یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۰

سلامت نیوز : هر کدام از ما تا کنون شاهد نزاع‌های خیابانی بوده‌ایم. دعواهایی که گاه علاوه بر ناسزاگفتن و داد و فریاد طرفین، به زد و خورد هم منجر شده است. نزاع‌هایی که کارشناسان معتقدند در هر جامعه با توجه به شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن جامعه اتفاق می‌افتد و میزان زیاد بودن یا کم بودن آن در گرو عوامل مختلفی است. افزایش فقر، بیکاری و تورم ازجمله عوامل مهم و موثر در رشد جرایم و نزاع به شمار می‌رود. ناامیدی نسبت به حل مشکل از طریق مراجع تعیین شده برای این کار و طولانی بودن روند مطالبه حق نیز یکی از موارد مهم دیگر است چراکه وقتی افراد احساس ‌کنند اگر خودشان وارد قضیه شوند و بخواهند مشکل را حل کنند سریعتر به نتیجه می‌رسند یا دست کم می‌توانند انتقام خودشان را بگیرند، به طور شخصی وارد قضیه می‌شوند که چه بسا به نزاع و درگیری و حتی قتل بینجامد. کاهش فشارهای اقتصادی و کم شدن دغدغه‌های فکری گوناگون در بین مردم، افزایش شادی و نشاط در جامعه، به وجود آوردن احساس امنیت، ارائه آموزش‌های لازم برای مهار خشم و بالا بردن آستانه تحمل افراد از مواردی است که می‌تواند به کاهش این خشونت‌ها منجر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ توجه به این مسائل با مرور آمارهای موجود در این زمینه و هشدارهای کارشناسان مهم‌تر می‌شود چرا که به گفته آنها، طی سال‌های اخیر در کنار این که شاهد دعواهای اتفاقی هستیم بلکه آمار نزاع‌های عمدی نیز در حال افزایش است. در این رابطه، رییس اداره اجتماعی حوزه پیشگیری قوه قضاییه ایران با هشدار نسبت به این که نزاع‌های عمدی از دو سال گذشته در حال افزایش است، به خبرآنلاین اعلام کرد که قبلا این نسبت 30 به 70 بود اما از دو سال پیش درصد نزاع خیابانی عمد به غیرعمد 70 به 30 شده است. گزارش‌های سازمان پزشکی قانونی از میزان مواردی که در شهرهای مختلف بر اثر نزاع به این سازمان مراجعه کرده‌اند نیز می‌تواند برای انجام کارشناسی‌های بیشتر و انجام اقدامات پیشگیرانه از سوی مسوولان مفید باشد. به گزارش سازمان پزشکی قانونی، در پنج ماهه نخست امسال 48 هزار و 46 نفر به دلیل نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کردند، درحالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل 48 هزار و 539 نفر بود و می‌توان گفت میزان مراجعات نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان در پنج ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود یک درصد کاهش یافته است. از کل مراجعات نزاع در پنج ماهه امسال 31هزار و 849 نفر مرد و 16 هزار و 197 نفر زن بودند که تعداد مراجعین مرد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نیم و تعداد زنان دو درصد کاهش یافته است.

بر اساس این آمار در پنج ماهه نخست امسال بیشترین میزان مراجعات نزاع با 11 هزار و نه نفر مربوط به تیرماه بوده و پس از آن بیشترین مراجعات نزاع با 10 هزار و 127 نفر و 10 هزار و 98 نفر به ترتیب در مرداد و خرداد ثبت شده‌ است. در پنج ماهه امسال نیز کمترین مراجعات نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران با هفت هزار و 429 نفر در فروردین ماه گزارش شده‌ است. در اردیبهشت امسال نیز 9 هزار و 383 نفر به دلیل نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کردند. گفتنی است میزان مراجعات نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران در تیر و مرداد امسال نسبت به سال گذشته به ترتیب، 2/9 و 2/4 درصد افزایش یافته ‌است. نکته قابل توجه اینکه در تیر امسال مراجعه زنان به مراکز پزشکی قانونی تهران به دلیل نزاع نسبت به سال قبل 6/14 درصد افزایش داشته و از سه هزار و 299 نفر در تیر سال گذشته به سه هزار و 781 نفر در تیرماه امسال رسیده‌ است. آنچه در اینفوگرافیک بالا مشاهده کردید، آمارهای ارائه شده از سوی سازمان پزشکی قانونی درباره معاینات نزاع (جسمانی) در سه ماهه اول امسال در استان های مختلف است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha