سلامت نیوز : جنون سرعت در اتوبوس راهیان نور که دختران دانش‌آموز دبیرستان پاسداران عفت بروجن سوار بر آن بودند فاجعه‌ای غم‌انگیز آفرید. مدیر و معاون مدرسه همراه 22 دختر دانش‌آموز با واژگونی اتوبوس اسکانیا در نزدیکی دهدز به کام مرگ فرورفتند. این حادثه ساعت 20:10 شامگاه جمعه رخ داد و در آن مسافران دبیرستانی راهیان نور که به خاطر درس آمادگی دفاعی به شلمچه رفته بودند مردم یک شهر را سیاهپوش کردند.

گزارش عجیب

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ سرهنگ صمد اسفندیاری معاون عملیات پلیس‌راه کشور با بیان اینکه حادثه واژگونی اتوبوس اسکانیا حامل دانش‌آموزان مقطع دوم دبیرستان شهرستان بروجن در ساعت 20:10 جمعه شب گزارش شد، گفت: این حادثه در کیلومتر 185 محور ایذه به لردگان رخ داد. وی با اعلام این خبر که تیم ویژه‌ای از کارشناسان تصادفات پلیس‌راه رسیدگی به این تصادف را برعهده گرفته‌اند، گفت: تخطی از سرعت مطمئنه در جاده لغزنده علت این حادثه گزارش شد. اسفندیاری افزود: این حادثه 26 کشته و 18 زخمی به همراه داشت و با توجه به لغزنده‌بودن جاده و واژگونی اتوبوس در گل کارشناسان به دنبال یافتن دستگاه GPS این اتوبوس هستند و اطلاعات تکمیلی درباره این حادثه موکول به تکمیل تحقیقات است.

مرگ 26 مسافر

حسین درخشان مدیر روابط عمومی سازمان هلال احمر نیز گفت: در ساعت 20:30 شب‌ جمعه واژگونی یک اتوبوس در محور ایذه به شهرکرد در 5 کیلومتری دهدز به طرف بروجن به امدادگران جمعیت هلال احمر اعلام شد. وی افزود: با توجه به نوع گزارش دریافتی، بلافاصله 4 تیم از امدادگران جمعیت به همراه دستگاه‌های زنده‌یاب به محل حادثه اعزام شدند. مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه در این حادثه 44 سرنشین اتوبوس دچار سانحه شدند، گفت: در این حادثه 8 تن از مجروحین به علت نیاز به درمان به بیمارستان منتقل شده و مابقی آنان نیز به صورت سرپایی درمان شدند. درخشان با بیان اینکه عملیات امداد و نجات 6 ساعت به طول انجامید، گفت: این عملیات در ساعت 2 بامداد پایان یافت. فتاح کرمی، فرماندار شهرستان بروجن نیز گفت: اتوبوس شماری از دانش‌آموزان دختر شهرستان بروجن که برای گذراندن واحد درسی آمادگی دفاعی به مناطق عملیاتی دفاع مقدس اعزام شده بودند در بازگشت براثر لغزندگی جاده دچار سانحه شد. به گفته‌ وی، براثر این سانحه، متاسفانه 26 تن کشته و 18 تن مجروح شدند كه حال یکی از مجروحان نیز وخیم است. فرماندار شهرستان بروجن یادآور شد: تشییع جنازه‌های این دانش‌آموزان صبح امروز از ساعت 10 از «میدان شهید» به سمت آرامستان بروجن برگزار شده و در قطعه ایثار به خاک سپرده می‌شوند.

اسامی 26 مسافر جانباخته

مدیرکل پزشکی قانونی استان چهارمحال و بختیاری اسامی قربانیان حادثه واژگونی اتوبوس راهیان‌نور را که شب جمعه در محور ایذه به شهرکرد اتفاق افتاد، اعلام کرد. دکتر منصور فیروزبخت با اشاره به 26 کشته و 18 مجروح این حادثه گفت: رویا عسگری، پریسا رضایی، فاطمه شمس، الهام حسن‌زاده، هانیه انتظامی، شبنم مقدسی، محدثه مهدوی‌نیا، مرضیه احمدی، زهرا عباسیان،‌ پریسا زندیان، مژگان هادی‌پور(معاون مدرسه)،‌ مرضیه سلیمی، مائده فرهمندیان،‌ فاطمه کریمی،‌ زهرا عرب، زهرا غفاری، مریم خاقانی، ماندانا الهیان (مدیرمدرسه)، فائزه شبانیان، آمنه خاکسار، نرگس کوهی‌کمالی، مینا ربیعی، ریحانه شریفی‌ریگی، ناشناس، حجت‌الله‌ مرادی (کمک‌راننده) و رحمن جهان‌پناه (مسؤول کاروان) از قربانیان این حادثه هستند.

یک دختر دانش‌آموز در کما

رئیس ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز آخرین وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان را تشریح کرد. دکتر شاهرخ رئیسیان اظهار کرد: ساعت 5 بامداد شنبه 11 تن از مصدومان به بیمارستان گلستان اهواز منتقل شدند و بلافاصله عملیات درمانی روی آسیب‌دیدگان آغاز شد. وی افزود: در حال حاضر وضعیت 10 تن از مصدومان رضایتبخش است؛ از این تعداد 2 تن دچار شکستگی شده‌اند و باید عمل شوند، به همین دلیل فعلا در بیمارستان می‌مانند. رئیسیان تصریح کرد: یک نفر از مصدومان فعلا در حالت کماست و در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان بستری است. رئیس ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطرنشان کرد: از مجموع 11 مصدومی که به بیمارستان گلستان اهواز منتقل شده‌اند، 2 نفر مرد هستند که یکی از آنها کمک راننده و یک نفر همراه دانش‌آموز بوده است.

تخلف از سرعت

فرمانده پلیس راه خوزستان علت بروز حادثه تصادف اتوبوس حامل دانش‌آموزان بروجنی را تخلف از سرعت مطمئنه، لغزندگی جاده و ناتوانی راننده در کنترل خودرو عنوان کرد. سرهنگ قاسم قدرتی افزود: با توجه به اینکه جاده با بارش کم باران دچار لغزندگی شده بود راننده اتوبوس با بی‌احتیاطی قادر نبوده وسیله نقلیه را به خوبی کنترل کند. وی گفت: بارش کم باران در محور

دهدز- لردگان در خوزستان میزان اصطکاک چرخ خودرو با جاده را به حداقل رسانده بود و راننده بدون رعایت موارد احتیاطی و توجه به وضع جاده سبب بروز این حادثه تلخ شده است.

وزیر آموزش و پرورش در مجلس

حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش پس از سخنرانی طولانی خود در جمع کارکنان دانشگاه فرهنگیان حاضر به پاسخگویی به سوال خبرنگاران نشد و تنها هنگامی که خبرنگاران از او درباره مرگ دانش‌آموزان سوال کردند، گفت: بروید از مسؤولانش بپرسید! رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از جلسه فوق‌العاده این کمیسیون با حضور وزیر آموزش و پرورش برای بررسی وضعیت اردوهای دانش‌آموزی و کشته شدن 26 دانش‌آموز خبر داد.محمد‌مهدی زاهدی با اشاره به حادثه اتوبوس دانش‌آموزان و مرگ 26 دانش‌آموز با تسلیت این حادثه به خانواده این دانش‌آموزان و جامعه فرهنگیان و دست‌اندرکاران آموزش و پرورش، از برگزاری جلسه فوق‌العاده این کمیسیون با حضور حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش خبر داد.وی ادامه داد: وزیر به جلسه کمیسیون دعوت شده است که در این جلسه از وی توضیحاتی پیرامون اتفاق رخ داده خواهیم خواست. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: البته کمیسیون حرف‌هایی در این زمینه دارد که بعد از جلسه با وزیر مطرح خواهیم کرد.زاهدی درباره اظهارات وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگاران که گفته است «بروید از مسؤولانش بپرسید» نیز گفت: در جلسه با وزیر از ایشان می‌خواهیم نام دستگاه‌های خاصی را که مسؤول می‌داند به ما بگوید و در این باره توضیح دهد که منظورش چیست.

اطلاعیه ستاد راهیان‌نور

ستاد راهیان‌نور چهارمحال و بختیاری عروج ملکوتی تعدادی از دانش‌آموزان بروجنی را تسلیت گفت. ستاد راهیان نور استان چهارمحال و بختیاری، طی بیانیه‌ای عروج ملکوتی تعدادی از دانش‌آموزان بروجنی را تسلیت گفت. به گزارش ایسنا به نقل از «ستاد راهیان نور استان چهارمحال و بختیاری»، در پی واژگون شدن اتوبوس حامل دانش‌آموزان بازدیدکننده از مناطق عملیاتی خوزستان (کربلای ایران)، متاسفانه تعدادی از دانش‌آموزان اعزامی دارفانی را وداع گفتند و جمعی نیز مجروح و مصدوم شدند. این حادثه به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی، بارندگی و لغزندگی سطح جاده و واژگونی اتوبوس به وقوع پیوست. ستاد راهیان نور استان چهارمحال و بختیاری با تسلیت عروج ملکوتی دانش‌آموزان و ابراز همدردی با خانواده‌های این عزیزان، از آحاد امت همیشه در صحنه استان برای شرکت در مراسم تشییع و خاکسپاری آنها دعوت به عمل آورده است.بنا به این گزارش، صبح دیروز در حالی‌که تعدادی از دختران دانش‌آموز شناسایی شده بودند مردم بروجن سیاهپوش در تشییع جنازه شرکت کردند و گریه‌کنان پیکرهای 15 تن از دختران را به خاک سپردند. گفته می‌شود مدرسه این قربانیان تا 20 روز دیگر تعطیل است. با توجه به شناسایی شدن دیگر قربانیان اجساد آنان در روزهای دیگر به خاک سپرده خواهد شد.

دستور ویژه آملی لاریجانی

آیت‌الله آملی لاریجانی طی دستور به رئیس کل دادگستری استان‌ خوزستان وی را مأمور رسیدگی فوری به حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان بروجنی کرد. در این دستور آمده است: رئیس کل محترم دادگستری استان خوزستان، حادثه رانندگی منجر به درگذشت 26 تن و مجروح شدن تعدادی دیگر از آینده‌سازان ایران اسلامی موجب تأسف و تأثر گردید.به این وسیله با تسلیت درگذشت این عزیزان به خانواده‌های داغدار و جهت پیشگیری از این قبیل حوادث دلخراش لازم است دادگستری کل استان خوزستان نسبت به بررسی علل وقوع این حادثه جانگداز، اقدام و پیگیری‌های قضایی لازم را به سرعت به عمل آورده و نتیجه به اطلاع اینجانب برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha