اکثر زنان جوان و تحصیلکرده از زایمان طبیعی وحشت دارند تا جایی که نسبت به فرزندآوری تردید پیدا می‌کنند و در برخی بیمارستان‌ها تا ۹۵ درصد زایمان‌ها به صورت سزارین است.

اکثر زنان جوان و تحصیلکرده از زایمان طبیعی وحشت دارند
سلامت نیوز : کامران باقری لنکرانی در گفت و گو با فارس افزود: یکی از موضوعاتی که مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت در مورد آن تحقیق کرده است در مورد سلامت زنان و زایمان و نقش زنان در سلامت خانواده است.

وی گفت: اکثر اوقات موضوع سلامت زنان از منظر سلامت آنها و مسائل مرتبط با پزشکی زنان و زایمان دیده می‌شود و کمتر به نقش مهم زنان در سلامت خانواده توجه می‌شود، در حالی که زنان در سلامت خانواده و به تبع آن سلامت جامعه نقش محوری دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که اگر می‌خواهیم سطح سلامت جامعه را بالاببریم، الگویی ایجاد کنیم یا تغییری در رفتار خانواده و جامعه ایجاد کنیم این کار را باید با آموزش به زنان و ایجاد انگیزه در آنان انجام دهیم.

وزیر سابق بهداشت ادامه داد: با این حال به صورت تاریخی یک کاستی در توجه به سلامت زنان در جامعه ما وجود دارد زیرا در گذشته خواه ناخواه نوعی مرد محوری در برنامه‌های سلامت نهفته بوده است و نیاز است توجه ویژه تری به سلامت زنان در جامعه انجام شود به خصوص اینکه نیازهای زنان در عرصه های سلامت با مردان متفاوت است و البته باید به نقش مهم زنان در ارتقای سلامت خانواده و جامعه نیز توجه بسیار بیشتری نسبت به گذشته داشته باشیم.

باقری لنکرانی گفت: مسئله مهم دیگر سلامت خود زنان به خصوص سلامت باروری و زایمان آنهاست که در مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت مطالعات گسترده ای در این زمینه انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: نتایج این تحقیقات نشان داد که بر خلاف تصور اولیه محققان، معلوم شد که آنچه باعث می‌شود که زنان به سمت سزارین به جای زایمان طبیعی گرایش پیدا کنند، فقط توصیه پزشکان و مسائل مالی و تعرفه بالاتر سزارین نیست، هر چند این عامل هم نقش دارند اما یک عامل بسیار مهم دیگر باور غلط در بین زنان و خواهندگی از سوی خود زنان باردار و خانواده آنهاست که باعث تصمیم به سزارین می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت اضافه کرد: این باور غلط در بین زنان اکنون به صورت یک فرهنگ درآمده و علت آن هم تجربیات قبلی ناشی از ناموفق بودن زایمانهای طبیعی و عوارض آن است که یک نوع خواهندگی را در بین زنان به زایمان غیر طبیعی یا سزارین به وجود آورده است.

باقری لنکرانی گفت: علاج این مسئله هم اطلاع رسانی و آ‌موزش عمومی است و باید زایمان طبیعی را از یک زایمان سنتی، پر درد و عارضه خارج کنیم و به صورت یک زایمان طبیعی با امکانات در دسترس برای همه درآوریم تا میزان سزارین در جامعه ما کم شود و یکی از مباحثی که اشتیاق به فرزند آوری را کم کرده است همین موضوع است.

وزیر سابق بهداشت افزود: خانم خانواده چون فرآیند زایمان را دردناک تصور کرده است، تنها راه فرار از این درد  را هم در سزارین می‌داند، خواه نا خواه به نوعی نسبت به فرزندآوری تردید پیدا می‌کند و این تردید ممکن است بعد از زایمان اول یا حداکثر زایمان دوم هم اتفاق بیفتد.

وی اضافه کرد: مطالعات مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت نشان می‌دهد که بیشترین کسانی که نسبت به زایمان طبیعی وحشت دارند، زنان جوان و تحصیلکرده با تحصیلات دانشگاهی هستند که با توجه به تجربیات قبلی جامعه نوعی فرهنگ اشتباه در اذهان آنان نقش بسته است و آنها را نسبت به کل فرآیند زایمان نگران کرده است زیرا با وجود داشتن سواد آگاهی آنها نسبت به فرآیند زایمان کم است و بیشتر متکی بر شنیده‌ها و تجربیات ناموفق است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت ادامه داد:‌ در این بین خانواده‌ها و حتی همسر این زنان نیز به این تصور اشتباه دامن می‌زنند و در نهایت منجر به این شده است که خواهندگی نسبت به سزارین در جامعه بالا برود و از ان طرف تمایل به فرزندآوری هم کم شود.

باقری لنکرانی گفت: به نظر می‌رسد اصلاح این فرهنگ اشتباه غیر از آموزش و اطلاع رسانی عمومی به اطلاع رسانی فعال حضوری با حضور زن و شوهر باشد انجام شود و ما به یک جنبش اطلاع رسانی آمادگی ازدواج با برگزاری کلاسهای آموزشی یکی دو ساعته برای تمام زوجها قبل از ازدواج نیاز داریم. تا بتوانند مسیر فرزندآوری و زایمان خود را با آگاهی انتخاب کنند.

وزیر سابق بهداشت در پاسخ به پرسش فارس درباره میزان سزارین در کشور ادامه داد: در سرجمع کشور آمار سزارین حدود 40 تا 47 درصد کل زایمانهاست اما بیمارستانهایی هم داریم که 95 درصد زایمانهای آنها به روش سزارین است. این مسئله در مورد برخی بیمارستانهایی که بیماران بدحال ارجاعی دارند ممکن است توجیه داشته باشد اما بیمارستانهای زیادی هم هستند که زنان عادی برای زایمان به آنها مراجعه می‌کنند و این آمار بالای آنها توجیهی ندارد.

وی اضافه کرد: تحقطقات نشان می‌دهد هر چه از شهرهای کوچک به سمت شهرهای بزرگ می‌رویم، میزان آمار سزارین بیشتر می‌شود و این آمار شهر به شهر متفاوت است، مثلاً شهری را مشاهده کردیم که تا 5 سال پیش میزان سزارین در آن کمتر از 20 درصد بود اما یکباره میزان سزارین در این شهر به بالای 60 درصد رسید، بررسی‌ها نشان داد که 5 سال پیش یک متخصص زنان و زایمان مقیم وارد این شهر شده است که تجویز او باعث بالارفتن یکباره آمار سزارین در این شهر شده است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد:‌ بررسی‌ها نشان می‌دهد که حداقل 40 درصد موارد سزارین به دلیل فرهنگ غلط رایج در بین زنان و خواهندگی خود آنهاست و 60 درصد دیگر به توصیه و تجویز پزشک متخصص زنان و زایمان و کمبود امکانات زایمان بدون درد و در دسترس نبودن این امکانات مربوط می‌شود.

باقری لنکرانی گفت: استانداردهای جهانی اعلام کرده که میزان سزارین در کل زایمانها نباید از 15 تا 20 درصد تجاوز کند، این میزان سزارین‌ها مواردی است که اگر زایمان به روش سزارین انجام نشود، مادر یا نوزاد در معرض خطر قرار می‌گیرند بنابراین اگر میزان سزارین در برخی کشورها از 15 درصد کمتر باشد معنی آن این است که بیهوده سلامت برخی مادران یا نوزادان در معرض خطر جدی قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha