مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از اجرای برنامه‌های تغذیه‌ای ویژه همه گروه‌های سنی اعم از مادران، ‌كودكان، دانش آموزان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و سالمندان در بیش از 40 دانشگاه خبر داد و گفت: این برنامه از سیاست‌های كلان تغذیه‌ای كشور است.

دكتر سید مرتضی صفوی در گفت و گو با ایسنا، اجرای طرح شیر مدرسه را در تامین نیازهای پروتئینی، ویتامین و املاح دانش‌آموزان موثر برشمرد و افزود: همچنین دانش آموزان دختر در مقاطع متوسطه به طور هفتگی تا 16 هفته یك قرص 50 میلی گرمی را به مصرف می‌رسانند كه این طرح در سال جاری از مقطع متوسطه به راهنمایی گسترش می‌یابد و در صورت تامین اعتبار كافی خرما نیز به شیر مدرسه اضافه می‌شود.

وی به تجویز قطره آهن در كودكان و قرص آهن در مادران و زنان باردار اشاره كرد و یادآور شد: هم اكنون 30 درصد جامعه ایرانی با كمبود آهن روبرو هستند. بنابراین طرح غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیك در كشور مطرح شد.

صفوی با اشاره به میزان ترانس بالای روغن‌های مصرفی گفت: با گسترش فرهنگ مصرف روغن‌های مناسب با میزان اسید چرب ترانس پایین، می‌توان از وقوع سكته‌های قلبی پیشگیری كرد.

وی با اعتقاد به این كه میزان نمك مصرفی هم در جامعه ایرانی دو برابر میزان مورد نیاز و حدود 10 گرم است، افزود: مصرف نمك غیر تصفیه دارای آثار زیانباریست. بنابراین كارشناسان تغذیه فقط مصرف نمك تصفیه شده یددار را توصیه می‌كنند.

مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در خاتمه از كاهش میزان بروز سوء تغذیه در كودكان زیر پنج سال از 12 به پنج درصد ابراز خرسندی كرد.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha