سلامت نیوز : روسا و مدیران عامل بیش از 50 بیمارستان خصوصی تهران در نشستی با رییس كل سازمان نظام پزشكی كشور تاكید كردند كه با ادامه وضع اقتصادی موجود و عدم حمایت جدی دولت، در آستانه ورشكستگی و تعطیلی كامل قرار خواهند گرفت. به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشكی، در این جلسه دكتر سیدشهاب‌الدین صدر، رییس سازمان نظام پزشكی كشور به وضعیت تعرفه‌های خدمات حوزه سلامت با توجه به افزایش تورم و شرایط اقتصادی موجود اشاره و اظهار كرد: تعرفه‌گذاری خدمات حوزه سلامت در دومین سال از برنامه پنجم توسعه كه در آن حق تعرفه‌گذاری بخش خصوصی از سازمان نظام پزشكی سلب شده نسبت به سال گذشته بهبود داشته به طوری كه با تلاش و استدلال علمی و منطقی مسوولان و كارشناسان سازمان نظام پزشكی و همراهی وزارت بهداشت، رشد 20 درصدی تعرفه در 6 ماهه نخست سال 91 نسبت به سال 90 اقدام مناسبی جهت جبران رشد هزینه‌ها بود، هرچند هنوز با تعرفه واقعی اختلاف بسیاری دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ رییس كل سازمان نظام پزشكی از تصریح استفساریه مجلس شورای اسلامی مبنی بر محفوظ بودن حق و وظیفه قانونی این سازمان درباره تعرفه‌گذاری خدمات درمانی بخش خصوصی تا زمان تشكیل شورای عالی بیمه سلامت خبر داد و گفت: این استفساریه اخیرا توسط سازمان نظام پزشكی از مجلس شورای اسلامی دریافت شده و بر حفظ اختیارات سازمان‌ها و نهادهای دارای وظیفه تعرفه‌گذاری تا زمان تشكیل شورای عالی بیمه سلامت صحه می‌گذارد، ضمن اینكه مطابق قانون پس از اتمام برنامه پنجم توسعه كشور، سازمان نظام پزشكی موظف به تعیین و اعلام تعرفه‌های سلامت در بخش خصوصی خواهد بود. وی با اشاره به مشكلات اقتصادی و رشد تورم در جامعه افزود: تورم در حوزه سلامت دو برابر میزان تورم اعلام شده در جامعه یعنی حدود 50 درصد است بنابراین آحاد جامعه پزشكی معتقدند كه تعرفه‌های اعلام شده برای سال 91 با توجه به تغییر قابل ملاحظه قیمت‌ها و افزایش نرخ تورم نسبت به ابتدای سال و همچنین تغییرات شدید در بازار ارز كه تهیه تجهیزات و لوازم مصرفی پزشكی را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده، نیاز به كارشناسی و تجدیدنظر برای نیمسال دوم دارد.

در این نشست، دكتر معظمی، رییس بیمارستان پارس به نمایندگی از روسای بیمارستان‌های خصوصی گزارشی از وضعیت اقتصادی چند بیمارستان خصوصی را ارائه كرد و گفت: با توجه به تورم بالا و تغییرات شدید ارز، اغلب بیمارستان‌ها و مراكز خصوصی و حتی دولتی در بسیاری از حوزه‌های ارائه خدمت به بیماران دچار مشكلات جدی شده‌اند. به عنوان مثال تهیه گاز هلیوم مورد استفاده در بخش‌ ام‌آر‌آی (MRI) بسیار مشكل و قیمت آن نسبت به سال گذشته چندین برابر شده است. بنابراین اگر یك خدمت تصویربرداری پایه با دستگاه‌ ام‌آر‌آی در شش ماهه نخست 177 هزار تومان تمام می‌شد، اكنون و در شش ماهه دوم سال با در نظر گرفتن دلار 3400 تومانی، این رقم به حدود 400هزار تومان می‌رسد. همچنین قیمت یك خدمت پایه سی‌تی اسكن از 140هزار تومان در ابتدای سال 91 به حدود 270 هزار تومان در شرایط كنونی رسیده است ضمن اینكه تلاطم بازار ارز باعث گرانفروشی و سودجویی برخی شركت‌های وارد‌كننده تجهیزات و لوازم مصرفی پزشكی شده است. وی رشد بیش از 370 درصدی قیمت كیت‌های آزمایشگاهی، رشد فزاینده هزینه فیلم رادیولوژی در كنار نایاب شدن آن، رشد 29 درصدی هزینه آب، جهش 65 درصدی قیمت مواد مصرفی و مواد غذایی در شش ماهه اول سال 91 نسبت به سال 90 را از جمله مهم‌ترین موارد چالش‌برانگیز حوزه اقتصادی بیمارستان‌ها و مراكز خصوصی درمانی عنوان كرد. رییس بیمارستان پارس، با اشاره به بدهی 200 میلیاردی شركت‌ها و بیمه‌های طرف قرارداد بیمارستان‌های خصوصی تهران، درباره كاهش نقدینگی بیمارستان‌های خصوصی برای تهیه لوازم و مواد مصرفی مورد نیاز هشدار داد و آن را تهدید جدی در ارائه خدمات درمانی مطلوب به مردم دانست. روسای بیمارستان‌های خصوصی تهران در این نشست توافق كردند در صورتی كه بیمه‌های تكمیلی نسبت به تمدید قراردادی منصفانه با بیمارستان‌های خصوصی اقدام نكنند، ضمن تاكید بر ارائه خدمات به همه بیماران، از ارائه خدمات مطابق شرایط و ضوابط بیمه‌های تكمیلی معذور خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha