سلامت نیوز : كشته شدن 26 دانش‌آموز دختر در حادثه‌ای در محور ایذه-شهركرد و عدم پاسخگویی وزیر آموزش و پرورش سبب شد تا رئیس قوه قضائیه برای رسیدگی به این پرونده، دستور وی‍ژه صادر كند. از سوی دیگر مجلس نیز با فراخواندن حمیدرضا حاجی بابایی خواستار پاسخگویی درباره این حادثه شد. شنیدن خبر‌مرگ یك دانش‌آموز كافی است تا قلب هزاران ایرانی جریحه دار شود چه برسد به مرگ 26 دانش‌آموز، آن هم در حادثه‌ای كه خود دانش‌آموزان در رخ دادنش هیچ نقشی نداشته‌اند جز آنكه قربانی اشتباه دیگران شده‌اند. هرچند در چهارمحال و بختیاری در پی این حادثه 3 روز عزای عمومی اعلام شد، اما این نخستین بار نیست كه اتفاقی از این دست همه ایرانی‌ها را متاثر می‌كند و مسئولان به جای آنكه با همدردی و پذیرش مسئولیت در كنار مردم قرار گیرند، با عدم پاسخگویی شفاف از خود سلب مسئولیت می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ انگار عذرخواهی و پذیرش مسئولیت اشتباهاتی كه رخ می‌دهد از سوی مسئولان، به آرزویی دست نیافتنی برای ایرانی‌ها مبدل شده است.به نظر می‌رسد عدم پذیرش مسئولیت از سوی مسئولان آموزش و پرورش تاثیر زیادی در باز شدن این پرونده در مجلس و دستور رئیس قوه قضائیه برای رسیدگی فوری به این ماجرا داشت. جمعه شب دانش‌آموزانی كه با كاروان راهیان نور آن هم با هماهنگی مدارسشان از مناطق جنگی دیدار كرده بودند، در راه بازگشت به خانه‌هایشان در شهرستان بروجن، در محور ایذه به شهركرد با واژگون شدن اتوبوس، دچار سانحه شدند. این سانحه سبب كشته شدن 26 نفر از آنان و زخمی شدن 18 نفر دیگر شد و علاوه بر خانواده و بستگان 26 دانش‌آموزی كه جان خود را از دست دادند، قلب همه ایرانی‌ها را فشرد و آنان را متاثر كرد. این در حالی است كه حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران حاضر به پاسخگویی در این باره نشد و با گفتن جمله: «بروید از مسئولانش بپرسید» واكنشی قابل تامل از خود بروز داد و به انتظار خانواده‌های داغدیده برای شنیدن تسلیتی نیز پاسخ نگفت. اما این جمله آقای وزیر واكنش رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را برانگیخت. محمدمهدی زاهدی گفت: «از آقای وزیر می‌خواهیم که نام دستگاه‌های خاصی را که مسئول می‌داند به ما بگوید و در این باره توضیح دهد که منظورش چیست؟» اما این همه ماجرا نیست.

 علی الحسینی نماینده ریاست‌جمهوری در راهیان نور در گفت‌وگو با تهران امروز، راهیان نور را مسبب این حادثه نمی‌داند. هرچند حاجی بابایی سرانجام پس از آنكه به مجلس فراخوانده شد و مراجع دیگری نسبت به پیگیری این پرونده واكنش نشان دادند، پیام تسلیتی در این باره صادر كرد اما اظهارات الحسینی، معمایی كه از سوی حاجی بابایی طرح شده است راپیچیده‌تر می‌شود. الحسینی می‌گوید: «اگر در محل راهیان نور، در یادمان‌ها و مناطق عملیاتی، حادثه‌ای رخ دهد بدون شك، راهیان نور مسئولیت آن را به عهده می‌گیرد. همچنانكه كه پیش از این نیز در حوادثی كه رخ داده، به همین منوال عمل كرده است. اما این اتفاق در یادمان‌ها یا مناطق عملیاتی رخ نداده است.» او در پاسخ به اینكه چرا پیش از آنكه قوه مقننه و قوه قضائیه در این ماجرا وارد شوند، اقدامی از سوی دولتمردان حداقل به اندازه انتشار پیام تسلیتی صورت نگرفته است، می‌گوید: «از طرف آقای رئیس‌جمهور پیام تسلیتی آماده كرده‌ایم و ان‌شاءالله به زودی منتشر می‌كنیم.» او بااشاره به اینكه نباید وجهه سفرهای راهیان نور با این حادثه خراب شود ادامه می‌دهد: «اگر فردی كه برای زیارت به مشهد می‌رود دچار سانحه شود آیا زیارت ثامن الائمه زیر سوال است؟ قطعا اینگونه نیست و حادثه‌ای كه برای این فرد رخ داده دلایل دیگری دارد. مثلا وسیله مناسبی را انتخاب نكرده است.»

الحسینی استفاده از واژه‌هایی چون مسئولیت گریزی برای دولتمردان را مناسب ندانسته و می‌گوید: «وجود این صفت در دولت را به شدت تكذیب می‌كنم.» او ادامه می‌دهد: «به بنده ماموریت ویژه داده شده تا از طرف دولت موضوع را بررسی كنم و در اولین فرصت پاسخگوی رسانه‌ها و مردم خواهم بود.» البته تا لحظه تنظیم گزارش هنوز كمیته‌ای برای پیگیری این موضوع و بررسی آن تشكیل نشده است، چرا كه الحسینی به تهران امروز می‌گوید: «بدون شك فردا متولیان در این باره تقسیم وظایف خواهند كرد.» الحسینی تاكید می‌كند: «این حادثه، حادثه‌ای نیست كه كسی بتواند از مسئولیت آن فرار كند!» «بالاخره سانحه است، پیش می آید!» این جمله نیز پاسخ معاون حاجی بابایی بود. ابراهیم سحرخیز روز گذشته به خبرنگاران گفت: «بالاخره سانحه است گاهی فردی از پله برقی می‌افتد ودچارسانحه می‌شود وگاهی فردی درخیابان، اما این مسئله به این معنی نیست که نباید دقت‌های بیشتری صورت بگیرد.» او همچنین نخستین كسی بود كه فردی به جز راننده اتوبوس كه در این حادثه جان خود را از دست داده است را مسئول اعلام كرده و گفت: «باید ازآقای هژبری معاونت محترم پرورشی دراین زمینه سوال کنید‏ زیرا اعزام دانش‌آموزان به اردوهای راهیان نور کاری پرورشی محسوب می‌شود.»

قوه‌های قضائیه و مقننه، خواستار رسیدگی شدند

واكنش مسئولان آموزش و پرورش تعجب همگان را برانگیخت. چرا كه هنوز غبار فراموشی بر اذهان ایرانی‌ها ننشسته است تا عذرخواهی مسئولان ژاپنی را از مردمی كه سونامی و زلزله آنها را آواره كرده بود، فراموش كنند و البته زانو زدن آنها در مقابل مردمشان را با واكنش وزیر آموزش و پرورش و معاونش در دو روز اخیر مقایسه نكنند! شاید همین واكنش تعجب برانگیز بود كه سبب شده كمیسیون آموزش و پرورش با تشكیل جلسه فوق‌العاده‌ای وزیر آموزش و پرورش را به مجلس فرابخواند. محمدمهدی زاهدی با اشاره به این حادثه، ضمن تسلیت به خانواده این دانش‌آموزان و جامعه فرهنگیان و دست اندرکاران آموزش و پرورش، گفت كه مجلس از حاجی بابایی توضیح خواسته است. به گفته زاهدی اعضای كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره حرف‌هایی برای گفتن دارند. این تنها واكنش بهارستانی‌ها نبود. رئیس مجلس نیز با تاكید بر برخورد با عاملان حادثه اتوبوس دانش‌آموزان طی پیامی اعلام كرد: «ضرورت دارد دلایل وقوع این تصادف مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن نیز اعلام شود و در صورت هر گونه قصور در این امر با عاملان آن برخورد قانونی صورت پذیرد.»

 رئیس قوه قضائیه نیز در این ماجرا وارد عمل شد و با دستور ویژه‌ای به رئیس کل دادگستری استان‌ خوزستان این مقام قضایی را مامور رسیدگی فوری به حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان بروجنی کرد. اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضائیه رئیس قوه قضائیه، رئیس کل دادگستری استان‌ خوزستان را مامور رسیدگی فوری به حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان بروجنی کرد. در بخشی از متن این دستور آمده است: «بدیهی است با توجه به وقوع حوادث مشابه و آمار دور از انتظار تصادفات رانندگی که متأسفانه سالانه منجر به کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از هموطنان عزیز می‌شود، باید اقدامات عاجل و مناسب به منظور کاهش تصادفات از سوی مسئولان ذی‌ربط صورت گیرد. ان‌شاءالله با سرعت و دقت در رسیدگی به این حادثه جانگداز از وقوع و تکرار حوادث مشابه پیشگیری شود.»

حادثه چگونه اتفاق افتاد؟

دقایقی از ساعت 8 شب جمعه گذشته بود. دانش‌آموزان كلاس دوم دبیرستان، خسته از گشت و گذار در مناطق جنگی، روی صندلی‌هایشان نشسته بودند. شاید به آنچه می‌خواستند برای پدر و مادرهایشان تعریف كنند فكر می‌كردند. شاید نخستین سفری بود كه به تنهایی می‌رفتند. هیچ‌كس احتمال حادثه را نمی‌داد اما ناگهان اتوبوس در محور دهدز- لردگان و در پنج كیلومتری دهدز واژگون شد. حادثه‌ای كه به گفته فرمانده پلیس راه خوزستان، «تخلف از سرعت مطمئنه، لغزندگی جاده و ناتوانی راننده در کنترل خودرو،علت اصلی آن» بوده است. سرهنگ قاسم قدرتی می‌گوید: «با توجه به اینکه جاده با بارش کم باران دچار لغزندگی شده بود راننده اتوبوس با بی احتیاطی قادر نبوده وسیله نقلیه را به‌خوبی کنترل کند‌ و راننده بدون رعایت موارد احتیاطی و توجه به وضعیت جاده سبب بروز این حادثه تلخ شده است.»

‌مدیر روابط‌عمومی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر نیز پیش از این از استفاده از «دستگاه‌های زنده‌یاب و ست‌های هیدرولیک نجات» برای نجات بازماندگان این حادثه خبر داده بود.به گفته حسین درخشان این حادثه 23 مجروح داشت كه هشت نفر از آنان به علت نیاز به درمان به بیمارستان منتقل شده و 15 نفر آنان نیز به صورت سرپایی درمان شدند. 11مصدوم این حادثه در بیمارستان گلستان و سه مجروح دیگر نیز در بیمارستان شهدای ایذه تحت درمان قرار گرفتند. چهار مجروح دیگر نیز برای مداوا در بیمارستان لردگان بستری شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha