یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 58865
سلامت نیوز :اگر قدری وقت بگذارید و در دنیای مجازی یا در میان كتاب‌ها و مقالات كمی جستجو كنید و دریابید كه فست‌فودها چگونه و از چه موادی تهیه می‌شود، حتما با خودتان می‌گویید «دیگر از این غذاها نمی‌خورم.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ البته این یك نتیجه‌گیری عقلانی و صحیح است كه با آنچه در واقع می‌بینیم و با آن روبه‌رو هستیم، تفاوت دارد. با توجه به تحقیقات و مطالعاتی كه در این زمینه صورت گرفته، حالا همه می‌دانیم فست‌فودها برای سلامت ما مضر است و مشكلات متعددی برایمان ایجاد می‌كند، اما با این حال متأسفانه هنوز هم این غذاها طرفداران زیادی دارد؛ پس یك پرسش اساسی باقی می‌ماند و آن این ‌كه چرا با وجود این همه مشكل و دردسر باز هم فست‌فود می‌خوریم و به فكر سلامت خود نیستیم؟

خیلی‌ها در پاسخ به این پرسش می‌گویند: فست‌فودها هم خوشمزه است و هم راحت تهیه می‌شود، پس براحتی نمی‌توان از آن گذشت؛ برای همین هم انواع سالم‌تر آنها را انتخاب می‌كنیم. اما آیا واقعا فست‌فود سالم و مفید هم داریم؟

میترا زراتی، كارشناس ارشد علوم تغذیه در این‌باره به جام‌جم چنین می‌گوید: فست‌فود به معنای غذایی است كه سریع آماده می‌شود. البته نمی‌توان گفت تمام غذاهایی كه به سرعت آماده می‌شود، در گروه فست‌فودها قرار می‌گیرد و مضر است. به عنوان مثال نان و پنیر و گردو یكی از غذاهایی است كه از دیرباز در فرهنگ ایرانی وجود داشته و افراد زیادی هم از آن استفاده می‌كرده‌اند؛ این غذا با این‌كه خیلی سریع و راحت آماده می‌شود، اما ارزش غذایی بالایی دارد.

وی با اشاره به این كه در اصطلاح عامیانه، غذاهایی در گروه فست‌فودها قرار می‌گیرد كه ارزش غذایی بالایی ندارد، یادآور می‌شود: انواع ساندویچ‌ها، پیتزاها، سوخاری‌ها و... كه بیشتر در رستوران‌ها ارائه می‌شود در گروه فست‌فودها قرار داشته و بسیاری از افراد با توجه به شیوه زندگی‌شان تمایل دارند، از آنها استفاده كنند.

مضرات این خوشمزه‌ها را بشناسید

بسیاری از مشتریان فست‌فودها تصور می‌كنند این غذاها چندان هم مضر نیست و برای تهیه از مواد غذایی معمول و متداولی استفاده می‌شود كه در خانه وجود دارد.

زراتی با تاكید بر این‌كه مصرف فست‌فودها برای سلامت افراد دردسرساز است، خاطرنشان می‌كند: تمام غذاهای آماده‌ای كه در گروه فست‌فودها قرار می‌گیرد و در رستوران‌ها تهیه می‌شود، از دو بخش اساسی تشكیل شده كه می‌تواند مشكلاتی را برای فرد ایجاد كند؛ چربی و روغن‌های موجود در این غذاها و همچنین نمك، ادویه‌جات و افزودنی‌هایی كه به فست‌فودها اضافه می‌شود، عواملی است كه سبب بروز عوارض و مشكلاتی برای مشتریان فست‌فودها می‌شود.

به گفته وی هیچ تحقیقی مبنی بر مفید بودن مصرف فست‌فودها وجود ندارد و علاوه بر این، باید بدانیم ادویه‌جات و افزودنی‌هایی كه به این غذاها اضافه می‌شود، می‌تواند موجب وابستگی و عادت فرد مصرف‌كننده شود. به همین دلیل اگر یك روز از این غذاها استفاده كنید، در روزهای بعد هم به مصرف این مواد تمایل خواهید داشت.

زراتی تاكید می‌كند: افرادی كه از فست‌فودها استفاده می‌كنند حتما باید این موضوع را مدنظر داشته باشند كه با این كار سلامت خود را به خطر خواهند انداخت و این موضوع به ویژه برای افرادی كه در دوره‌های خاصی از زندگی هستند، اهمیت بیشتری دارد. به عنوان مثال تحقیقات نشان داده است رگه‌های چربی در سنین كمتر از 10 سال شكل می‌گیرد و به همین دلیل علت بروز بسیاری از سكته‌های ناگهانی میان جوانانی كه در سنین 20 تا 35 سال هستند، استفاده از رژیم غذایی نامناسب در دوران كودكی بوده است.

پس نباید فراموش كنیم، فست‌فودها هم چنین شرایطی را ایجاد می‌كند و كسانی كه از دوران كودكی این غذاها را مصرف می‌كنند، مستعد تجمع چربی در عروق بوده و به احتمال زیاد در سال‌های جوانی به حملات قلبی و مغزی مبتلا خواهند شد.

وی می‌افزاید: خانم‌های باردار گروه دیگری هستند كه باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند و لازم است بدانند مصرف فست‌فودها و بویژه موادی كه حاوی نیترات است، در این دوران به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. علاوه بر این، با توجه به این‌كه سلول‌های بدن سالمندان به سمت پیری رفته، مصرف فست‌فودها برای این گروه هم مناسب نیست.

به گفته این كارشناس تغذیه همه افراد و بویژه كودكان، سالمندان و خانم‌های باردار باید مصرف فست‌فودها را به حداقل میزان ممكن كاهش دهند.

فست‌فودِ خوب هم داریم؟

خیلی‌ها فكر می‌كنند اگر از غذاهایی مانند پیتزای سبزیجات استفاده كنند، نه‌تنها مشكلی برایشان پیش نمی‌آید، بلكه با مصرف سبزیجات متنوع به حفظ سلامتشان هم كمك كرده‌اند، اما آیا واقعا چنین طرز فكری صحیح است و فست‌فودهای خوب و مفید هم داریم؟

زراتی در پاسخ به این پرسش می‌گوید: با توجه به مضرات فست‌فودها بهتر است تا حد امكان، كمتر از این گونه مواد غذایی استفاده كنید، ولی چنانچه روزی تصمیم گرفتید یا ناچار شدید چنین موادی را مصرف كنید باید با آگاهی از مضرات هر یك از فست‌فودها، مواد غذایی‌ای را انتخاب كنید كه ضرر كمتری داشته باشد.

به عنوان مثال، با توجه به این كه همه پیتزاها پنیر دارد و این پنیر هم حاوی اسیدهای چرب اشباع است، باید بدانید تمام انواع آن برای سلامت انسان مضر خواهد بو. بنابراین بهتر است تركیبات پیتزا طوری انتخاب شود كه سبزیجات بیشتری داشته و حاوی سوسیس و كالباس كه نیترات دارد نباشد. همچنین، چون به سلامت و نوع روغن مصرفی رستوران هم اطمینان نداریم، بهتر است كمتر از مواد غذایی سرخ‌كردنی استفاده كنیم.

به گفته وی اگر فردی می‌خواهد از مواد غذایی سرخ‌شده استفاده كند، بهتر است غذایش را از میان گوشت‌هایی كه برای سلامت مفید است، انتخاب كند؛ مثلا ماهی سوخاری بهتر از انواع دیگر گوشت‌های سرخ‌شده و سوخاری است.

این كارشناس تغذیه با اشاره به اهمیت كاهش حجم مواد غذایی مصرفی، یادآور می‌شود: اگر زمانی تصمیم می‌گیرید از فست‌فودها استفاده كنید، حواستان باشد در كنار غذای اصلی، سالادهای چرب، نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه‌های گازدار، سیب‌زمینی سرخ‌كرده و... را سفارش ندهید، چراكه سفارش دادن این مواد غذایی همراه با هم موجب افزایش كالری دریافتی می‌شود.

وی با اشاره به افرادی كه برای كاهش كالری دریافتی از نوشابه‌های رژیمی استفاده می‌كنند، می‌گوید: درست است كه مصرف نوشابه‌های رژیمی موجب چاق شدن نمی‌شود، ولی چون این نوشابه‌ها حاوی فسفر است، می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به پوكی استخوان كند.

همچنین، باید توجه داشته باشید نوشابه چه رژیمی باشد و چه غیررژیمی، اشتها را بیشتر كرده و منجر به افزایش دریافت مواد غذایی می‌شود.

زراتی به شیوه‌های جدیدی اشاره می‌كند كه طی آن همراه با ساندویچ یا غذایی خاص، فرد مجبور است سیب‌زمینی سرخ‌كرده، سالاد، نوشابه و... را هم تهیه و مصرف كند و در این زمینه می‌گوید: توصیه می‌شود تا حد امكان چنین غذاهایی را كه موجب افزایش كالری دریافتی می‌شود، سفارش ندهید؛ در واقع شاید تصور كنید حجم ساندویچ خیلی زیاد نیست و مشكلی ایجاد نمی‌كند، اما پنیر و انواع سس‌هایی كه به ساندویچ اضافه می‌شود می‌تواند مقدار كالری را بشدت افزایش دهد.

به عنوان نمونه، یك ساندویچ همبرگر همراه با پنیر و سس به طور متوسط می‌تواند حدود 1400 كیلوكالری انرژی داشته باشد كه ما در طول یك روز به این میزان كالری نیاز داریم، نه در یك وعده و همین موضوع نشان می‌دهد مصرف این نوع غذاها تا چه حد می‌تواند برای سلامت دردسرساز شود.

این كارشناس تغذیه درباره مصرف فست‌فودها توصیه می‌كند: بهتر است تا حد امكان از این مواد غذایی استفاده نكنید و چنانچه به هر دلیلی می‌خواهید فست‌فودی انتخاب كنید، انواع كوچك‌تر و بدون سس و نوشابه‌های گازدار را سفارش دهید.

همراه با فست‌فودها، سبزیجات بخورید

زراتی با تاكید بر این‌كه مصرف مواد غذایی حاوی نیترات مانند سوسیس و كالباس، می‌تواند موجب تولید ماده‌ای سرطانزا شود، می‌گوید: زمانی‌كه در كنار انواع ساندویچ‌هایی كه نیترات دارد از منابع ویتامین C مانند گوجه‌فرنگی و كاهو استفاده شود، این ویتامین تا حدی میزان تولید ماده سرطان‌زا را كاهش می‌دهد.

به همین دلیل توصیه می‌شود همیشه همراه با مواد غذایی‌ حاوی افزودنی از منابع ویتامین C مانند فلفل‌دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی و كاهو هم استفاده كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha