یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 58875

۵۰میلیون یورو ارز به واردات لوازم آرایشی اختصاص داده شده است که انتقاد معاون سازمان غذا و دارو و برخی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس را در پی داشته است.

نابسامانی در تامین ارز داروهای حیاتی
سلامت نیوز : در حالی که مسئولان وزارت بهداشت به ویژه وزیر بهداشت بارها به نامناسب بودن وضعیت تامین ارز برای واردات داروهای حیاتی بیماران صعب العلاج و سرطانی اشاره کرده و خواستار تامین ارز مرجع برای رفع کمبود این دارو شده است . بنا به گفته اعضای کمیسیون بهداشت دولت در این شرایط ۵۰میلیون یورو ارز را به واردات لوازم آرایشی اختصاص داده است که انتقاد معاون سازمان غذا و دارو و برخی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس را در پی داشته است.

اختصاص ارز مرجع به واردات لوازم آرایش بررسی می شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ شانه ساز معاون سازمان غذا و دارو با گلایه از اختصاص یافتن ارز مرجع برای واردات لوازم آرایشی به خراسان گفت: چنین تخلفی قطعاً از سوی سازمان غذا و دارو انجام نگرفته است و وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی بدون مشورت با وزارت بهداشت دست به چنین اقدامی زده اند. وی از بررسی موضوع توسط وزارت بهداشت خبر داد و گفت: در شرایطی که وزارت بهداشت برای تامین اقلام ضروری مانند دارو و واکسن با مشکل مواجه است اختصاص یافتن ارز مرجع از محل ارز مرجع دارو به واردات لوازم آرایشی جای پیگیری دارد.وی تاکید کرد: تاکنون تنها درخواست شرکت های وارد کننده مواد اولیه دارویی، داروهای ساخته شده خارجی، شیر خشک و واکسن توسط سازمان غذا و دارو به بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده است. وی از میزان ارز مرجع تخصیص یافته به واردات لوازم آرایشی اظهار بی اطلاعی کرد.

در همین حال رئیس کمیسیون بهداشت مجلس به مهر گفت: ۵۰میلیون یورو ارز برای واردات لوازم آرایشی در نیمه اول امسال اختصاص یافته است و دولت همین مقدار ارز را نیز به واردات دارو اختصاص داده است.دکتر حسینعلی شهریاری افزود: با وجود این که در زمینه تامین ارز مورد نیاز دارو با مشکلات جدی مواجهیم بانک مرکزی به تعهدات قانونی اش عمل نکرده است.وی با عنوان این مطلب که به طور جدی نگران مخاطراتی هستیم که ممکن است سلامت بیماران را تهدید کند، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون بانک مرکزی با وجود این که در شعار و حرف صحبت هایی کرده است اما ارز قابل توجهی به تامین داروهای حیاتی اختصاص نداده است.شهریاری با اعلام این که طی ۶ماهه اول سال جاری حدود ۴۰تا۵۰میلیون یورو برای دارو ارز تخصیص داده اند، گفت: همین مقدار هم برای لوازم آرایشی ارز داده اند. یعنی این که ارزش دارو برای بانک مرکزی کمتر از لوازم آرایشی است.

نامه به رئیس جمهور برای رفع مشکل داروی بیماران سرطانی

شهریاری با تاکید بر تامین ارز مورد نیاز داروهای سرطانی، تصریح کرد: متاسفانه در این بخش مشکل جدی داریم و با وجود نامه ای که حدود ۵ماه قبل به رئیس جمهور نوشتیم و هشدار دادیم که ممکن است مشکلات جدی برای مردم به وجود بیاید، معلوم نیست چرا بانک مرکزی توجهی به این مشکلات ندارد.وی با انتقاد از نامشخص بودن سیاست های بانک مرکزی با اشاره به صحبت های رئیس جمهور که عنوان می کند هیچ مشکلی از بابت تامین ارز نداریم، گفت: با وجود این که اولویت دوم دولت دارو است ولی در عمل می بینیم که اتفاقی نمی افتد.

افزایش قیمت داروی برخی سرطان ها

در همین حال دکتر شانه ساز معاون داروی سازمان غذا و دارو در ادامه گفت وگو با خراسان درباره کمبود و افزایش قیمت داروهای بیماری های خاص به خصوص بیماری ام اس گفت: در حوزه بیماری های خاص به خصوص بیماری ام اس با قاطعیت می توان گفت که تمامی داروهای مورد نیاز و یارانه ای بیماران در داخل تولید می شود و با توجه به گذشت نزدیک به ۶سال از تولید داروهای دسته اینترفرون در داخل کشور و انجام آزمایش های کوتاه مدت و بلند مدت روی عملکرد این داروها می توان این اطمینان را به بیماران داد که داروهای تولید داخل هیچ تفاوتی با داروی اصلی و خارجی ندارد.حتی داروهای تولید داخل با ثبت استانداردهای جهانی به سه کشور دنیا نیز صادر می شود.وی تصریح کرد: متاسفانه برخی پزشکان معالج همچنان اصرار دارند داروی خارجی و اصلی تهیه شود که با توجه به وجود محصول داخلی امکان اختصاص ارز مرجع برای واردات این دسته از داروها وجود ندارد.

تعلل بیمه ها برای پوشش داروهای خاص و سرطانی

وی درباره میزان افزایش قیمت دارو طی چند ماه گذشته نیز گفت: تا به امروز برآوردی از میزان افزایش قیمت دارو انجام نگرفته است. این در حالی است که داروهای یارانه ای هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته است و افزایش قیمت تنها در حوزه داروهای جدید بیماران سرطانی و صعب العلاج به چشم می خورد.وی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت در این حوزه به دلیل کم کاری بیمه ها در پوشش ۲۰۲قلم داروی سرطانی است که بر اساس دستور رئیس جمهور باید تحت پوشش بیمه قرار می گرفتند.وی در بیان علت افزایش قیمت دارو با توجه به اختصاص یافتن ارز مرجع برای واردات دارو نیز گفت: مولفه های دیگری مانند هزینه های نقل و انتقال، دیرکرد پرداختی از سوی بیمه ها، دیرکرد پرداخت یارانه از سوی دولت و دیگر عوامل بر بالارفتن قیمت دارو تاثیرگذار است. با این حال وزارت بهداشت به منظور تامین دارو در بازار مجبور به برقراری تعادل در تعیین قیمت دارو است چرا که در صورت ثابت نگه داشتن قیمت دارو واردکنندگان رغبتی برای واردات نخواهند داشت که در نهایت این امر باعث نایاب شدن دارو و ایجاد بازار سیاه دارویی خواهد شد.

اختصاص ارز به واردات لوازم آرایش بررسی شد

دکترمراد هاشم زهی، نماینده مجلس و از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در خصوص تخصیص ارز برای واردات لوازم آرایشی به خراسان، گفت: چند تن از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس نسبت به این موضوع هشدار دادند که مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در چند جلسه کمیسیون برای پاسخگویی به این ابهامات حضور پیدا کردند. وی خاطرنشان کرد: مسئولان وزارت بهداشت در جلسات اولیه خود با اعضای کمیسیون بهداشت به هیچ وجه چنین اشتباهی را قبول نمی کردند، ولی پس از برگزاری چندین جلسه به اشتباهات خود اعتراف کردند و پذیرفتند که نسبت به تعیین اولویت ها در تخصیص ارز مرجع برای واردات دارو و ملزومات دارویی دچار اشتباه شده اند. وی همچنین گفت: گزارش های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو حاکی از این است که برخی لوازم آرایشی بهداشتی با کاربرد دوگانه پزشکی و بهداشتی مانند برخی کرم ها، صابون ها و شامپوها با ارز مرجع به کشور وارد شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha