عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مردان و زنان در شرایط مناسب جسمی می‌توانند هر 4 ماه یك بار خون خود را اهداء كنند.

مسعود امینی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این كه خون فرآورده‌یی است كه تا امروز امكان تولید آن خارج از بدن وجود نداشته است، افزود: بشر در این راستا یك اقداماتی انجام داده و به یك موفقیت‌هایی نیز رسیده است، اما تا امروز این امكان كه بتوان در آزمایشگاه خونی تولید كرد كه جایگزین خون بشر شود وجود نداشته است.

وی با ابراز امیدواری از این كه در آینده نزدیك این جایگزین ساخته شود، اظهار كرد: ‌افرادی كه به خون نیاز پیدا می‌كنند طبیعی است با توجه به فرهنگ انسان دوستی در كشور حكم می‌كند، همان گونه امكان دارد نیازمند خون باشیم در زمان سالم بودن خون اهداء كنیم.

امینی تصریح كرد: دركشور ما به ویژه در زمان جنگ، فرهنگ اهداء خون ایجاد شده و به ندرت پیش آمده زمان‌هایی كه ما مشكل تامین خون داشته باشیم؛ اما خوب است كه اهدای خون به یك فرهنگ تبدیل شود، چرا كه سلول‌های خونی به ویژه گلبول‌های قرمز انسان عمر چند ماهه داشته و در صورت اهدا و یا اهدانكردن خون هر 3 ماه یك بار خون ما كامل تغییر یافته و سلول‌های قبل مرده و از گردونه خارج می‌شوند و جای آن را سلول‌های جوان می‌گیرند.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اگر فردی هر 4 ماه یك بار به طور كامل سالی 3 بار خون اهداء كند هیچ لطمه‌یی به بدن وارد نشده و حتی سلول‌های پیر و فرسوده از گردونه خارج و سلول‌های جوان‌تر فعال می‌شوند كه این امر برای شادابی و سلامتی انسان نیز مفید است.

نماینده مردم استهبان و نی‌ریز یادآور شد: اهدای خون برای زنان نیز بلامانع است، اما اگر محدودیت‌هایی باشد آن را خود پزشكان انتقال خون زمان اهدا تعیین خواهند كرد.

وی با بیان این كه مردان و زنان در شرایط مناسب جسمی كه كم خونی نداشته باشند می‌توانند هر 4 ماه یك بار خون اهداء كنند، افزود: این كار قطعا برای بدن مضر نیست و خون‌های اهدایی هم به عنوان نیاز بیماران و هم به عنوان نیاز آزمایشگاه‌ها و فرآورده‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد، و طبیعی است مثل هر كار دیگری كه خطراتی وجود دارد چون حادثه بیماران هموفیلی، این امكان وجود دارد كه اگر فردی از طریق انتقال خون دچار عارضه‌یی شد تامین خسارت آن از طریق صندوق‌های بیمه محصولات خونی كه در وزارت بهداشت و كمیسیون بهداشت مجلس صحبت شده، تامین شود.

عضو كمیسیون بهداشت مجلس بیان كرد: صندوق بیمه محصولات خونی هنوز تاسیس نشده كه بخواهد اعتباری داشته باشد، اما قطعا وقتی صندوق تاسیس شود اعتباری نیز برای آن پیش‌بینی خواهد شد.

وی اظهار كرد: قرار شده تا این صندوق در وزارت بهداشت و درمان تاسیس شود كه مبلغی پول واریز شده و هر سال به آن افزوده شود تا اگر حادثه‌یی كه برای بیماران ناشی از تزریق فرآورده‌های خونی به وجود آمد، هزینه و خسارات آنان از صندوق تامین شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha