دولت آستینش را بالا زده تا جوانان را راهی خانه بخت كند و یك بسته تشویقی پیشنهاد داده كه با شرایط كنونی، هیچ جوانی را به ازدواج تشویق نمی‌كند.

بسته تشویقی برای ازدواج جوانان یا تبلیغی برای دولت؟

سلامت نیوز : دولت آستینش را بالا زده تا جوانان را راهی خانه بخت كند و یك بسته تشویقی پیشنهاد داده كه با شرایط كنونی، هیچ جوانی را به ازدواج تشویق نمی‌كند. چند روز مانده به روز ازدواج، از جیب دولت یك بسته تشویقی برای افزایش ازدواج جوانان درآمده كه كارشناسان را به تعجب واداشته است و شروط این بسته را خنده‌دار و تو هین‌آمیز می‌دانند. به نظر می‌رسد كه بسته تشویقی دولت با شرایط اقتصادی جامعه هم‌خوانی ندارد و بخت بسته جوانان را باز نمی‌كند. این طرح كه بیشتر به یك طرح تبلیغاتی شبیه است، مانند خیلی از طرح‌های دیگر برای حل معضل ازدواج، سطحی و بدون پشتوانه كارشناسی است.

مكنونات بسته تشویقی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ بسته تشویقی دولت برای تسهیل ازدواج توسط گروه برنامه‌ریزی ازدواج و نهاد خانواده وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد شده است. در این بسته برای تسریع در اجرای مصوبه افزایش 2 میلیون تومانی وام ازدواج چهار شرط؛ كمتر از 25 سال بودن داماد، مهریه 110 سكه‌ای عروس، فوت پدر یكی از زوجین و دانشجو یا طلبه بودن پیشنهادشده است.

در حال حاضر وام ازدواج مبلغ 3 میلیون تومان است كه با 2 میلیون تومان بسته تشویقی 5 میلیون تومان می‌شود و در مجموع اگر زوجین خیلی خوش شانس باشند كه مثلا پدر یكی از آنها مرده باشد، می‌توانند مبلغ 10 میلیون تومان وام ازدواج دریافت كنند! در عین حال حامیان این طرح بر این باورند كه وزارت ورزش و جوانان به دنبال تشویق جوانان به امر ازدواج است، اما کارشناسان اینگونه اقدامات تشویقی را صحیح نمی‌دانند و معتقدند كه دولت به جای این بسته‌‌ها، ریشه‌های كاهش آمار ازدواج در جامعه را كارشناسانه بررسی كند.

ناهماهنگی بسته تشویقی 91 با خط فقر 89

در حالی كه بسته تشویقی در بهترین حالت در كنار وام ازدواج 10 میلیون تومان می‌شود كه خط فقر دو سال پیش نشان می‌دهد كه با این مبلغ ناچیز هیچ دردی از جوانان را حل نمی‌كند. به گفته جمشید پژویان رئیس شورای رقابت، خانواده‌های شهری در سال 89 با درآمد ماهانه كمتر از 946 هزار تومان زیر خط فقر به حساب می‌آیند. این مبلغ برای خانواده‌های روستایی با درآمد ماهانه كمتر از 580 هزار تومان است. تازه این آمار متعلق به دوسال قبل است و این روزها قطعا وضعیت خط فقر بدتر از این است.

4 قلم لوازم خانگی هم نمی‌شود

از سویی دیگر تشكیل زندگی مشترك به لوازم خانگی نیاز دارد كه این روزها قیمت آن سر به فلك گذاشته است. به گفته رئیس اتحادیه لوازم خانگی در یك روند غیر‌طبیعی از اول سال تاكنون قیمت لوازم خانگی تولید داخل 30 تا 55 درصد افزایش داشته است و این افزایش قیمت همچنان ادامه دارد. تازه این افزایش قیمت برای محصولات داخلی است و قیمت برخی برندهای پرطرفدار و مرغوب خارجی با توجه به بحران ارزی بیشتر از این هم شده است. حال با این 4 میلیون تومان بسته تشویقی دولت، آیا زور جوانان به خرید لوازم خانگی می‌رسد؟!

خرید پیشكش، پول ودیعه هم نمی‌شود

مسكن درد بسیاری از مردم است، چه برسد به جوانانی كه قصد ازدواج دارند. اكنون ببینیم در بازار مسكن چه خبر است؟ مركز آمار اعلام كرده كه در بهار 91، متوسط قیمت خرید و فروش یك متر مربع زیربنای مسكونی 2/31 درصد و متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی 5/26 درصد نسبت به بهار سال گذشته افزایش یافته است. البته این آمار رسمی مسوولان است.اگر به بازار مسكن سری بزنیم، افزایش قیمت‌ها خیلی بیشتر از این رقم است. حالا با این 4 میلیون تومان بسته تشویقی، خرید خانه پیشكش! آیا این مبلغ كفاف تامین ودیعه افزایش یافته را هم می‌دهد؟ آیا با این شرایط و مكنونات بسته تشویقی (تبلیغی) دولت، جوانان به ازدواج ترغیب می‌شوند و دولت می‌تواند از سقوط آمار ازدواج جلوگیری كند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha