یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 58867

پوكی استخوان! مطمئنا شما بارها در مورد آن شنیده‌اید. اما آیا می‌دانید برای جلوگیری از آن یا درمانش راه‌های ساده‌ای وجود دارد؟

روزی چند دقیقه آفتاب بگیریم
سلامت نیوز : پوكی استخوان به معنی كاهش تراكم بافت استخوان‌هاست كه می‌تواند باعث دردهای استخوانی بویژه كمردرد، كوتاه‌شدن قد در سالمندی و انحنای ستون فقرات شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ افراد دچار پوكی استخوان ممكن است حتی گاهی به دنبال یك ضربه نه‌چندان محكم و جدی دچار شكستگی استخوان شوند. به بیان دیگر كاهش تراكم بافت استخوانی ممكن است در هر سنی مشاهده ‌شود، اما در سنین بالاتر و زنان شایع‌تر است.علل مختلفی می‌تواند در ابتلا به پوكی استخوان دخیل باشد از جمله كاهش دریافت كلسیم و ویتامین D، سن، بعضی مشكلات هورمونی، بی‌تحركی، در معرض آفتاب نبودن، الكل، سیگار و مصرف بی‌رویه كورتون‌ها.

تغذیه مناسب یكی از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از پوكی استخوان است. رژیم غذایی حاوی شیر، ماست و سایر لبنیات كم‌چرب، سبزیجات تازه مانند اسفناج و كلم بروكلی كه حاوی مقادیر زیادی كلسیم، مواد معدنی و ویتامین‌هاست، برای رسیدن به این هدف بسیار ضروری است.دریافت مقادیر كافی ویتامین D نیز برای جذب كلسیم و استخوان‌سازی بسیار ضروری است، اما همیشه در نظر داشته باشید بدون اشعه آفتاب ویتامین D در بدن جذب نمی‌شود.

پس این نكته خیلی مهم است كه هر روز برای دقایقی قسمت‌هایی از پوست بدن خود را در معرض اشعه مستقیم آفتاب قرار دهید.تحقیقات جدید تاثیر ویتامین K بر كاهش پوكی استخوان را نیز نشان می‌دهد، نكته مهم این است كه باید از مصرف بی‌رویه ویتامین‌ها اجتناب شود و اگر رژیم غذایی، حاوی گروه‌های مختلف غذایی به صورت تازه باشد، نیازی به مصرف مكمل‌های غذایی برای افرادی كه از بیماری‌های خاص رنج نمی‌برند، نخواهد بود. حتی بعضی متون قدیمی پودر دانه سنجد را نیز برای فرآیند استخوان‌سازی موثر می‌داند.

خانم‌ها پس از قاعدگی به علت مشكلات هورمونی بیشتر مستعد پوكی استخوان هستند. پس توصیه به مصرف استروژن‌های گیاهی می‌تواند بسیار كمك‌كننده باشد.تركیبات مختلف سویا سرشار از استروژن‌های گیاهی است. انجام فعالیت‌های ورزشی روزانه و پیاده‌روی با تحریك استخوان‌سازی نیز می‌تواند در پیشگیری و درمان پوكی استخوان موثر باشد.ورزش‌هایی مانند تایی چی و یوگا از درمان‌های مكمل پوكی استخوان است. تحریك بعضی از نقاط بدن با روش ‌هایی مثل ماساژ، طب سوزنی، استئوپاتی و كایروپراكتیك نیز می‌تواند ضمن ایجاد آرامش برای فرد باعث تحریك استخوان‌سازی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha