طی یك طرح تحقیقاتی كه توسط پژوهشگران پژوهشكده رویان در حال انجام است تاثیر سلول‌های بنیادی در ساخت غضروف و درمان بیماری آرتروز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

"لیلا تقی‌یار" محقق پژوهشكده رویان در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا گفت یكی از قابلیت‌های سلول‌های بنیادی توان تمایز و تكثیر آنها به سلول‌های استخوانی و غضروفی با هدف نهایی درمان ضایعات استخوان و غضروف و امكان به كارگیری آنها در درمان بیماریها و از جمله آرتروز است.

وی گفت استفاده از سلول‌های بنیادی در استخوان‌سازی و ترمیم ضایعات استخوانی در پژوهشكده رویان بر روی مدل حیوانی انجام شده كه از نتایج موفقیت آمیزی نیز برخوردار بوده است.

محقق پژوهشكده رویان افزود استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی بزرگسال در محیط آزمایشگاه و تبدیل آن به غضروف در مقایسه با ساخت استخوان و ترمیم ضایعات استخوانی دشوارتر است.

وی اضافه كرد طرح ساخت غضروف در پژوهشكده رویان هم اكنون در دست اجراست در این تحقیق در محیط آزمایشگاه سلول‌های بنیادی جداسازی و بر روی پلیمرآلژنیت (ژن تجاری) كشت داده می‌شود و این پلیمر بصورت زیرپوستی به موش صحرایی پیوند داده می‌شود.

كارشناس ارشد رشته تكوین گفت سلول بنیادی كشت داده شده بر روی پلیمر در محل ضایعه مفصلی زانوی مدل حیوانی پیوند زده شده است تا مشخص شود این سلول‌ها تا چه حد قابلیت تبدیل به غضروف را دارند.

در آرتروز بافت غضروفی آسیب دیده بطور طبیعی قدرت ترمیم را ندارد به همین دلیل برای حل این مشكل به كمك مهندسی بافت می‌توان راهی برای درمان آن پیدا كرد.

محقق پژوهشكده رویان در ادامه گفت و گو با ایرنا گفت عمل غضروف‌سازی با استفاده از سلول‌های بنیادی به دو صورت انجام می‌گیرد یكی اینكه سلول‌های مزانشیمی در روی پلیمر كشت داده می‌شوند و در محل غضروف پیوند زده می‌شوند و یا اینكه سلول‌های اختصاصی بافت غضروف (كندوسیت) جداسازی و در آزمایشگاه تكثیر و در مرحله بعدی بر روی پلیمر به محل ضایعه پیوند زده می‌شوند.

وی در پایان گفت هدف از این كار، امكان تبدیل سلولهای بنیادی به غضروف در شرایط خاص است كه در صورت موفقیت آمیز بودن این طرح می‌توان به امیدهای تازه‌ای در درمان آرتروز دست یافت.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha