یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 58869
سلامت نیوز : مزاحمت پشه‌ها می‌‌تواند بهترین روزها را خراب كند، چه برسد به شب‌ها كه برای رسیدن به آرامش به خواب نیاز داریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ حشرات تنها بر هم زننده آسایش نیستند، بلكه گاهی عامل انتقال بیماری‌های خطرناكی همچون ویروس نیل غربی نیز هستند.مطالعات نشان داده فاكتورهای خاصی می‌‌تواند برخی افراد را هرچه بیشتر در معرض نیش حشرات قرار دهد.به عنوان مثال زنان باردار یا افرادی كه دارای فشار خون هستند، بیشتر از بقیه افراد پشه‌ها را به خود جلب می‌‌كنند حتی جالب است بدانید افرادی با گروه خونی O بیشتر از بقیه افراد در معرض نیش پشه‌ها قرار می‌‌گیرند.

اما این قاعده استثنا‌هایی هم دارد. اصطلاحی عامیانه است كه می‌‌گوید خون برخی از افراد برای پشه‌ها شیرین‌تر از بقیه است.اگر شما به هر دلیلی قانع شده‌اید كه جزو این دسته از افراد هستید، پس می‌‌توانید یكسری قواعد كلی را رعایت كنید تا خودتان را از نیش پشه‌ها در امان نگه دارید.از مواد دافع غیرشیمیایی استفاده كنید: راحت ‌ترین كار برای رهایی از آزار حشراتی چون مگس و پشه استفاده از مواد شیمیایی است. یكی از انواع این محصولات دی ‌اتیل متا تولوآمید یا دی‌ای‌ای‌‌ت یك ماده شیمیایی روغنی زرد رنگ است.

این محصول را می‌‌توان روی پوست یا البسه استفاده كرد. لازم به یادآوری است كه پشه‌های ماده، انسان و حیوانات را می‌‌گزند، زیرا با پروتئین موجود در خون آنها می‌‌توانند تخم‌های خود را پرورش دهند. عامل جلب حشرات بوی ترشح شده از پوست و دی ‌اكسید كربن ناشی از بازدم است.مواد دافع، فاكتورهای جاذب را از بین می‌‌برد. این مواد حشرات را نمی‌‌كشد فقط آنها را از اشخاص دور می‌‌كند. چنانچه حتی با مصرف این محصول می‌‌‌توان حشرات را در یك فاصله مشخص همچنان مشاهده كرد.

بسیاری از محققان بر این باورند كه نیازی نیست از چنین محصولات شیمیایی كه تاثیر آنها بر بدن انسان بخوبی شناخته نشده، استفاده شود. جایگزین‌های ایمن‌‌تری نظیر روغن لیمو یا اكالیپتوس وجود دارد كه می‌‌توان آنها را از مهم‌ترین دشمنان پشه‌ها قلمداد كرد.زمان بیرون رفتن از منزل را تنظیم كنید: زمانی كه هوا گرگ و میش است محتمل‌ترین زمان برای گزیده‌شدن توسط حشرات است؛ بیشتر حشرات در این زمان در نقطه اوج تهاجم هستند. حتی هنگام شفق صبحگاهی اگر از پنجره به بیرون نگاه كنید، متوجه حركات تهاجمی‌حشرات می‌‌شوید.از آب‌های راكد دوری كنید: حشراتی همچون پشه بسیار دوست دارند در آب‌های راكد تخم‌‌ریزی كنند. نزدیك استخرها احتمال گزیده شدن بسیار زیاد است.

از نیش زنبور دوری كنید

زنبورها بخصوص در اوایل پاییز بسیار یاغی و تهاجمی‌هستند. هیچ‌‌كس دوست ندارد با نیش زنبور گزیده شود؛ اما براستی چه كارهایی می‌‌توان انجام داد تا از نیش زنبور در امان ماند؟

- از عطر، شامپو یا لوسیون‌های محرك كه بویی همچون عطر گل‌ها دارند، استفاده نكنید. بخصوص از هر محصولی كه بوی بسیار تندی دارد، اجتناب كنید. بوهای شیرین و عطر گل‌ها اولین عامل جاذب زنبورها است.

- در بطری‌ها را در فضای آزاد بسته نگه دارید. زنبورها بشدت به مواد قندی موجود در بطری‌های نوشابه علاقه دارند. متاسفانه بسیاری تنها زمانی كه نوشابه می‌‌نوشند و با نیش زنبور گزیده می‌‌شوند، متوجه می‌‌شوند زنبور در داخل بطری
بوده است.

- از پوشیدن لباس‌هایی با رنگ روشن و طرح‌های گلدار بویژه در فصول گرده افشانی گل‌ها اجتناب كنید.

- زنبورها تنها زمانی نیش می‌‌زنند كه بخواهند از خود دفاع كنند. حركات ناگهانی زنبورها را می‌‌ترساند، پس بهتر است زمانی كه زنبور به شما نزدیك می‌‌شود، زیاد از جای خود تكان نخورید. هیچ‌گاه در این حالت دست‌های خود را تكان ندهید، این‌كار بیشتر زنبورها را خشمگین خواهد كرد.

- در مناطقی كه پوشیده از علف است حتما كفش مناسب بپوشید. بسیاری از گزیدگی‌ها زمانی اتفاق می‌‌افتد كه شخص ناآگاهانه پای خود را روی زنبور می‌‌گذارد.

- دست‌های خود را بلافاصله بعد از غذا بشویید. بخصوص زمانی كه از مواد غذایی شیرین و چسبناك استفاده می‌كنید، حتما دست‌هایتان را بشویید.

- هیچ‌گاه بدون تجهیزات و لباس مناسب برای برداشتن لانه زنبور از باغ یا باغچه محل سكونت‌تان اقدام نكنید.

- غذاهای نیم ‌خورده را در فضای باز حتما بپوشانید. بوی غذا بیشتر از آن‌كه شما را جلب كند زنبورها و سایر حشرات را جلب می‌‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha