یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 58870
سلامت نیوز : آیا تا به حال چیپس میگو خورده‌اید؟ همان محصول ترد نارنجی رنگی كه در برخی قنادی‌های مدرن یا آجیل‌فروشی‌ها درون ظروفی بزرگ در میان انواع و اقسام خشكبار جلوه‌نمایی می‌كند. اگر این محصول را میل كرده‌اید، طعم آن چگونه بوده است؟ فكر می‌كنید در آن از گوشت میگو استفاده شده است یا فقط ظاهری ترد و فریبنده و طعم متفاوتی دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ در بسیاری از كشورهای آسیایی به‌خصوص عرب زبان، درصدی گوشت میگو به همراه افزودنی‌هایی، فرآوری و ترد می‌شود و آن را مانند انواع اسنك‌ها به عنوان یك میان‌وعده تنقلی استفاده می‌كنند.

جالب آن كه این محصول چند سالی است با قیمتی گران و ظاهری جذاب و طعم‌های متنوع به كشور ما هم راه یافته و طرفداران خاص خود را دارد.بد نیست بدانید اغلب این محصولات از كشورهای خارجی صادر شده و بخشی از آن نیز در داخل كشور تولید می شود البته باید مراقب آن بخش از محصولات كه به صورت غیربهداشتی در كارگاه‌های زیرپله‌ای از سوی افراد غیرمتخصص تهیه و عرضه می‌شود، ‌باشیم.

چیپس میگو ارزش تغذیه‌ای چندانی ندارد

چیپس میگو برخلاف ادعای عرضه‌كنندگان آن، اگر هم حاوی مقدار ناچیزی میگو باشد مواد مغذی آن طی فرآوری، دستخوش تغییراتی شده و نمی‌تواند جایگزین میگوی سالم و تازه باشد.این چیپس به دلیل نمك زیاد و مواد افزودنی مختلف برای بسیاری از افراد بویژه كودكان و مبتلایان به پرفشاری خون محدودیت مصرف دارد.

خوب است بدانید قسمت اعظم این محصول از مواد حجم‌دهنده غیرگوشتی تشكیل شده و به دلیل آن كه انواعی از آن مانند چیپس سیب‌زمینی برای برشته و ترد شدن در روغن غوطه‌ور می‌شود، تنقلی چرب بوده و به دلیل كالری بالا بسیار چاق‌كننده است.

از سوی دیگر مواد كربوهیدراتی افزوده شده به این محصول طی فرآیند سرخ شدن بشدت حرارت دیده و احتمال ایجاد ماده سرطانزای «آكریلامید» در آن وجود دارد. این ماده به مرور زمان می‌تواند كبد را دچار نارسایی و اختلال كند.

احتمال غیرمجاز بودن مواد رنگی !

مواد رنگی افزوده شده به چیپس میگو مانند انواع پفك‌ها، سنتزی و شیمیایی بوده و به دلیل آن‌كه اغلب محصولات وارداتی آن تحت نظارت وزارت بهداشت ایران نیست و انواعی كه داخل كشور تهیه می‌شود، فاقد مجوز بهداشت است، احتمال غیرمجاز بودن مواد رنگی آن زیاد بوده و می‌تواند موجب حساسیت، مسمومیت خونی، اختلالات رفتاری و عوارض عصبی شود.

هشدار؛ خطر فساد چیپس میگو بالاست

این محصول اگر حاوی درصد كمی میگو باشد فساد پذیری بالایی دارد و نگهداری آن در مكان‌های گرم و مرطوب مانند قنادی‌های بزرگی كه قسمت شیرینی‌پزی آن فعال است، زمینه رشد انواع میكروب‌های مسمومیت‌زا را فراهم كرده و تهدید‌كننده سلامت مصرف‌كننده است.

خوب است بدانید در صنعت، چیپس و پفك در بسته‌بندی‌های غیرقابل نفوذ در شرایط بهداشتی با گازهای فاقد اكسیژن بسته‌بندی می‌شود و این خود عاملی برای افزایش ماندگاری محصول است، اما چیپس میگو كه در ظروف غیربهداشتی روباز به صورت فله‌ای در مجاورت نور، رطوبت و هوای آلوده عرضه می‌شود و روغن آن به مدت طولانی در معرض اكسیژن هوا قرار دارد، علاوه بر افت مواد مغذی و كاهش كیفیت، به دلیل اكسید شدن، طعم تند و مزه نامطلوبی به خود گرفته و در نهایت فاسد می‌شود بنابراین تا زمانی كه از تاریخ مصرف، بسته‌بندی بهداشتی و مجوز بهداشت چیپس میگو مطلع نشده‌اید، از خرید آن اجتناب كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha