود.

وی افزود: پوست از دو لایه اپیدرمیس و درمیس تشکیل شده که اپیدرمیس لایه ای بیرونی و در تماس با محیط و سلول هایش  مرده هستند ولی درمیس لایه درونی آن است که سلول های زنده دارد که اپیدرمیس لایحه بیرونی بیشتر نقش محافظت داشته و سدی است در برابر عوامل خارجی مثل باکتری ها اما نقش درمیس نقش کاملا زنده ای بوده و حاوی سلول های زنده است.

عباسی گفت: در این پروژه برای هر کدام از لایه ها یک جایگزین پیش بینی شده است جایگزینی که برای لایه اپیدرمیس پیش بینی شده یک لایه ظریف 150 میکرونی از سیلکیون است و جایگزین لایه درمیس یک شبکه مشبک از نایلون است که با پوشش هایی از مواد بیولوژیکی مختلف پوشیده شده است . سه ماده ژلاتین، کندروتین 6 سولفات و کایتوسان پوشش داده شده که با درصدهای مختلف تست شده است . نتیجه آزمایشات نشان داد که دو ماه ژلاتین و کندروتین 6 سولفات بیشترین میزان تعداد سلولهای رشد کرده را در پی خواهند داشت.

مجری طرح کاربردهای جایگزین پوست را در زخم های ناشی از سوختگی های درجه 2 و 3 عنوان کرد و افزود: از این جایگزین پوستی در بیمارستان های سوانح سوختگی استفاده می شود و زمان بهبود زخم حداقل به یک دوم زمان عادی کاهش می یابد.

وی تصریح کرد: این دسته از جایگزین های پوستی به عنوان پانسمان های زیست فعال یا بیواکتیو هستند که نه تنها زخم را می بندند بلکه مواد بیولوژیکی که در این جایگزین استفاده شده اند فرایند ترمیم زخم را تسریع می بخشند و سلولها را تشویق می کند تا بتوانند رشد کرده و بافت زایی را سرعت ببخشند.

وی یادآور شد: در سوختگی های درجه دو و سه آنقدر مایعات و الکترونیک از بدن بیمار خارج می شود که منجر به مرگ بیمار می شود و این جایگزین پوستی با هدف تسریع فرایند ترمیم زخم ساخته شده و مدت زمان در معرض محیط قرار گرفتن بدن را کاهش می دهد.

عباسی در ادامه خاطرنشان کرد: این جایگزین پوستی این قابلیت را دارد که هوا از آن عبور کند. بافت زیری باید با هوا در تماس باشند تا رشد سلولی را داشته باشیم و وجود حالت متخلخل در سیلیکون مورد استفاده این اجازه را می دهد که به این هدف برسیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha