یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۵
کد خبر: 58892

شامپو زدن روزانه مو از دیدگاه پزشكی برای سلامت موها مؤثر نیست. افرادی كه روزانه دوش می‌گیرند باید حتماً از شامپوهایی استفاده كنند كه دارای مواد شوینده ضعیفی است.

همه چیز در مورد شامپوها
سلامت نیوز : وقتی سخن از تقویت مو می‌شود اغلب ذهن‌ها به سوی یافتن نامی معتبر از مواد شوینده مو با استانداردهای تأیید شده جهانی می‌رود. این در حالی است كه وقتی پای صحبت بسیاری از افرادی كه موهایی درخشان و سلامت دارند می‌نشینیم و از تجربه چگونه نگهداری از موهایشان جویا می‌شویم سخنان‌شان چشمان‌مان را بهت زده می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ آنها می‌گویند نام خاصی برایشان مهم نیست، اهمیت به نوع موادی است كه برای پاكیزگی و سالم ماندن موهایشان از آن استفاده می‌كنند.
پژوهشگران پوست و مو با تأكید بر این‌كه سلامت و پاكیزگی مو روش‌های بسیاری دارد كه برای هر فرد با فرد دیگر متفاوت است معتقدند به جای این‌كه به میزان كف كردن مایع شست‌وشودهنده و نام آن نگاه كنید باید به مناسب بودن مواد تشكیل‌دهنده آن مطابق با موهای سر خود توجه كنید.

روش درست شستن مو
شامپو زدن روزانه مو از دیدگاه پزشكی برای سلامت موها مؤثر نیست. افرادی كه روزانه دوش می‌گیرند باید حتماً از شامپوهایی استفاده كنند كه دارای مواد شوینده ضعیفی است زیرا مواد شوینده به پوست سر نیز رسیده و شست‌وشوی روزانه مو با شامپوهای قوی پاكیزه‌كننده موجب می‌شود روغن مورد نیازی كه برای حفظ موی سر باید باقی بماند از بین رفته و كم‌كم با ضعیف شدن ریشه موها كیفیت سلامت آنها كاهش یافته، در مواردی خشك و شكننده و در مواردی موجب ریزش خطرآفرین برای موها می‌شوند.

شست‌وشوی سر روش خاص خود را دارد. سه یا چهار مرتبه شامپو زدن مو در هفته كافی است و بیش از آن نه تنها درست نبوده بلكه آسیب‌زا نیز خواهد بود. بهتر است افرادی كه روزانه دوش می‌گیرند یك روز در میان تنها شامپوهایی را كه فقط رایحه و عطر دارند و میزان مواد شوینده آنها بسیار كم است استفاده كنند. البته در این میان نكته حائز اهمیت دیگر انتخاب نوع شامپوی مخصوص شست‌وشوی روزانه سر هر فرد است كه وابستگی زیادی به جنس خشك، ضخیم، نرم، فرو ... شخص دارد.

برگشت صحیح به عقب
استفاده از شوینده‌های طبیعی پیشنهاد متخصصان زیادی در این عرصه علمی است، آنها معتقدند روش‌های پیشینیان در پاكیزه نگه‌داشتن مو را نباید از نظر دور نگه‌داشت كه بررسی جنس و مقاومت موی گذشتگان نشانگر این است تكنیك پاكیزه نگه‌داشتن و تقویت موهایشان با استفاده از شوینده‌های طبیعی نه تنها موها را تمیز و شاداب نشان می‌داد كه موهایشان را از آسیب‌رسانی مواد شیمیایی در تركیب شامپوها حتی در بهترین مارك‌های شامپوهای دنیا محفوظ می‌داشت.

به‌طور مثال یكی از روش‌هایی كه در گذشته افرادی كه موهای سرشان به سرعت چرب می‌شد مورد استفاده قرار می‌دادند اضافه كردن مقدار نه چندان زیاد پودر بچه به مواد شوینده طبیعی مناسب با جنس موهایشان بود. استفاده از پودر «تالك» به جای شامپو یكی دیگر از روش‌هایی بود كه از گذشته مورد استفاده افراد قرار می‌گرفت و اكنون رمز شادابی موهای خیلی از افرادی است كه هنوز از این روش استفاده می‌كنند.

برای خیلی افراد داشتن موهای فر دوست‌داشتنی است و برای رسیدن به این علاقه موهایشان را به دست آرایشگران امروزی می‌سپارند تا با مواد شیمیایی كه در اغلب موارد تخریب‌كننده موهایشان است ظاهر خود را به شكلی دلخواه درآورند در حالی كه آنهایی كه ذاتی موهای فر دارند آگاه هستند كه نگهداری از این نوع مو و حفظ نظم آن زیاد هم آسان نیست.

شستن بیش از یك‌بار در هفته با مواد شوینده قوی موجب خشك شدن موهای فر می‌شود و حالت طبیعی آن را از بین می‌برد. خشك شدن بیش از حد مو باعث شكنندگی و خرد شدن مو می‌شود كه باید افراد دارای موی فر به آن توجه كنند. با گذشت زمان و بررسی‌های مختلف كارشناسی، پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند استفاده از مواد شوینده طبیعی برای تمیز نگه‌داشتن موها كمترین آسیب را به موها وارد می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha