سلامت نیوز : رؤسا و مدیران عامل بیش از 50 بیمارستان خصوصی تهران تأکید کردند که با ادامه وضع اقتصادی موجود و عدم حمایت جدی دولت، در آستانه ورشکستگی و تعطیلی کامل قرار خواهند گرفت.نشست رؤسا و مدیران عامل بیمارستان‌های خصوصی تهران با رئیس کل، معاونان و مسئولان سازمان نظام پزشکی کشور در محل سازمان برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ در این جلسه سیدشهاب‌الدین صدر با بیان اینکه نشست مشترک مسئولان سازمان نظام پزشکی و رؤسای بیمارستان‌های خصوصی به صورت مستمر در هر فصل سال برگزار می‌شود نتایج بحث‌های ارائه شده در این جلسات را بسیار مؤثر دانست.

وی سپس به وضعیت تعرفه‌های خدمات حوزه سلامت با توجه به افزایش تورم و شرایط اقتصادی موجود اشاره و اظهار کرد: تعرفه‌گذاری خدمات حوزه سلامت در دومین سال از برنامه پنجم توسعه که در آن حق تعرفه‌گذاری بخش خصوصی از سازمان نظام پزشکی سلب شده است نسبت به سال گذشته بهبود داشته به طوری که با تلاش و استدلال علمی و منطقی مسئولان و کارشناسان سازمان نظام پزشکی و همراهی وزارت بهداشت، رشد 20 درصدی تعرفه در 6 ماهه نخست سال 91 نسبت به سال 90 اقدام مناسبی در جهت جبران رشد هزینه‌ها بود هر چند هنوز با تعرفه واقعی اختلاف بسیاری دارد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی از تصریح استفساریه مجلس شورای اسلامی مبنی بر محفوظ بودن حق و وظیفه قانونی این سازمان در خصوص تعرفه‌گذاری خدمات درمانی بخش خصوصی تا زمان تشکیل شورای عالی بیمه سلامت خبر داد و گفت: این استفساریه اخیراً توسط سازمان نظام پزشکی از مجلس شورای اسلامی دریافت شده و بر حفظ اختیارات سازمان‌ها و نهادهای دارای وظیفه تعرفه‌گذاری تا زمان تشکیل شورای عالی بیمه سلامت صحه می‌گذارد، ضمن اینکه مطابق قانون پس از اتمام برنامه پنجم توسعه کشور، سازمان نظام پزشکی موظف به تعیین و اعلام تعرفه‌های سلامت در بخش خصوصی خواهد بود.

لزوم کارشناسی تعرفه‌های سال 91 با توجه به واقعیات اقتصادی و توان مالی مردم

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی و رشد تورم در جامعه افزود: تورم در حوزه سلامت 2 برابر میزان تورم اعلام شده در جامعه یعنی حدود 50درصد است بنابراین آحاد جامعه پزشکی معتقدند که تعرفه‌های اعلام شده برای سال 91 با توجه به تغییر قابل ملاحظه قیمت‌ها و افزایش نرخ تورم نسبت به ابتدای سال و همچنین تغییرات شدید در بازار ارز که تهیه تجهیزات و لوازم مصرفی پزشکی را به شدت تحت تاثیر قرار داده، نیاز به کارشناسی و تجدیدنظر برای نیمسال دوم دارد.

وی با تأکید بر این واقعیت، مشکلات اقتصادی اقشار مختلف مردم را متذکر شد و گفت: ما ضمن کارشناسی دقیق بایستی به وضعیت و مشکلات مردم و بیماران توجه داشته باشیم و با توجه به مصالح جامعه تصمیم‌گیری کنیم.

تردیدی در لزوم کارشناسی مجدد تعرفه‌های شش ماهه دوم سال 91 نداریم

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: در لزوم کارشناسی در تعرفه‌های سال 91 برای شش ماهه دوم تردیدی نداریم و به زودی عملیات محاسبه، تعیین و اعلام تعرفه‌های بخش خصوصی حوزه سلامت در نیمسال دوم سال 91 توسط کمیته ویژه‌ای از شورای عالی نظام پزشکی آغاز می‌شود.

 صدر، سپس با بیان بخشی از فعالیت‌های اخیر سازمان نظام پزشکی به تفاهمنامه مالیاتی سال 90 جامعه پزشکی اشاره کرد و گفت: این تفاهمنامه با پیگیری‌های فراوان سازمان نظام پزشکی و جمع‌آوری نظرات جامعه پزشکی تدوین شده و مورد موافقت سازمان امور مالیاتی قرار گرفته که با بهره‌گیری از آن بسیاری از مشکلات مالیاتی جامعه پزشکی مرتفع شده و اجرای آن گام بزرگی در جهت وصول عادلانه مالیات است.

وی در خصوص امور انتظامی و قضایی جامعه پزشکی، عنوان کرد: خوشبختانه در حوزه انتظامی در بهترین شرایط کاری و همکاری با قوه قضاییه قرار داریم و با توجه به فعالیت مؤثر شوراهای حل اختلاف حوزه سلامت، ‌شاهد کاهش چشمگیر پرونده‌های قضایی جامعه پزشکی هستیم. همچنین سازمان نظام پزشکی در حوزه اصلاح قوانین و متناسب سازی احکام جزایی با جایگاه و قداست حرفه پزشکی اقدامات بسیار خوبی در سال‌های اخیر انجام داده است.

وی تأکید کرد: از نظر ما تسهیل امور انتظامی جامعه پزشکی پس از تعرفه‌گذاری خدمات بخش خصوصی، مهمترین اقدام و فعالیت سازمان نظام پزشکی است که خوشبختانه اقدامات موثر سازمان نظام پزشکی در ساماندهی امور انتظامی جامعه پزشکی با همکاری قوه قضاییه، موجب ایجاد امنیت شغلی نسبی در بین فعالان حوزه سلامت شده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه، با اشاره به آغاز فرآیند ثبت‌نام و تخصیص آرم طرح ترافیک سال 92 ویژه جامعه پزشکی، از رؤسای بیمارستان‌های خصوصی خواست ضمن اطلاع‌رسانی مناسب به پزشکان، نظرات خود در این خصوص را به این سازمان منعکس نمایند.

وی همچنین تشکیل هیئت امنای ستاد جمع‌آوری کمک‌های جامعه پزشکی به مردم زلزله‌زده آذربایجان و تلاش در جهت بازسازی یکی از روستاها و یا ساخت مراکز بهداشتی- درمانی مناطق زلزله‌زده، فعالیت مؤثر مرکز افکارسنجی سلامت با تکیه بر آراء و نظرات جامعه پزشکی، ‌تقویت گروه داوطلبان درمانگر (مدد محرومان) سازمان نظام پزشکی با استقبال صورت گرفته از سوی جامعه پزشکی، ‌برگزاری اولین کنگره بین‌المللی سلامت الکترونیک با حضور چهره‌های بین‌المللی برجسته این حوزه در نهم و دهم آذر را از دیگر اقدامات شاخص سازمان نظام پزشکی کشور عنوان کرد.

صدر همچنین از سازمان‌های بیمه‌ای خواست در اسرع وقت نسبت به پرداخت بدهی‌های خود به بیمارستان‌های خصوصی و اعضای جامعه پزشکی اقدام کنند و بیمه‌های تکمیلی نیز برای جلوگیری از اختلال در ارائه خدمات به بیماران بیمه شده، نسبت به تمدید قراردادهای خود با بیمارستان‌های خصوصی اقدام کنند.

در ادامه این جلسه، تعدادی از رؤسای بیمارستان‌های خصوصی به بیان دیدگاه‌ها و مشکلات خود پرداختند.

افزایش قیمت تجهیزات و لوازم مصرفی بیمارستان‌ها در چند ماهه اخیر و افزایش ۱۰ براابری قیمت گاز هلیوم مورد استفاده در بخش ام آر آی 10 از جمله گلایه های آنان بود..

 معظمی، رئیس بیمارستان پارس به نمایندگی از رؤسای بیمارستان‌های خصوصی گزارشی از وضعیت اقتصادی چند بیمارستان خصوصی ارائه کرد.

وی گفت: با توجه به تورم بالا و تغییرات شدید ارز، اغلب بیمارستان‌ها و مراکز خصوصی و حتی دولتی در بسیاری از حوزه‌های ارائه خدمت به بیماران دچار مشکلات جدی شده‌اند. به عنوان مثال تهیه گاز هلیوم مورد استفاده در بخش ام آر آی (MRI) بسیار مشکل و قیمت آن نسبت به سال گذشته ۱۰برابر شده است. بنابراین اگر یک خدمت تصویربرداری پایه با دستگاه ام آر آی در 6 ماهه نخست 177 هزار تومان تمام می‌شد، اکنون و در شش ماهه دوم سال با در نظر گرفتن دلار 3400 تومانی، این رقم به حدود 400هزار تومان می‌رسد.

معظمی افزود: قیمت یک خدمت پایه سی تی اسکن از 140هزار تومان در ابتدای سال 91 به حدود 270 هزار تومان در شرایط کنونی رسیده است ضمن اینکه تلاطم بازار ارز باعث گرانفروشی و سودجویی برخی شرکت‌های وارد کننده تجهیزات و لوازم مصرفی پزشکی شده است.

وی رشد بیش از 370 درصدی قیمت کیت‌های آزمایشگاهی، رشد فزاینده هزینه فیلم رادیولوژی در کنار نایاب شدن آن، رشد 29 درصدی هزینه آب، جهش 65 درصدی قیمت مواد مصرفی، مواد غذایی در شش ماهه اول سال 91 نسبت به سال 90 را از جمله مهمترین موراد چالش برانگیز حوزه اقتصادی بیمارستان‌ها و مراکز خصوصی درمانی عنوان کرد.

رئیس بیمارستان پارس، با اشاره به بدهی 200 میلیاردی شرکت‌ها و بیمه‌های طرف قرارداد بیمارستان‌های خصوصی تهران، در خصوص کاهش نقدینگی بیمارستان‌های خصوصی برای تهیه لوازم و مواد مصرفی مورد نیاز هشدار داد و آن را تهدید جدی در ارائه خدمات درمانی مطلوب به مردم دانست.

وی در ادامه، از دولت و بانک مرکزی خواست با توجه به اولویت نیازهای ارزی در بخش سلامت، در خصوص تخصیص ارز دولتی به این حوزه مسؤولانه‌تر عمل کنند.

محمدرضا نوروزی، نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی نیز در این جلسه با اشاره به بدهی کلان و همیشگی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها و مراکز خصوصی، گفت: نباید سرنوشت فعالیت بیمارستان‌ها را به وصول طلب از بیمه‌ها گره زد چرا که به نظر می‌رسد بیمه‌ها هم پولی برای پرداخت ندارند.

وی افزود: در شرایط فعلی باید با تطبیق گردش اقتصادی بیمارستان‌ها با شرایط موجود اقتصاد کشور، در برخی هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم.

بیمه‌های تکمیلی تاکنون قراردادهای سال قبل را تمدید نکرده‌اند

در ادامه تعداد دیگری از رؤسای بیمارستان‌های خصوصی در سخنانی، کاهش قدرت اقتصادی مردم و بیماران، خودداری بیمه‌های تکمیلی از انعقاد قرارداد منصفانه و منطبق با شرایط اقتصادی فعلی با بیمارستان‌ها، بلاتکلیفی ناشی از تغییرات ارزی جهت تهیه مواد مصرفی وارداتی، رشد شدید هزینه‌های جاری و پرسنلی، عدم حمایت کافی دولت و دستگاه‌های متولی حوزه سلامت و معضل همیشگی بدهی بیمه‌ها به جامعه پزشکی را از جمله مهمترین چالش‌های پیش روی بیمارستان‌ها و مراکز خصوصی حوزه سلامت کشور اعلام کردند.

آنها همچنان با تأکید بر اینکه‌ پیشنهاد افزایش تعرفه‌های خدمات سلامت در شش ماهه دوم سال، ‌یک خواسته کارشناسی و منطقی است. از رئیس کل سازمان نظام پزشکی خواستند این پیشنهاد و خواسته را به صورت کارشناسی به مسئولان منتقل کنند تا بهانه‌ای برای افراد سودجو برای بهره‌برداری‌های غیرصنفی ایجاد نشود.

 در پایان این جلسه، رؤسای بیمارستان‌های خصوصی تهران تصریح کردند که ادامه وضع اقتصادی موجود و عدم حمایت جدی دولت، بیمارستان‌ها را در آستانه ورشکستگی و تعطیلی قرار می‌دهد.

همچنین آنان توافق کردند در صورتی که بیمه‌های تکمیلی نسبت به تمدید قراردادی منصفانه با بیمارستان‌های خصوصی نکنند، با تأکید بر ارائه خدمات به همه بیماران، از ارائه خدمات مطابق شرایط و ضوابط بیمه‌های تکمیلی معذور خواهند بود.

صدر، رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور نیز از رؤسای بیمارستان‌های خصوصی خواست تا میزان مطالبات خود از سازمان‌های بیمه‌ای را اعلام کنند تا سازمان نظام پزشکی برای جلوگیری از کاهش نقدینگی بیمارستان‌ها، وصول این طلب را از مجاری مختلف پیگیری کند.

تهیه گزارشی جامع و مستند از اثرات تغییرات ارزی بر ارائه خدمات حوزه سلامت از جمله تهیه لوازم و مواد مصرفی از سوی بیمارستان‌های خصوصی و ارایه آن به رئیس جمهوری و سازمان‌ها و نهادهای مرتبط توسط سازمان نظام پزشکی کشور، از دیگر تصمیمات این جلسه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha