یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۵

بچه‌ها نمی‌دانستند كه جاده خوزستان به چهارمحال و بختیاری و به وی‍ژه همان جاده‌یی كه از آن در حال بازگشت به خانه بودند به «جاده مرگ» معروف شده است.

اتوبوسی به نام مرگ
سلامت نیوز : رفته ‌بودند تا از 8 سال دفاع مقدس و رشادت‌های رزمندگان ایرانی چیزی بیاموزند اما 26 نفر از آنها فرصت استفاده از این آموزه‌ها را به دست نیاوردند. دو حادثه در دو نقطه متفاوت. یكی در چهارمحال و بختیاری و دیگری در كرمانشاه. 25 دانشجو از دانشجویانی كه از همدان راهی كرمانشاه شده بودند در محدوده سرپل‌ذهاب اتوبوس‌شان خاطره یك تصادف را از اردوی راهیان نور برایشان به جا گذاشت. اما حادثه دیگر همه نگاه‌ها را به خود خواند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ 44 دانش‌آموز 15 ساله سوار بر یكی از 10 اتوبوسی بودند كه برای تجربه اردوی راهیان نور به خوزستان رفته بودند. هوا تاریك شده بود. 10 دقیقه از 8 شب، بیست و هشتمین روز سال تحصیلی 92- 91 سپری شده بود كه ناگهان همه چیز به هم ریخت.

بچه‌ها نمی‌دانستند كه جاده خوزستان به چهارمحال و بختیاری و به وی‍ژه همان جاده‌یی كه از آن در حال بازگشت به خانه بودند به «جاده مرگ» معروف شده است. جاده‌یی كه طبیعت آن و درختان گردو و بلوطش لذتی وصف‌ناپذیر را در خود گنجانده و وجود دو سد كارون 3 و 4 و پل‌های معروف آن ویژگی آن شده، از لحاظ استانداردهای تردد حداقل‌ها را داراست.

مردمی كه از آن مسیر به خوزستان رفته‌اند به خوبی می‌دانند كه از رامهرمز تا باغملك چه جاده‌یی پیش روی آنهاست. از باغملك تا ایذه و سپس تا لردگان هم وضع جاده، مناسب سفرهای سنگین نیست؛ سفرهایی كه معمولا قرار است در یك فاصله كوتاه‌مدت انجام گیرد یا سفرهایی كه اردوی دانش‌آموزان و دانشجویان را شامل می‌شود.

سرهنگ صمد اسفندیاری، معاون عملیات پلیس راه كشور صبح روز شنبه، آخرین شنبه مهرماه امسال را با این خبر آغاز كرد كه این حادثه در كیلومتر 185 محور ایذه به لردگان رخ داد و در آن 26 نفر جان سپردند و 18 تن دیگر مجروح شده‌اند. وی همچنین گفت: تخطی از سرعت مطمئنه در جاده لغزنده علت این حادثه گزارش شد اما كارشناسان در حال جست‌وجو برای یافتن سیستم جی. پی. اس اتوبوس هستند تا اطلاعات دقیق‌تری از این ماجرا به دست آورند.

تا صبح دیروز جسد 23 نفر از اردوی دانش‌آموزی شناسایی شد و منصور فیروز بخت، مدیركل پزشكی قانونی استان چهارمحال و بختیاری به ایسنا گفت كه در حال بررسی برای شناسایی سه جسد دیگر هستند. از این تعداد كشته 22 نفر دانش‌آموز مدرسه پاسداران عفت، 2 نفر مدیر و معاون مدرسه و 2 تن دیگر راننده و مسوول اردو بوده‌اند.

سرهنگ قاسم قدرتی، فرمانده پلیس راه خوزستان نیز به ایرنا گفت: با توجه به اینكه جاده با بارش كم باران دچار لغزش شده بود راننده با بی‌احتیاطی قادر نبوده وسیله نقلیه را به خوبی كنترل كند. 20 آمبولانس از چهارمحال و بختیاری راهی محل حادثه شدند. 14 دانش‌آموز مصدوم به اهواز و بیمارستان گلستان سپرده شدند و 4 تن دیگر را در بیمارستانی در ایذه تحت درمان قرار دادند.رییس ستاد بحران دانشگاه علوم پزشكی اهواز هم به ایرنا گفت: 11 مصدوم سانحه تصادف در بیمارستان گلستان بستری شده‌اند و از این تعداد حال یكی وخیم است.

سه روز عزای عمومی در چهارمحال و بختیاری اعلام شد


به دنبال وقوع حادثه واژگونی اتوبوس، در چهار محال و بختیاری سه روز عزای عمومی اعلام شد. مدیركل پزشكی قانونی استان چهارمحال و بختیاری اسامی فوت‌شدگان حادثه واژگونی اتوبوس راهیان نور را كه جمعه شب در محور ایذه به شهركرد اتفاق افتاد، اعلام كرد.

به گزارش خبرآنلاین نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهركرد و استاندار این استان در پیام مشتركی اعلام كردند: بار دگر اندوه و غم بر سر و روی ما نشست و استان قهرمان‌پرور چهارمحال و بختیاری را در غم جمعی از بهترین‌های خود عزادار كرد.

همچنین به نقل از اداره كل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشكی قانونی كشور، دكتر منصور فیروزبخت با اشاره به 26 كشته و 18 مجروح این حادثه، اسامی فوت‌شدگان را به شرح زیر اعلام كرد.

رویا عسگری،پریسا رضایی،فاطمه شمس،الهام حسن‌زاده،هانیه انتظامی،شبنم مقدسی،محدثه مهدوی‌نیا،مرضیه احمدی،زهرا عباسیان،پریسا زندیان،مژگان هادی‌پور(معاون دبیرستان عفت)،مرضیه سلیمی،مائده فرهمندیان،فاطمه كریمی،زهرا عرب،زهرا غفاری،مریم خاقانی،ماندانا الهیان(مدیر دبیرستان عفت)،فائزه شبانیان،آمنه خاكسار،نرگس كوهی‌كمالی،مینا ربیعی،ریحانه شریفی‌ریگی،حجت‌الله‌ مرادی (كمك‌راننده) ،رحمان جهان‌پناه: (مسوول كاروان) مسافران این اتوبوس دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دبیرستان عفت و ساكن شهرستان بروجن بودند و همچنان هویت یكی از دانش‌آموزان تا وصول اوراق هویتی وی توسط خانواده‌اش ناشناس است.

حاجی‌‌بابایی در واکنش به حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان: از مسوولانش بپرسید


وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال جمعی از خبرنگاران درباره حادثه اخیر اتوبوس راهیان نور و کشته شدن 26 نفر از دانش‌آموزان به این جمله بسنده کرد: از مسوولانش بپرسید.حمیدرضا حاجی بابایی در حاشیه «همایش تبیین جایگاه دانشگاه فرهنگیان» که در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، در پاسخ به سوال جمعی از خبرنگاران که بیش از یک ساعت منتظر بودند تا سوالات خود را از وی بپرسند، به گفتن جمله «از مسوولانش بپرسید» اکتفا کرد.

گفتنی است، شب گذشته اتوبوس حامل دانش‌آموزان دختر بروجنی که از اردوی راهیان نور مناطق عملیاتی بازمی‌گشتند، به دلیل تخطی از سرعت مطمئنه از سوی راننده اتوبوس دچار سانحه شد که طی آن 26 تن کشته و 18 نفر مجروح شدند.

واكنش معاون حاجی‌بابایی به مرگ 26 دانش‌آموز بالاخره سانحه است، پیش می‌آید

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش در واكنش به مرگ 26 دانش‌آموز در اثر واژگونی اتوبوس راهیان نور گفت: دوستان برای پیشگیری از هر گونه حادثه‌یی برنامه‌ریزی كردند اما بالاخره این حادثه پیش آمده اما به طور حتم كسی مایل نبود كه این اتفاق رخ دهد.ابراهیم سحرخیز درگفت‌وگو با ایلنا در این باره گفت: باید از آقای هژبری معاونت محترم پرورشی در این زمینه سوال كنید‏ زیرا اعزام دانش‌آموزان به اردوهای راهیان نور كاری پرورشی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینكه هم‌اكنون در بروجن برای تشییع جنازه دانش‌آموزان هستم‏، افزود: هزار و یك اقدام برای جلوگیری از وقوع حادثه می‌شود اما متاسفانه حادثه اتفاق می‌افتد و نمی‌شود گفت كه این اتفاق معلول این است كه برای اعزام دانش‌آموزان به راهیان نور برنامه‌ریزی نشده است.

وی در واكنش به این پرسش كه اگر همه امكانات و برنامه‌ریزی‌ها برای سلامت دانش‌آموزان شده است، پس چرا امسال همانند سال گذشته شاهد كشته شدن دانش‌آموزان هستیم، گفت: بالاخره سانحه است گاهی فردی از پله برقی می‌افتد و دچار سانحه می‌شود وگاهی فردی درخیابان، اما این مساله به این معنی نیست كه نباید دقت‌های بیشتری صورت بگیرد.سحرخیز همچنین درباره موضع‌گیری وزیرآموزش و پرورش نسبت به این حادثه مبنی بر اینكه از مسوولانش بپرسید، گفت: به هرحال اردوی راهیان نور با همكاری بسیج انجام می‌شود اما بهتر است از آقای هژبری در این زمینه بپرسید زیرا ایشان اطلاعات بیشتری دارند.

كمیسیون آموزش حاجی‌بابایی را به مجلس فراخواند


همچنین رییس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در واكنش به حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان به اردوی راهیان نور كه به موجب آن 44 نفر كشته و مجروح شدند، گفت: امروز حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش را برای توضیح به مجلس خواسته‌ایم.

محمدمهدی زاهدی در گفت‌وگو با «اعتماد» افزود: درباره این حادثه ما به عنوان كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ابراز تاسف خود را اعلام می‌كنیم و پیام تسلیت‌مان را به خانواده‌های بازماندگان و نماینده شهر آنها اعلام كردیم. وی در ادامه در پاسخ به این سوال خبرنگار ما كه لزوم برگزاری چنین اردوهایی با توجه به ناایمن بودن جاده‌ها كه كارشناسان بارها بر آن تاكید كرده‌اند چیست، گفت: ما وزیر را درباره پاسخ به این سوالات امروز به مجلس دعوت كرده‌ایم و قرار است طی جلسه فوق‌العاده‌یی پیرامون این اتفاق و سایر حوادث مشابهی كه جان دانش‌آموزان را می‌گیرد از ایشان سوال شود.

در واژگونی اتوبوس دانشجویان دختر 25 نفر مجروح شدند


در حالی كه بروجن عزای عمومی اعلام شد، رییس مركز كنترل ترافیك پلیس راهور گفت: بر اثر واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان دختر، 25 نفر مجروح شدند.سرهنگ رضا سلبی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: بعدازظهر روز جمعه ماموران پلیس راه با اعلام خبری مبنی بر واژگونی یك دستگاه اتوبوس در محور اسلام‌آباد غرب - كرمانشاه، بلافاصله اكیپی از ماموران پاسگاه «حسن‌آباد» شهرستان اسلام‌آباد غرب عازم محل حادثه شدند.

وی ادامه داد: با حضور ماموران در محل مشخص شد یك دستگاه اتوبوس حامل 40 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه ملایر استان همدان، حین بازگشت از غرب كشور به دلایلی از جاده منحرف و واژگون شده است. به گفته رییس مركز كنترل ترافیك پلیس راهور، در این حادثه 25 نفر از دانشجویان دختر دچار جراحت شده بودند كه توسط تیم‌های فوریت‌های پزشكی به مراكز درمانی اعزام شدند. بر اساس اطلاعات رسیده وضعیت عمومی مصدومان حادثه مساعد گزارش شده است.سرهنگ سلبی افزود: علت وقوع این حادثه در دست بررسی است.

نماینده بروجن: مسوولیت این ماجرا بر عهده مسوولان است

امیرعباس سلطانی، نماینده بروجن در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به خبرنگار اعتماد گفت: از 10 اتوبوسی كه به اردوی راهیان نور رفته بودند هنگام بازگشت به بروجن در راه یكی از اتوبوس‌ها به دلیل نقص فنی و سهل‌انگاری، ترمز اتوبوس عمل نكرده و بالاخره اتوبوس با كوه برخورد می‌كند و از 43 نفر دانش‌آموز دختر در این اتوبوس26 نفر از این دانش‌آموزان كشته شده‌اند. وی همچنین درباره قربانیان این حادثه توضیح داد: حدود 2 نفر هم هنوز قابل شناسایی نیستند و 2 نفر از این دانش‌آموزان در كما به سر می‌برند و بقیه دختران دبیرستان عفت پاسداران بروجن در بیمارستان گلستان اهواز بستری هستند. این نماینده عضو كمیسیون انرژی در تحلیل این ماجرا گفت: آنچه مسلم است دو سال قبل هم 2 نفر از فرهنگیان این شهرستان در همین جاده كشته شدند و حتی در این رابطه رییس‌جمهور باید جوابگو باشد نه اینكه پس از گفت‌وگو با وزیر آموزش پرورش هم وی از مسوولیت شانه خالی می‌كند، به طور كامل تمام مسوولان باید جوابگو باشند و این جریان یك سهل‌انگاری از طرف مسوولان است كه به دلیل همین سهل‌انگاری و كشته شدن دختران معصوم در یك شهرستان تمام مردم شهر را عزادار كرده‌اند و تمام عواقب آن به طور خاص برای مسوولان است و در این رابطه باید كمیته‌یی مخصوص تشكیل و موضوع را به صورت كاملا تخصصی مورد بررسی قرار دهد نه اینكه از آن شانه خالی كنند و حتی ممكن است در آینده این مساله دوباره اتفاق بیفتد.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: این موضوع از طرف مجلس هماهنگ شده است تا موضوع در هر سطحی كه باشد كاملا بررسی شود و با مسوولان كاملا برخورد شود و تمام مسوولان مربوطه باید در رابطه با این موضوع توضیح دهند و این در حالی است كه مسوولان مربوط تمام این قضایا را به گردن هم می‌اندازند و به ریشه‌یابی در این موضوع نمی‌پردازند. سلطانی در بررسی ریشه‌های وقوع چنین حوادثی گفت: بنده نیز شخص رییس‌جمهور را مقصر در این ماجرا می‌دانم. برای مثال ایشان حتی مسكن مهر را به حال خود رها كرده‌اند و حتی جاده‌های كشور را كه به بدترین حالت ممكن به حال خود رها كرده‌اند به طوری كه این جاده از شهریورماه تا به حال 35 كشته داشته است و در سال گذشته به عنوان پرحادثه‌ترین و پرتلفات‌ترین جاده كشور بوده است و هیچ شخصی هم در این رابطه جوابگو نیست و رییس‌جمهور یكی از مقصرین اصلی این حادثه است. این عضو كمیسیون انرژی همچنین تصریح كرد: حتی كمیته آموزش و نمایندگان كمیته‌یی مخصوص در این رابطه تشكیل خواهند داد از طرف دیگر هم مجلس و آقای لاریجانی هماهنگی‌هایی انجام داده‌‌اند و این در حالی است كه وزیر آموزش و پرورش در این باره گفته كه این موضوع هیچ ارتباطی با ما ندارد.

سلطانی همچنین توضیح داد متاسفانه راننده و كمك راننده هم با این منطقه آشنایی نداشته‌اند و مطقه، منطقه پرتگاهی است و راننده باید به طور با این منطقه آشنایی كامل داشته باشد و تمام این عوامل به علاوه سوءمدیریت و سهل‌انگاری باعث شد تا دانش‌آموزان و گل‌های مردم پرپر شوند. این در حالی است كه حتی مردم نیز این سوال را دارند كه این موقع از سال چه ضرورتی برای رفتن به اردو بوده و این در حالی است كه هیچ‌كس جوابگو نیست.

دستور ویژه رییس قوه قضاییه برای رسیدگی به حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان

آیت‌الله آملی‌لاریجانی رییس قوه قضاییه، رییس كل دادگستری استان‌ خوزستان را مامور رسیدگی فوری به حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان بروجنی كرد. آیت‌الله آملی‌لاریجانی در نامه‌یی خطاب به رییس كل دادگستری استان خوزستان ضمن ابراز تاسف از وقوع این حادثه خواستار رسیدگی سریع‌تر به علل وقوع این حادثه شده است. وی همچنین خواستار پیگیری‌های قضایی در این‌باره شد و تصریح كرد: با توجه به وقوع حوادث مشابه و آمار دور از انتظار تصادفات رانندگی كه متاسفانه سالانه منجر به كشته و مجروح شدن تعداد زیادی از هموطنان عزیز می‌شود، باید اقدامات عاجل و مناسب به منظور كاهش تصادفات از سوی مسوولان ذی‌ربط صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha