دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 58948

شما می‌دانید برای سالم ماندن پوست‌تان باید چه مواد غذایی بیشتر مصرف كنید؟ می‌دانید بهتر است كدام را خام و كدام را پخته مصرف كنید؟

8 توصیه برای حفظ جوانی و زیبایی
سلامت نیوز : بعضی مواد غذایی تنها برای سیر شدن و لذت بردن خورده می‌شوند اما خوردن بعضی دیگر علاوه بر این‌كه لذت بخش است می‌تواند در سلامت و زیبایی نیز تاثیر بسزایی داشته باشد، مسلما بیشتر ما دوست داریم مواد غذایی خود را از دسته دوم انتخاب كنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ موادی كه می‌خورید می‌توانند تاثیر زیادی روی زیبایی و سلامت‌تان داشته باشند، مهم این است كه چه بخورید و چگونه بخورید. بعضی مواد غذایی وقتی پخته شوند اثر بیشتری خواهند داشت و بعضی برعكس. بنابراین اگر به‌دنبال مواد غذایی مفید برای پوست هستید این مطلب را از دست ندهید.

ضدآفتاب خوراكی بخورید

بیشتر مادر بزرگ‌ها به فرزندان‌شان توصیه می‌كنند؛ آجیل نخورند تا جوش نزنند اما تحقیقات جدید ثابت كرده‌اند، بادام می‌تواند روی سلامت پوست و زیبایی شما تاثیر بسیاری داشته باشد. بادام در واقع همچون یك بمب ویتامین ‌E است و می‌تواند به خوبی از پوست شما در مقابل آفتاب محافظت كند. در آزمایشاتی كه انجام شده‌است به داوطلبان شركت‌كننده در آزمایش روزانه 14 میلی‌گرم ویتامین E(معادل 20 بادام) دادند بعد مشاهده شد مقاومت پوست این افراد در مقابل آفتاب نسبت به دیگران به‌شدت افزایش پیدا كرد و پوست‌شان در مقابل اشعه ماورا بنفش كمتر آسیب دید. دكتر جفری داور، استاد دانشگاه ییل می‌گوید: ویتامینE به‌عنوان یك آنتی‌اكسیدان عمل كرده و به سلول‌های پوستی كمك می‌كند و از خود در مقابل اشعه فرابنفش خورشید و سایر عوامل محیطی تولید‌كننده سلول‌های مضر رادیكال آزاد محافظت می‌كند.

جایگزینی مناسب بادام: 2 قاشق غذا خوری كره بادام‌زمینی،  نصف فنجان كلم بروكلی.

جوش‌ها را بهبود می‌دهد

معمولا می‌گویند، هویج برای سلامت چشم‌ها مفید است اما این تركه‌های نارنجی رنگ خواص شگفت‌آور دیگری هم دارند. دكتر هاورد موراد، متخصص پوست و مو در كالیفرنیا می‌گوید: «هویج به دلیل داشتن ویتامین A می‌تواند مانع شكل گرفتن سلول‌های اضافی روی سطح خارجی پوست شود بنابراین از جوش زدن پیشگیری می‌كند، به عبارت بهتر باید گفت، این سطح خارجی پوست جایی است كه سلول‌های مرده با سموم و چربی پوست مخلوط می‌شوند و منافذ پوستی را مسدود می‌كنند و در نتیجه با كنترل تولید بیش‌از حد سلول‌های جدید می‌تواند این فرآیند را بهبود بخشد و مانع جوش و آكنه شود اما دلیل دیگری هم برای هویج خوردن وجود دارد؛ ویتامین A همچنین مانع شكل گرفتن سلول‌های سرطانی پوست می‌شود. سعی كنید حتما روزانه چند هویج كوچك بخورید.

جایگزین مناسب هویج: یك فنجان شیر و قطعه‌ای از پنیر چدار.

داغ بنوشید

احتمالا این روزها در جاهای مختلف زیاد شنیده‌اید كه چای سبز خیلی مفید است اما شاید كمتر كسی بداند به راستی چرا چای سبز مفید است؟ وقتی چای سبز داغ است، دم كردن چای باعث آزاد شدن نوعی آنتی‌كسیدان به نام كاته‌چین می‌شود، این آنتی‌كسیدان خواص ضد‌التهاب و ضد‌سرطان دارد(این آنتی‌كسیدان وقتی چای سرد می‌شود، كم می‌شود، بنابراین وقتی چای داغ است آن را بنوشید.) در سال 2007 نتایج پژوهشی در مجله تغذیه‌ای زیست شیمی منتشر شد كه عنوان می‌كرد نوشیدن 2 تا 6 فنجان چای سبز نه تنها مانع سرطان پوست می‌شود بلكه می‌تواند آسیب‌های پوستی ناشی از آفتاب را خنثی كند.

جایگزین مناسب چای سبز: چای سفید.

چروك‌ها را كاهش می‌دهد

ممكن است تا به حال نام بذر كتان را نشنیده‌باشید ولی باید بدانید، این دانه مقدار فراوانی اسید‌های چرب امگا3 دارد و امگا3 می‌تواند لك‌های قهوه‌ای ناشی از پیری را پاك كند و خطوط و چروك‌های ریز پوستی را بهبود دهد. مجله معتبر تغذیه انگلیس گزارش كرده‌است در پژوهشی از داوطلبان خواسته شده روزانه تنها نصف قاشق چای‌خوری بذركتان بخورند و بعد از 6 هفته پوست آن‌ها تازه‌تر و باطراوت‌تر شد (انگار كه آبرسانی شده‌باشد) و به‌طور قابل ملاحظه‌ای نیز التهابات و قرمزی‌های پوستی آن‌ها نیز كاهش یافت. دكتر موراد می‌گوید: «اسیدهای چرب امگا 3 واكنش بدن را نسبت به عوامل التهاب‌زا فرو می‌نشاند، همچنین آب را جذب سلول‌های پوستی می‌كند تا چروك‌ها را كاهش دهد و پوست را با طراوت‌تر می‌كند. می‌توانید برای بهره‌مند شدن از خواص بذر كتان و امگا3 موجود در آن،  روی سبزی‌ها و سالاد خود از این دانه‌ها بپاشید. این دانه را می‌توانید از عطاری‌ها هم تهیه كنید.»

جایگزین مناسب بذر كتان: یك قاشق غذاخوری روغن كتان به همراه سبزی‌ها، ماهی سالمون(حدود 120 گرم) وگردو(حدود 30 گرم یا 7 عدد).

انعطاف‌پذیری پوست را افزایش دهید

 یادتان هست ملوان زبل اسفناج می‌خورد تا قوی شود اما اثرات این برگ‌های سبزرنگ خیلی فراتر از این حرف‌هاست. شما می‌توانید با استفاده از اسفناج در بدن‌تان یك سنگر محكم در برابر سرطان بسازید. در پژوهشی كه در نشریه بین‌المللی سرطان چاپ شد آمده‌است، افرادی كه در طول روز مقدار زیادی سبزی‌های پربرگ مصرف می‌كنند 50درصد كمتر از كسانی كه مقدار كمی مصرف می‌كنند، دچار تومورهای پوستی می‌شوند. در واقع در آن نوع سبزی‌ها نوعی ماده به نام «فولیت» وجود دارد كه به سلول‌ها كمك می‌كند كه خود را به راحتی بازسازی كنند و در نتیجه رشد سلول‌های سرطانی كاهش یابد. علاوه بر این‌ها، آب موجود در این سبزی در غشای سلولی نفوذ می‌كند و در نتیجه پوست انعطاف‌پذیرتر می‌شود و چروك‌های كمتری روی آن به‌وجود می‌آیند.

جایگزین مناسب اسفناج: انواع كلم‌ها.

آشنا یی با یك منبع جدید ویتامین C

سیب‌زمینی شیرین مغز زرد، سفید یا نارنجی رنگ ارزش تغذیه‌ای بالایی دارد. این نوع سیب‌زمینی علاوه بر خواص سیب‌زمینی طبیعی میزان زیادی ویتامین ‌C هم دارد، بنابراین می‌تواند چروك‌ها را صاف كند. دكتر داور می‌گوید: «ویتامین C یك ماده ضروری برای تولید كلاژن است و هرقدر میزان كلاژن پوست بیشتر باشد، چین كمتری روی پوست پدید می‌آید،» به‌تازگی نتایج تحقیقاتی در مجله تغذیه ایالت متحده منتشر شده‌است كه می‌گوید؛ داوطلبانی كه3 سال روزانه 4 میلی‌گرم ویتامین‌C(معادل نصف سیب‌زمینی) مصرف كرده‌اند 11درصد میزان چروك‌های‌شان كاهش یافته است.

جایگزین مناسب سیب‌زمینی شیرین:2عدد هویج (یك هویج بزرگ یا چندتا كوچك) و آب پرتقال (200 گرم).

 دارویی برای درمان ناصافی‌های پوست

شاید برای‌تان جالب باشد كه بگوییم شكلات تلخ همانند داروست و در نتیجه بدن شما به آن نیاز دارد. «فلاونول» نام آنتی‌اكسیدانی است كه در شكلات تلخ وجود دارد،  این ماده می‌تواند ناصافی‌های روی پوست را كاهش دهد و از پوست در مقابل آسیب‌های آفتاب محافظت كند.در پژوهشی كه در مجله معتبر تغذیه ایالت متحده چاپ شد؛ خانم‌هایی كه شكلات‌های غنی شده از 326میلی‌گرم فلاونول (تقریبا معادل یك تخته شكلات تلخ)را مصرف كرده‌ بودند نسبت به كسانی كه شكلات معمولی خورده‌بودند،  بافت پوستی بهتری داشتند و مقاومت پوستی آن‌ها نیز در برابر اشعه فرابنفش افزایش پیدا كرده‌ بود. كافی است هر روز 30 تا 50 گرم شكلات تلخ در برنامه غذایی‌تان قرار دهید.

جایگزین مناسب شكلات‌تلخ: یك ظرف بزرگ شاه‌توت، بلوبری و گیلاس.

اگر از خشكی پوست كلافه شدید

احتمالا تا به حال نام گل‌رنگ را شنیده‌اید كه گاهی به دلیل رنگش به جای زعفران استفاده می‌شود و گاهی حتی به‌عنوان زعفران قلابی شناخته می‌شود اما باید بدانید این گل‌های خوش رنگ، روغنی دارند كه اثرات زیباكننده فراوانی دارد. روغن گل‌رنگ مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا6 دارد كه می‌تواند یك داروی شفادهنده برای كسانی باشد كه از خشكی مزمن و دردناك پوست رنج می‌برند و این روغن می‌تواند درمانی برای خارش و پوسته پوسته‌شدن ناشی از خشكی باشد. در واقع امگا 6 دیواره سلولی را نرم و قابل ارتجاع نگه می‌دارد و اجازه می‌دهد آب به راحتی در پوست نفوذ كند. دانشمندان كشف كرده‌اند، این روغن می‌‌تواند مشكلاتی چون اگزما را نیز درمان كند. بنابراین اگر پوست خشكی دارید، اضافه كردن این ماده به رژیم غذایی روزانه‌تان می‌تواند بسیار كمك‌كننده باشد.

جایگزین مناسب روغن گلرنگ: استفاده از روغن‌هایی چون روغن سویا و ذرت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • mina ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    0 0
    از پیشنهاد تون ممنونم .....