یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۴
سلامت نیوز : مدتی پیش در ویژه نامه یکی از روزنامه‌های معتبر به طور ویژه صفحاتی به معلولین اختصاص داده شد تا خبری مهم در مورد حمل و نقل معلولین در قالب مصاحبه با یکی از مسئولین شرکت واحد اتوبوسرانی اعلام شود. نحوه پرداختن به خبر به گونه ای بود که خبر سفر انسان به فضا را تداعی می‌کرد و پرده از دستاوردی عظیم در حمل و نقل معلولین بر می‌داشت: «اقدامی بی نظیر برای تردد معلولان». انصافاً تیتر زیبایی بود که خواننده را به خواندن مصاحبه ای ویژه دعوت می‌کرد. چند خط اول مصاحبه که عمق نگاه مصاحبه شونده را نشان می‌داد، تمام امیدها را ناامید کرد که عیناً آورده می‌شود «معلولین و جانبازان نیاز‌های درمانی دارند، برخی از آنها باید روزانه چند مرتبه به مراکز درمانی مراجعه کنند و علاوه بر این در طول سال مناسبت‌های مختلفی وجود دارد که این عزیزان، باید در آن شرکت کنند».

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ داشتن چنین نگاه تأسف باری به افراد دارای معلولیت که به دهه 80 میلادی بر می‌گردد، نشان از بی اطلاعی برخی مسئولین از تحولات اجتماعی سال‌های بعد از آن دهه است. این بی اطلاعی خود ریشه بسیاری از مشکلاتی است که هم اکنون گریبان گیر معلولین و طرح‌هایی است که برایشان اجرا می‌شود و به جای وارد کردن آن‌ها به جامعه و حذف موانع ورود معلولین به اجتماع، مقدمات انزوا و به حاشیه راندشان را فراهم می‌کنند. در پایانه‌ای که قرار است به حمل‌ونقل معلولین کمک کند نیز کاملاً این «نگاه طبی به معلولین» قابل مشاهده است. استفاده از 50 ون مناسب‌سازی شده با چراغ گردان تکمیل کننده این نوع نگرش است که معلولین بیمارانی هستند که باید درمان شوند و مقصدشان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است و نمی‌توانند و نباید در کنار سایر افراد در یک خودرو عمومی جابجا شوند. صفحه آرایی و استفاده از عبارت انگلیسی Disable Peiple که احتمالاً هدف Disabled People بوده است نیز از جمله عبارت‌های منسوخ شده ای است که مورد استفاده قرار گرفت تا مجموعه عوامل دست در دست هم تصویر ناتوان و بیمارگونه از افراد معلول ترسیم کند.

اقدام شرکت واحد اتوبوسرانی در پیگیری احداث این پایانه قابل تقدیر است اما تا اجرایی شدن آن همواره سئوال‌های زیادی مطرح خواهد بود و باید دید تا چه اندازه در اجرا برای افراد معلول قابل استفاده است، اما بهتر بود به جای این همه بزرگ نمایی و تبلیغات، برای کارت خوان‌هایی که مانعی برای ورود افراد معلول به ایستگاه‌های BRT شده‌اند چاره ای اندیشیده می‌شد و با وجود این موانع عجیب بعد از رمپ‌های ورودی به ایستگاه، نمی‌توان ادعا کرد معلولین می‌توانند از اتوبوس‌های کف کوتاه عمومی استفاده کنند. حذف تمام اتوبوس‌های کف کوتاه از مسیر راه آهن-تجریش و انتقال به خطوط جدید از دیگر اقداماتی است که مشکلات فراوانی برای معلولین در دسترسی به این خیابان مهم ایجاد کرده است. این‌ها موارد و کاستی‌هایی هستند که هیچ گاه در ژست‌ها و مصاحبه‌های تبلیغاتی گفته نمی‌شوند. امید است مسوولین شهری هر چه بیشتر بتوانند با جامعه افراد معلول تعامل داشته و نسبت به حل مشکلات پیش روی آنان اقدامات موثری صورت دهند تا روند حذف، تغییر و تخریب مناسب سازی‌های گذشته که با تلاش بسیار بدست آمده‌اند متوقف شود چرا که در صورت عدم توجه به چنین اقداماتی دستیابی به شعار «شهری بدون مانع» هیچ گاه محقق نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha